Goede boeken over het Ardenennoffensief?

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Goede boeken over het Ardenennoffensief?

Bericht door S1991 »

Hallo allemaal,

Ik ben al langere tijd zeer geïnteresseerd in de slag om de Ardennen en heb nu een vraag.
Weet iemand van jullie misschien een aantal goede boeken over de het Ardennenoffensief? Zowel van Amerikaanse zijde als Duitse zijde. Het enigste boek wat ik tot nu toe erover heb is die van de Lekturama serie alleen daar staat niet erg veel in alleen die dingen wat zowat iedereen wel kent.
Mocht je een goed boek kennen laat het me a.u.b. weten !

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Re: Goede boeken over het Ardenennoffensief?

Bericht door ArjenS »

Afbeelding
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Goede boeken over het Ardenennoffensief?

Bericht door S1991 »

Bedankt Arjen, kan je me misschien wat meer vertellen over het boek? En zou je misschien paar foto's van de binnenkant kunnen plaatsen?
Ik ben zelf van plan om de volgende boeken aan te schaffen heeft iemand deze boeken misschien ook? Patrick Delaforce - The Battle Of The Bulge en David Cooke - Kampfgruppe Peiper At The Battle Of The Bulge.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Re: Goede boeken over het Ardenennoffensief?

Bericht door ArjenS »

Ik vindt het een goed boek, omdat de tekst op een boeiende manier geschreven is en je aandacht vast houdt. Er worden verschillende onderwerpen binnen de slag om de ardennen verteld en er staan veel foto's in.

Een paar foto's van de inhoud:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Goede boeken over het Ardenennoffensief?

Bericht door S1991 »

Ziet er goed uit zo ! Je weet zeker niet toevallig of er ook foto's of stukken tussen staan van de Amerikaanse 26th Infantry Division in Luxemburg?
In ieder geval hartelijk dank! Mocht iemand anders nog wat weten, laat maar horen.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Re: Goede boeken over het Ardenennoffensief?

Bericht door ArjenS »

omgitsme schreef:Je weet zeker niet toevallig of er ook foto's of stukken tussen staan van de Amerikaanse 26th Infantry Division in Luxemburg?
Niet dat ik me kan herinneren.
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: Goede boeken over het Ardenennoffensief?

Bericht door ijstheepak »

Ik heb zelf ook dat boek en het is echt de moeite om hem te kopen.
Mvg Jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Goede boeken over het Ardenennoffensief?

Bericht door S1991 »

Oke bedankt jongens !
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Goede boeken over het Ardenennoffensief?

Bericht door Charly1975 »

omgitsme schreef:Ziet er goed uit zo ! Je weet zeker niet toevallig of er ook foto's of stukken tussen staan van de Amerikaanse 26th Infantry Division in Luxemburg?
In ieder geval hartelijk dank! Mocht iemand anders nog wat weten, laat maar horen.
Volgens het register achterin het boek niet.
Over Luxemburg wordt wel op een 3 tal bladzijden geschreven.

Behoorde die divisie nog tot een korps of leger ? (Ik heb geen verstand van de indelingen van divisies e.d.) Misschien dat er daarop nog gezocht kan worden in het register.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4878
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 56 keer
Ontvangen: 101 keer

Boeken over het Ardenennoffensief

Bericht door asjemenou »

Er bestaan vast meer goede boeken over het Ardennenoffensief. Een beetje googlen en je vindt er genoeg. Zelf heb ik ook een aantal boeken over dit onderwerp in mijn boekenkast staan;

De slag om Bastogne - Guy Franz Arend; In dit boek wordt de slag om Bastogne van uur tot uur beschreven. De kwaliteit van de foto's in het boek vind ik persoonlijk iets minder. Deze auteur is tevens stichter van een aantal oorlogsmusea waaronder het Bastogne Historical Center.
Ardennen 44-45 Hitlers ultieme Blitzkrieg - Peter Taghon; Dit boek behandelt het gehele verloop van het offensief. Het boek is voorzien van mooi weergegeven foto's.

De volgende boeken zijn misschien niet echt goed referentiemateriaal maar toch wel aardig om te vermelden. Het zijn 2 stripboeken die over het Ardennenoffensief gaan;

Het Ardennenoffensief deel 1 en 2 (De tegenaanval) - Pierre Lepage & Willy Vassaux.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Goede boeken over het Ardenennoffensief?

Bericht door S1991 »

Charly1975 schreef:
omgitsme schreef:Ziet er goed uit zo ! Je weet zeker niet toevallig of er ook foto's of stukken tussen staan van de Amerikaanse 26th Infantry Division in Luxemburg?
In ieder geval hartelijk dank! Mocht iemand anders nog wat weten, laat maar horen.
Volgens het register achterin het boek niet.
Over Luxemburg wordt wel op een 3 tal bladzijden geschreven.

Behoorde die divisie nog tot een korps of leger ? (Ik heb geen verstand van de indelingen van divisies e.d.) Misschien dat er daarop nog gezocht kan worden in het register.
De 26th Infantry Division behoorde tot het Amerikaanse 3rd Army van General George S. Patton.

@ asjemenou: Bedankt. Daar kan ik wel wat mee. Iemand anders raadde mij het boek van Taghon ook al aan en ook de volgende boeken:
Hitler's Last Gamble - Trevor Dupuy
The Battle Of The Bulge Hitler's Ardennes Offensive - Danny S. Parker (dit boek zou vol met fouten staan maar er zouden weer dingen in staan die ergens anders niet worden weer gegeven)
Time for Trumpets - Charles B. McDonald's
Operation Northwind - Charles Whiting
Seven Roads to Hell - Donald Burgett
A Blood Dimmed Tide - Gerald Astor
Battle of the Bulge, Then & Now - Jean Paul Pallud
Battered Bastards of Bastogne - George Koskimaki

En de volgende boeken heb ik zelf al op het oog:
Normandy to the Bulge - Pfc. Richard D. Courtney (gaat over een 26th Infantry Division GI die de gevechten in de Ardennen mee gemaakt heeft)
Kampfgruppe Peiper At The Battle Of The Bulge - David Cooke
The Battle Of The Bulge - Patrick Delaforce
The Battle Of The Bulge Images of War Series - A. Rawson & Andrew Rawson

Heeft iemand misschien zelf de bovenstaande boeken? Kan iemand mij daar misschien wat meer over vertellen of ze goed zijn?

Mocht iemand nog meer goede boeken kennen post ze maar !
Misschien dat we hier een sticky van kunnen maken voor andere mensen met interesses in het Ardennen offensief?

Bedankt alvast.

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Goede boeken over het Ardenennoffensief?

Bericht door Charly1975 »

omgitsme schreef: De 26th Infantry Division behoorde tot het Amerikaanse 3rd Army van General George S. Patton.
Het 3e Amerikaanse leger staat wel in het register met 8 vermeldingen. De vermeldingen stellen niet zoveel voor hoor....het zijn vaak maar teksten waar de woordencombinatie 3e leger (van Patton) staat.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Goede boeken over het Ardenennoffensief?

Bericht door S1991 »

Hmm oke toch bedankt !
Ik ga eens kijke of ik ergens het boek Battle of the Bulge in Luxembourg - The Southern Flank - Dec. 1944 - Jan.1945 - The Germans en Battle of the Bulge in Luxembourg - The Southern Flank - Dec. 1944 - Jan.1945 - The Americans kan vinden. Bol heeft ze helaas niet.
Maar goed toch bedankt voor de hulp alvast !

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: Goede boeken over het Ardenennoffensief?

Bericht door broeloe »

omgitsme schreef:Hmm oke toch bedankt !
Ik ga eens kijke of ik ergens het boek Battle of the Bulge in Luxembourg - The Southern Flank - Dec. 1944 - Jan.1945 - The Germans en Battle of the Bulge in Luxembourg - The Southern Flank - Dec. 1944 - Jan.1945 - The Americans kan vinden. Bol heeft ze helaas niet.
Maar goed toch bedankt voor de hulp alvast !
http://www.historymedia.nl/Webwinkel-Pr ... ol.-I.html
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: Goede boeken over het Ardenennoffensief?

Bericht door david879 »

Het is al een oud boek (MCMLXXVIII)ben niet goed in Latijnse getallen.

DE TWEEDE WERELDOORLOG
Het Ardennen Offensief --K.A. van den Hoek

http://boeken.tweedehands.net/geschiede ... nsief.html
Plaats reactie