Je nieuwste aankoop - deel 6 (Militaria)

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gesloten
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

SHAEF staat voor Supreme Headquarters Allied Expeditionary Force en was dus inderdaad het hoofdkwartier van alle geallieerde troepen die vanuit Engeland de bezette gebieden gingen bevrijden.
Een HK heeft idd veel administratieve taken, maar regelt ook de ontplooiing van de troepen op het terrein. Daar worden de plannen gemaakt, de orders gegeven en de operaties geleid en bijgestuurd.
Het SHAEF kenteken werd gedragen door alle personeel dat op dit HK werkte, maar ook door het personeel van eenheden die rechtstreeks onder het bevel van SHAEF stonden. Vergeet niet dat een HK ook bewakingspersoneel, chauffeurs, typisten, koks, enz,......,...... heeft.
Je zal dus inderdaad minder gevechtstroepen die dit kenteken dragen direct aan het front tegenkomen.
Een nochtans tamelijk bekend voorbeeld van troepen die wel dicht bij het front kwamen en rechtstreeks van SHAEF afhingen was de 'Special Coverage Unit' van LtCol George STEVENS. Deze eenheid was verantwoordelijk voor de meeste zwart-wit archiefbeelden die we kennen van de Amerikanen in de Europese campagne. Stevens had echter ook z'n eigen Kodak kleurencamera mee voor opnames voor eigen gebruik. Deze beelden zijn reeds veel vertoond geweest en zijn nu ook beschikbaar op een zeer mooie en interessante DVD 'D-Day to Berlin'. Zeer zeker z'n geld waard voor de US-verzamelaar...
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 42-0971837

Vlak na D-Day opereert deze eenheid vanop het Franse vasteland en dragen de leden van het team het SHAEF kenteken. Ook hun voertuigen zijn voorzien van kentekens die aantonen dat ze rechtstreeks van SHAEF afhangen. (SHAEF * SPECOU)
Later in 1944 werkt de eenheid binnen het 1541 Signal Battalion, een Signal Corps eenheid die afhangt van de Advance Section Communication Zone, en zijn de voertuigen in die zin gemarkeerd..... (ASCZ-1541S * HQ-5) Op de unifromen worden dan bijna geen kentekens meer gedragen...

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Mijn nieuwste aankopen...
Een ijzeren kruis 2de klasse met zakje met hersteller nr.113.Dit staat voor Hermann Aurich,Dresden; twee medailles für Deutsche volkspflege, één met zakje en één met hersteller nr.3, Wilhelm Deumer, Ludenscheid.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Mooie aankopen, maar op die medailles hoort daar geen bevestigingsspeld (op het lint) o.i.d. aan te zitten?
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Stravers schreef:Mooie aankopen, maar op die medailles hoort daar geen bevestigingsspeld (op het lint) o.i.d. aan te zitten?
Neen, ik denk het niet
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Bedoel je om de medaille vast te maken aan de tunic?

Als je dat bedoelt...dat werd niet gedaan
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Nieuw in de familie: een M1941 jasje, met de gebruikelijke slijtage en reparaties aan kraag en mouwen. Geen reuzenmaat, maar de prijs was gunstig. :wink:

Afbeelding

Grtn

David
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ok johan, bedankt voor de opheldering!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

http://img15.exs.cx/img15/8217/IMG_0040.jpg
nieuwe stuff :)
3wo1 kaarten die naar huis werden gestuurd met gelukkig nieuwjaar int frans en eentje in nedelrands (niet beschreven)
verschillende wo2 verbandpakketjes
en surgical spinge pakketje
1division (big red one) embleem orgineel
en een belt
http://img32.exs.cx/img32/8455/IMG_101.jpg
1ste division patch
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Bericht door kokstok »

Giel schreef:Mijn nieuwste aankopen...
Een ijzeren kruis 2de klasse met zakje met hersteller nr.113.Dit staat voor Hermann Aurich,Dresden; twee medailles für Deutsche volkspflege, één met zakje en één met hersteller nr.3, Wilhelm Deumer, Ludenscheid.
Afbeelding
Giel mooie aankopen zijn dat, zou je van de twee zakjes de voor en achterkant kunnen tonen
groeten René.

ps heb je het doosje nog gekocht op het wehrmacht forum
COUNT YOUR BLESSINGS.
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

kokstok schreef:
Giel schreef:Mijn nieuwste aankopen...
Een ijzeren kruis 2de klasse met zakje met hersteller nr.113.Dit staat voor Hermann Aurich,Dresden; twee medailles für Deutsche volkspflege, één met zakje en één met hersteller nr.3, Wilhelm Deumer, Ludenscheid.
Afbeelding
Afbeelding

Giel mooie aankopen zijn dat, zou je van de twee zakjes de voor en achterkant kunnen tonen
groeten René.

ps heb je het doosje nog gekocht op het wehrmacht forum
Hallo René, hier een foto van de voor en de achterkant van de zakjes. Ja ik heb de doos gekocht :P , ik had hem al gezegt dat ik bijna zeker was dat ik hem ging kopen voordat ik de foto's had, met 3 pm's :evil: . Had jij hem ook graag gehad?
Groeten Giel
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Oei foutje...

Afbeelding
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Bericht door kokstok »

Giel, natuurlijk was ook ik geïnteresseerd maar ja je was sneller.
over je ek2 zakje ben ik minder tevreden hij ziet er niet goed uit.
de tekst aan de voorkant zit niet in het midden en aan de achterkant zit het fabrieks logo op een vreemde plaats. Ik denk dat het geen orineel zakje is. De andere ziet er goed uit.
groeten René.
COUNT YOUR BLESSINGS.
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Naar aanleiding van Ike jacket van Skylighter

johan willaert schreef:SHAEF staat voor Supreme Headquarters Allied Expeditionary Force en was dus inderdaad het hoofdkwartier van alle geallieerde troepen die vanuit Engeland de bezette gebieden gingen bevrijden.
Een HK heeft idd veel administratieve taken, maar regelt ook de ontplooiing van de troepen op het terrein. Daar worden de plannen gemaakt, de orders gegeven en de operaties geleid en bijgestuurd.
Het SHAEF kenteken werd gedragen door alle personeel dat op dit HK werkte, maar ook door het personeel van eenheden die rechtstreeks onder het bevel van SHAEF stonden. Vergeet niet dat een HK ook bewakingspersoneel, chauffeurs, typisten, koks, enz,......,...... heeft.
Je zal dus inderdaad minder gevechtstroepen die dit kenteken dragen direct aan het front tegenkomen.
Een nochtans tamelijk bekend voorbeeld van troepen die wel dicht bij het front kwamen en rechtstreeks van SHAEF afhingen was de 'Special Coverage Unit' van LtCol George STEVENS. Deze eenheid was verantwoordelijk voor de meeste zwart-wit archiefbeelden die we kennen van de Amerikanen in de Europese campagne. Stevens had echter ook z'n eigen Kodak kleurencamera mee voor opnames voor eigen gebruik. Deze beelden zijn reeds veel vertoond geweest en zijn nu ook beschikbaar op een zeer mooie en interessante DVD 'D-Day to Berlin'. Zeer zeker z'n geld waard voor de US-verzamelaar...
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 42-0971837

Vlak na D-Day opereert deze eenheid vanop het Franse vasteland en dragen de leden van het team het SHAEF kenteken. Ook hun voertuigen zijn voorzien van kentekens die aantonen dat ze rechtstreeks van SHAEF afhangen. (SHAEF * SPECOU)
Later in 1944 werkt de eenheid binnen het 1541 Signal Battalion, een Signal Corps eenheid die afhangt van de Advance Section Communication Zone, en zijn de voertuigen in die zin gemarkeerd..... (ASCZ-1541S * HQ-5) Op de unifromen worden dan bijna geen kentekens meer gedragen...

Johan

Ja maar lijkt me logischer dat degene die die medailes heeft verdient, eerst bij een fronteenheid heeft gedient en daarna bij de SHAEF is ingedeeld.
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

kokstok schreef:Giel, natuurlijk was ook ik geïnteresseerd maar ja je was sneller.
over je ek2 zakje ben ik minder tevreden hij ziet er niet goed uit.
de tekst aan de voorkant zit niet in het midden en aan de achterkant zit het fabrieks logo op een vreemde plaats. Ik denk dat het geen orineel zakje is. De andere ziet er goed uit.
groeten René.
Dat was wat ik ook eigenlijk een beetje dacht, maar ik heb er garatie op dus het kan normaal zo terug, ik ga eerst de verkoper er nog eens over aanspreken.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

jeroen1944 schreef: Ja maar lijkt me logischer dat degene die die medailes heeft verdient, eerst bij een fronteenheid heeft gedient en daarna bij de SHAEF is ingedeeld.
Nee dat hoeft niet. (rest volgt moet nu naar school :P)


Rick
Gesloten