Bezienswaardigheden door MGschutze

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Bezienswaardigheden door MGschutze

Bericht door JimK »

In dit topic zal ik van tijd tot tijd proberen om bezienswaardigheden met een kleine uitleg weer te geven. Daarbij wil ik allerlei bezienswaardigheden uit mijn eigen regio laten zien. Dit zijn veelal plekken, of dingen die een beetje vergeten worden, maar waar wel degelijk een verhaal achter zit.

Ik hoop dat jullie het interessant vinden :wink:


Ik begin met een Betonnen bunkertje / fundering. Dit bunkertje is de fundering van de bekende Würzburg radar. Deze radar heeft gestaan aan de Hoogstraat in het buitengebied bij Toldijk. Deze radar stond daar ter verdediging van het luchtruim, de Duitse bezetter kon daarmee de Geallieerde bommenwerpers signaleren. Vervolgens werd met behulp van zoeklichten, afweergeschut en Duitse jagers geprobeerd de bommenwerpers uit te schakelen. Bij mij in de regio hebben op allerlei plaatsen zoeklichten en Flak stellingen gestaan. Ik heb al verschillende adressen waar barakken stonden en loopgraven lagen, deze hoop ik later te kunnen behandelen.

Afbeelding

Afbeelding

Het schuurtje wat ik ook gemarkeerd heb op de luchtfoto is na de oorlog bovenop een manschappen verblijf gebouwd. Onder dit schuurtje hebben we de Duitse kelder ontdekt, hij zit er nog onder, weliswaar vol water. Oude buurtbewoners wistten te vertellen dat dat het manschappenverblijf voor de LW soldaten was.

Schuur
Afbeelding

Huidige ingang verblijf
Afbeelding

Een straat verder is nog een bunkertje, deze zal ik binnenkort ook behandelen. Ik heb ondertussen verhalen gehoord van een buurtbewoner over een derde bunker, een eindje verder, waar we met hem heen zullen gaan. Tevens weet deze man ook nog plaatsen van barakken aan te wijzen, dan gaat de detector mee.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Bezienswaardigheden door MGschutze

Bericht door sniper snoop »

mgschutze, in Ieper hebben ze talrijke Dugouts leeg gepompt om zo binnen de Dugout te bekijken.......klink dit geen idee voor die Duitse kelder. Lijk me interessant om die binnenin te zien.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Bezienswaardigheden door MGschutze

Bericht door JimK »

sniper snoop schreef:mgschutze, in Ieper hebben ze talrijke Dugouts leeg gepompt om zo binnen de Dugout te bekijken.......klink dit geen idee voor die Duitse kelder. Lijk me interessant om die binnenin te zien.
Dit is zeker interessant. Wij willen ook graag weten wat erin is en hebben onlangs al overleg gehad met de eigenaar. We mogen hem van hem leegpompen, in het najaar (dus zit er nu aan te komen) leek hem het beste, dan zijn de struiken ook weer weg. Zodra dat gebeuren gaat komen hier zeker de resultaten.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Bezienswaardigheden door MGschutze

Bericht door sniper snoop »

mgschutze schreef:
sniper snoop schreef:mgschutze, in Ieper hebben ze talrijke Dugouts leeg gepompt om zo binnen de Dugout te bekijken.......klink dit geen idee voor die Duitse kelder. Lijk me interessant om die binnenin te zien.
Dit is zeker interessant. Wij willen ook graag weten wat erin is en hebben onlangs al overleg gehad met de eigenaar. We mogen hem van hem leegpompen, in het najaar (dus zit er nu aan te komen) leek hem het beste, dan zijn de struiken ook weer weg. Zodra dat gebeuren gaat komen hier zeker de resultaten.

Gr. Jim
In heb zeker interesse. Ondertussen alles op Google Earth gevonden en ik heb ze gemarkeerd. :wink:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Bezienswaardigheden door MGschutze

Bericht door JimK »

Vandaag het tweede exemplaar op de foto gezet (met telefoon).
Dit exemplaar ligt aan de beekstraat, ook in Toldijk. Hier kom ik elke dag onderweg naar school langs. Ik heb deze eveneens aangegeven met een luchtfoto. Ik ben ondertussen in dezelfde omgeving de locatie van een Duits barakkenkamp op het spoor waar de LW soldaten verbleven, die behoorde bij de radar's en andere activiteiten in de regio. Ook heeft mijn vader van de oude (voor fusie) gemeente waar ik woon alle sleutels gekregen van de Duitse barakken, de barakken staan er sinds de oorlog natuurlijk al niet meer. Maar de sleutels waren nog in het archief, aan elk bosje hangt een label met daarop het adres/locatie van de barakken. Deze zal ik in de toekomst ook gaan onderzoeken en bekendmaken.


De Würzburg bunker/fundering voor de radar aan de beekstraat;
Afbeelding
Afbeelding

En een luchtfoto;
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JimK op 19 nov 2008, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Bezienswaardigheden door MGschutze

Bericht door sniper snoop »

Ik heb hem staan als Bronckhorst. Klop dit? Als het klopt, dan zie ik dat beiden bunkers ongeveer 500 meter van elkaar gelegen liggen. Klink wat vreemd. Twee radars die bij elkaar stonden. Waarom?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Bezienswaardigheden door MGschutze

Bericht door JimK »

sniper snoop schreef:Ik heb hem staan als Bronckhorst. Klop dit? Als het klopt, dan zie ik dat beiden bunkers ongeveer 500 meter van elkaar gelegen liggen. Klink wat vreemd. Twee radars die bij elkaar stonden. Waarom?
Hallo,

Dit klopt. Hier hebben origineel twee radars gestaan, er was een barakkenkamp zoals ik noemde om beide radars te voorzien. Ik weet niet de reden, misschien in twee richtingen. De radars kunnen gedraaid worden, ik weet niet of dat de verklaring is?

En volgens een buurtbewoner ligt een eindje verderop (denk aan rond de 2 km) nog een derde bunker, maar wat dit voor exemplaar is weet ik niet, kan ik ook nog niet vinden op google earth. De beste man ligt vandaag nog in het ziekenhuis, niet heel ernstig. Maar binnenkort als hij weer thuis was konden we langs komen en dan wil hij verschillende plekken aanwijzen m.b.t. tot de oorlog en deze bunkers. Dus wie weet.

Hier een situatie van het overzicht met het voorzover nu bekende barakkenkamp (in rood, is door krimpen foto niet leesbaar meer) links op de foto. Hier moet ook nog een zelfde manschappenverblijf voor bij de rader zitten, net zoals onder de schuur. Echter is deze dichtgegemaakt. We mogen deze van de mensen daar weer open maken, dan zullen we zien wat er nog zit. De mensen zeiden al wel dat ze hier alles vlak na de oorlog al uit hadden gehaald.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Bezienswaardigheden door MGschutze

Bericht door JimK »

De bunkers zal ik later nog weer op terugkomen.

In mijn woonplaats was ook een kantoor van de Organisation Todt. Nu is op de locatie een huisarts gevestigd.

Afbeelding

In een mooi pand aan de Kastanjelaan 1 te Hengelo Gld. was tijdens de oorlog het kantoor van de Arbeidseinsatz , de Organisation Todt gevestigd. Veel mannen van 17 tot en met 45 jaar moesten graven voor de Todt. Na de slag om Arnhem in september 1944 kwam het front aan deze kant van de IJssel te liggen. Er moesten versterkingen, schuttersputten, loopgraven en tankvallen gegraven worden. De Duitse bezetter had daar geen manschappen voor dus mochten de Nederlanders dat doen.

Je kreeg voor iedere gewerkte dag 5 gulden en op zondag was dat 7,50.

De meeste Nederlanders hadden er echter geen belangstelling voor en het grote onderduiken begon toen pas echt. De Duitsers traden hard op tegen deze werkweigering van de Nederlandse bevolking en gijzelden dan meerdere mensen op straffe van dood schieten. Uiteindelijk melden zich dan toch weer een aantal mensen en liep het meestal met een sisser af. Het graven van de loopgraven was echter niet zonder gevaar omdat de Geallieerde jachtvliegtuigen vanuit de lucht regelmatig aanvallen uitvoerden op deze “Duitse” stellingen in aanbouw.
Iedereen probeerde dan ook om een vrijbriefje te bemachtigen, zodat je niet voor de Todt hoefde te werken. Hieronder een voorbeeldje van een vrijstellingspapier, ook uit mijn woonplaats. (uit de collectie van mijn vader)

Afbeelding
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Bezienswaardigheden door MGschutze

Bericht door JimK »

Duitse schuilbunkertjes Doetinchem/Hengelo Gld.

Het type bunker is; Kochbunker

Origineel afkomstig uit Doetinchem. Deze bunker zat ingegraven bij Landgoed Hagen (De Kelder). In 1944 werd door de Organisation Todt (OT) rondom Doetinchem een verdedigingslinie aangelegd. Vele mannen uit Doetinchem werden gedwongen om deel te nemen aan deze werkzaamheden ten behoeve van de Duitse bezetter.
Dit bunkertje zat ingegraven naast de zandweg voor landgoed Hagen.
Het maakte onderdeel uit van een lange stelling die helemaal zigzaggend door het landschap liep. Op bepaalde punten waren deze bunkers ingegraven en dienden vaak als mitrailleurnest.
Er kon een affuit(opzetstuk) op het gat in het dak gemonteerd worden. Op deze affuit werd dan een zwaar machinegeweer (MG 34 of MG 42) geplaatst.
Zo ontstond een sterk verdedigingspunt in de linie. De bemanning kon bij luchtaanvallen door de Geallieerde jachtvliegtuigen schuilen in de bunker.
Ook hebben we van een ooggetuige vernomen dat er in sommige gevallen een extra stalen ring met een schietopening tussen de bunker en het betonnen dak geplaatst kon worden en dat er zo ook een goed beschermd schietpunt werd gecreëerd.
Deze bunkers werden bij twee fabrieken in Doetinchem gemaakt één daarvan was de Firma Tiecken Beton aan de Wijnbergseweg te Doetinchem. Deze fabrieken ontvingen extra toewijzingen cement omdat deze bunkers in dienst van de Wehrmacht vervaardigd moesten worden.
Het personeel van deze betonfabrieken werd ook vrijgesteld van Arbeitseinsatz in Duitsland. De “kriegswichtige arbeit” in Doetinchem kwam de werknemers in dit geval goed uit. De bunkers die klaar waren werden met paard en wagen getransporteerd naar de betreffende plekken rondom Doetinchem. Met een hijsboom werden ze op de plek getakeld en zo ingebouwd in de stellingen.

In het najaar van 1944 werd de Kelder als munitiedepot gevorderd door de voorhoede/kwartiermakers van de SS divisie Frundsberg.
In de Kelder was sinds 1936 het Doetinchemse streekmuseum gevestigd en dat moest op last van de Duitsers dus sluiten. Op 19 augustus 1944 bezocht de familie Scheerder van de bakkerij aan de Boliestraat als laatste het museum.
De collectie werd ingepakt en op de zolder van de Kelder en elders ondergebracht.
De Kelder werd nu munitiedepot 34 en kwam vol met pantsergranaten te staan. De bewaking was in handen van zeer jeugdige SS-ers, die in Zuid Rusland geronseld waren. Vlakbij de Kelder werd een groot benzine depot ingericht. Onderaan de heuvel van de 2e Loolaan goed gecamoufleerd onder de bomen stonden grote vaten met de zogenaamde synthetische benzine. De tanks van de SS panzer korpsen hadden namelijk veel brandstof nodig. Bewapende SS-ers hielden overal in de omgeving de wacht en betreden van het gebied was toen niet mogelijk.
Later zou deze SS panzerdivisie Frundsberg een belangrijke rol spelen in de Slag om Arnhem.
In januari 2007 hebben we deze historisch interessante bunker van de gemeente Doetinchem in ontvangst mogen nemen. Dit is het exemplaar wat op de foto van een foto te zien is voor De Kelder. Een zandweg verder zit nog een origineel exemplaar in de grond, ook deze staat op de foto, hier zit echter geen bovendeksel meer op.

Dit is zoals het exemplaar er bij ons nu staat
Afbeelding

Zoals ons exemplaar er ooit bij heeft gelegen
Afbeelding

Dit is het exemplaar wat nog in de grond zit, je ziet op de achtergrond De Kelder liggen, en de weg waar ons exemplaar uitgehaald is. Normaal als je er langs wandelt zou je denken dat het een oude put is.
Afbeelding
En nog eentje de andere kant op
Afbeelding
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Bezienswaardigheden door MGschutze

Bericht door Charly1975 »

Mooi geschreven.
Dan volgt nu van mij misschien een domme vraag maar hoe kon je in hemelsnaam in dat bunkertje komen als ie helemaal ingegraven was ?
Heb je misschien een tekening o.i.d. hoe dat er uitgezien moet hebben toen die dingen ingegraven waren ? Ik zie het niet voor me vandaar. Het zal vast een heel simpel voorbeeld zijn.

Als ik het nu een beetje begrijpt onderhouden jullie een museum ?
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Bezienswaardigheden door MGschutze

Bericht door ammo »

Charly1975 schreef:Mooi geschreven.
Dan volgt nu van mij misschien een domme vraag maar hoe kon je in hemelsnaam in dat bunkertje komen als ie helemaal ingegraven was ?
Heb je misschien een tekening o.i.d. hoe dat er uitgezien moet hebben toen die dingen ingegraven waren ? Ik zie het niet voor me vandaar. Het zal vast een heel simpel voorbeeld zijn.

Als ik het nu een beetje begrijpt onderhouden jullie een museum ?

Aan de zijkant van deze bunkers zat een opening, meestal waren er 2 bunkers naast elkaar ingegraven,
de openingen bleven open door middel van gangen in de grond.
Deze bunkers zaten van Doetichem tot Doesburg in de grond , en de meeste zitten er nog steeds

Hierbij nog een voorbeeld hoe de bunkers in de grond zitten

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Bezienswaardigheden door MGschutze

Bericht door sniper snoop »

Die gangen waren wellicht ook uit bewapend beton?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Bezienswaardigheden door MGschutze

Bericht door ammo »

sniper snoop schreef:Die gangen waren wellicht ook uit bewapend beton?
Nee.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Bezienswaardigheden door MGschutze

Bericht door sniper snoop »

ammo schreef:
sniper snoop schreef:Die gangen waren wellicht ook uit bewapend beton?
Nee.
Gewoon uitgegraven uit de grond en met balken gesteund?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Bezienswaardigheden door MGschutze

Bericht door ammo »

sniper snoop schreef:
ammo schreef:
sniper snoop schreef:Die gangen waren wellicht ook uit bewapend beton?
Nee.
Gewoon uitgegraven uit de grond en met balken gesteund?
Yep.
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie