Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door Luc J. »

Ik zie heel veel vragen van mensen of bepaalde wapens wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen.
Hier is een schema waar je het zelf kunnen zien!

Afbeelding
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Best een handige flowchart inderdaad. Vrij duidelijk allemaal.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ja inderdaad!, Mischien kan deze beter maar 'sticky'
'War is delightful for those who have not experienced it'
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Nu er enkel nog bijzetten wat categorie I precies is, en dan is het duidelijk.. :)
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik maak hier even een Sticky van, dan kunnen we dit nu zien als centraal discussiepunt voor de Wet Wapens en Munitie.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Yannick S.
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 sep 2006, 20:27

Bericht door Yannick S. »

het schema werkt bij mij niet...
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Vreemd, ik zie hem gewoon hoor.
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Peter schreef:
Michiel M. schreef:Met wapenvergunning wel.
Nee hoor, ook niet met WM... terug ontopic maar weer! Kon het niet laten te reageren... ;)
Wist ik niet, bedankt :)
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Origineel is hier te vinden:

http://www.fareconsultants.com/art18
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Onklare wapens

Bericht door asjemenou »

Goed, dan plaats ik mijn verhaaltje maar hier;
Nico Roelofs schreef:
Axis vs Allied schreef:En hoe kom ik aan zo'n certificaat?? Gewoon naar de politie gaan en vragen of ze er nog één hebben, of zou ik die bijvoorbeeld op een beurs erbij krijgen??
Op het moment dat jij een onklaar gemaakt wapen koopt in een wapenhandel krijg je er een certificaat bij dat deze onklaar is gemaakt volgens de wet. Dus het is niet zo dat je die bij de politie kan aanvragen. Op een beurs kan je zoiets wel krijgen, maar dan alleen als bij het wapen dat verkocht wordt een certificaat zit. Alleen erkende wapenhandels mogen zo'n certificaat afgeven.
Toch kan het wel, zo'n certificaat van onklaarheid aanvragen bij de politie. Ik heb het een paar jaar geleden ook gedaan. Ik heb ooit een onklare Mosin Nagant gekocht via Marktplaats. Zo'n bewijs zat ook niet bij het geweer toen ik 'm kocht. De persoon waar ik hem van kocht had het geweer toen al jaren in z'n bezit gehad. Hij had 'm ooit eens op een jaarmarkt o.i.d. gekocht. Het geweer was toen echter ook al onklaar gemaakt. Ik had destijds ook wel eens gehoord van zo'n bewijs van onklaarheid en vroeg mij dus ook af of hoe ik daar aan kon komen. Ik ben toen naar de politie gestapt in mijn woonplaats. De agent van bijzondere wetten, wapens en munitie legde mij toen uit dat zo'n bewijs naderhand verstrekken eigenlijk niet kan. Officieel zou het zo moeten zijn dat je dergelijke gedeactiveerde wapens via een erkende wapenhandelaar zou moeten kopen. Deze maakt zo'n wapen dan volgens de wet onklaar en levert er dan zo'n bewijs bij.
De agent wilde wel een uitzondering voor mij maken en heeft het geweer toen vervolgens gecontroleerd. Zijn controle bestond slechts uit het nakijken of dat de grendel en trekker vast zat en of dat de loop aan de voorkant dicht was. Vervolgens belde hij een wapenhandelaar in de buurt op en vroeg deze of dat hij voor mij zo'n bewijs wilde uitschrijven. Ik had het idee dat de wapenhandelaar dat niet meteen wilde doen maar na wat onderhandelingen met de agent ging hij toch overstag. Ik kon de volgende dag langs komen met de Mosin Nagant en er werd keurig zo'n bewijs voor mj uitgeschreven. Ik kreeg van de wapenhandelaar hetzelfde verhaal nog eens te horen dat het officieel niet kan naderhand zo'n bewijs uitschrijven. De reden waarom hij eigenlijk in eerste instantie zo'n bewijs niet wilde verstrekken was omdat het een wapen betrof wat niet door hem geïmporteerd was noch onschadelijk was gemaakt. Het is dus inderdaad zo dat je niet zomaar met je Lee Enfield, Mosin Nagant of wat dan ook even langs de wapenhandelaar kan gaan en vragen of dat hij 'm "effe dichtlast" voor jou. De wapenhandelaar wierp een snelle blik in de vuilniszak waar de Mosin Nagant in zat en zei "O, die en die agent van bijzondere wetten heeft er al naar gekeken, dan zal het wel in orde wezen". Daarna schreef hij zonder aarzelen het bewijs van onklaarheid uit.
Later heb ik nog eens een andere agent van bijzondere wetten gesproken. Deze is werkzaam in een andere stad en deze vertelde mij dat ik die moeite eigenlijk niet had hoeven te doen. Volgens zijn zeggen circuleren er al jaren zoveel van deze onklaar gemaakte geweren in Nederland dat zo'n bewijs van onklaarheid eigenlijk geen zin heeft. Iemand die dus 30 jaar geleden ooit zo'n dicht gelast geweer bij een antiekhandel heeft gekocht zou dus in eens een illegaal wapen hebben omdat er geen bewijs van onklaarheid bij zit. In het ergste geval neemt de politie zo'n geweer in voor controle en is hij in orde dan krijg je 'm de volgende dag weer terug. Ik vroeg deze laatste agent van bijzondere wetten waar zo'n controle dan uit bestaat. Volgens zijn zeggen is het in orde als de grendel, de trekker en de loop aan de voorkant dicht zit. Onklaar op het gezicht dus. Officieel moet de loop enz. nog doorboort zijn maar daar lag hij niet zo wakker van. Onklare grendelgeweren vond hij sowieso niet zo'n probleem. Het zou pas gek worden volgens zijn zeggen als het een automatisch wapen zou zijn. De raad die hij mij gaf was, loop gewoon niet buitenshuis met zo'n dichtgelast grendelgeweer. Zodat je er geen aanstoot mee geeft. Doe je dat wel dan kan je hem kwijtraken want volgens zijn zeggen mag je er niet mee in het openbaar verschijnen. Je zolderkamer waar je je dichtgelaste Mauser hebt hangen is dus geen openbare ruimte. Hij voegde er lachend aan toe dat hij deze regel zelf ook regelmatig overtreed want hij laat nogal eens wat verboden wapens aan aspirant agenten zien op de politieschool. Een klaslokaal is volgens zijn zeggen dus wel een openbare ruimte.
Boven genoemde agenten van bijzondere wetten zijn dus blijkbaar niet zo nauwkeurig in het controleren van de onklare grendelgeweren. Ze vinden het blijkbaar al best als de trekker, de grendel en de loop aan de voorkant dicht zit. Dit wil natuurlijk niet zeggen dan alle agenten van bijzondere wetten zo zijn. Je kunt er natuurlijk één treffen die het hele geweer uit elkaar wil schroeven. En wat dan, als de loop niet doorboort is.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja oke, maar die beste agent heeft het wapen dan wel gecontroleerd, maar hetcertificaat heeft hij zelf niet afgegeven. Dat heeft uit eindelijk de erkende wapenhandel moeten doen.

Zelf vind ik het altijd wel leuk om me te verdiepen in de wet wapens en munite en de regelingen. Heb ook weleens naar een erkende wapenhandel gebeld om wat vragen op gehelderd te krijgen. Zo heb ik ook diverse vragen gesteld over hoe het nu zit met die certificaten en het onklaar maken. Deze wapenhandel heeft mij verteld dat het dus niet mogelijk was om een schietklaar wapen onklaar te laten maken als je dus geen bezitter bent van een wapenvergunning. Heel logisch ook. Wel was het volgens hun mogelijk om bij een al onklaar gemaakt wapen een certificaat te krijgen. Alleen moest deze dan wel eerst nagelopen worden en eventueel worden aangepast aan de wet daarwaar nodig is. Nu weet ik niet of dit officiëel wel mag, want heb er ook nog niks over terug kunnen vinden in de wet. Staat ook allemaal niet heel makkelijk omschreven.

Maar het is in ieder geval wel het beste wanneer je een wapen koopt, dat je zorgt dat er een certificaat bij zit. Kan een hoop onnodig gezeur voorkomen.

Zo heb ik me ook laten informeren dat het mogelijk is om bij een seinpistool die volgens artikel 18 van de wet zijn vrijgesteld een certificaat te krijgen. Geen certificaat van onklaar, want deze mag je werkend hebben, maar een certificaat dat deze is vrijgesteld. Nu is het wel makkelijk om hier ook een certificaat bij te hebben. Omdat het wapen wel voor 1945 geproduceerd moet zijn en niet altijd is makkelijk aan toonbaar dat dit ook zo is, omdat ze niet altijd gedateerd zijn, maar alleen een serie nummer hebben. Dus als je er een certificaat bij hebt dat deze is vrijgesteld volgens artikel 18 kan je er ook geen gezeur over krijgen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Onklare vuurwapens

Bericht door asjemenou »

In zekere zin heb je wel gelijk Nico. Het was uiteindelijk toch de wapenhandelaar die het bewijs heeft verstrekt.
Het klinkt inderdaad heel logisch dat je bijvoorbeeld een gendelgeweer alleen onklaar mag laten maken als je dus een wapenvergunning hebt. Als je dus een wapenvergunning hebt mag je het dan ook zelf doen en behoef je hem dan alleen te laten controleren door een bevoegd iemand?
Als je nu bijvoorbeeld een grendelgeweer bezit die onklaar is gemaakt volgens de Belgische vuurwapenwet (lijkt mij dat er ook niet meer mee te schieten valt). Mag je hem dan aan een wapenhandelaar in Nederland aanbieden om hem vervolgens onklaar te laten maken volgens de Nederlandse vuurwapenwet?
Hoe zit dit nu eigenlijk met de onklare grendelgeweren die je op de militariabeurzen in Nederland kan kopen. Zijn deze ook allemaal onklaar volgens de Nederlandse vuurwapen wet? Zo ja, wie controleert dit dan? Vinden er sowieso van dit soort controle's plaats op de Nederlandse militariabeurzen?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Je mag zelf geen wapen onklaar maken die op een vergunning geregistreerd staat. Als niet wapenhandel mag je een wapen niet transformeren. Enkel een wapenhandel mag dat.
Een niet geregistreerd wapen mag je niet hebben en zou je dus ook niet aan kunnen bieden om onklaar te maken omdat je die niet hebt. Als er bv een wapen opduikt bij overlijden dan moet deze worden ingeleverd worden bij de politie. De officier van justitie gaat kijken waar het wapen vandaan is gekomen en of er eventueel nog strafvervolging ingezet kan worden. Het wapen blijft echter wel eigendom van de erven...... net zolang totdat de rechter zegt dat het niet zo is. Meestal zal de politie proberen om je een afstandsverklaring te laten tekenen. Bij het inleveren kan je verzoeken om het wapen onklaar te laten maken. De politie zorgt dan voor eventueel vervoer naar de wapenhandel en de kosten voor het onklaar maken zal jij moeten betalen. Je zal dan wel eerst het onderzoek moeten af wachten want ze gaan wel eerst de herkomst van het wapen onderzoeken.

Kort samengevat. Een illegaal (ook een belgisch of duits onklaar) wapen aanbieden bij een wapenhandel om onklaar te laten maken mag niet en ik denk dat de wapenhandel zo'n wapen ook niet zal aannemen.
De enige mogelijkheid is om zelf m.b.v. een lasapparaat en een boor aan de slag te gaan.
Axis vs Allied
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 mar 2007, 13:23
Locatie: Friesland

Bericht door Axis vs Allied »

asjemenou, bedankt voor je verhaalje :) Maar weet jij of iemand anders misschien hoeveel erkende wapenhandels er zijn (hier in Friesland) die zo'n certificaat uit mogen schrijven...lijkt met toch wel handig
[Gezocht]: Heer uitrusting
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Controle op vuurwapens

Bericht door asjemenou »

Axis vs Allied schreef:asjemenou, bedankt voor je verhaalje :) Maar weet jij of iemand anders misschien hoeveel erkende wapenhandels er zijn (hier in Friesland) die zo'n certificaat uit mogen schrijven...lijkt met toch wel handig
Graag gedaan Axis. Wat die wapenhandelaren in Nederland betreft, ik zou het niet weten waar deze zo al gevestigd zijn. Ik ben geen wapenverzamelaar noch een sportschutter dus ik kom ook eerlijk gezegd nooit in zo'n winkel/bedrijf. Dat die agent van bijzondere wetten mij destijds geholpen heeft met dat bewijs van onklaarheid is wel een uitzondering geweest. Ik denk niet dat ie het nog een 2e keer zal doen. Ik ben eerlijk gezegd niet zo op de hoogte van het wel en wee van de wapenwet in Nederland maar ik denk dat racefiets wel gelijk heeft. Een wapenhandelaar zal zich niet zo gauw willen branden aan het onklaar maken van een gedeeltelijk onklaar gemaakt wapen. Dit kan 'm vermoedelijk z'n vergunning en z'n handel kosten denk ik dan maar.

Hierbij nog enige stof tot nadenken; Ik heb in het verleden meegewerkt aan tentoonstellingen over de bezetting en bevrijding in mijn woonplaats. De toenmalige voorzitter van deze stichting Herdenking 1940-1945 was de zoon van de voormalige commandant van het verzet in mijn woonplaats. Uit de nalatenschap van zijn vader had hij naast affiche's, ondergrondse blaadjes ook 2 stenguns. Of deze ook onklaar waren gemaakt dat kan ik mij eigenlijk niet meer herinneren. Ik praat inmiddels over ruim 20 jaar geleden. Ze werden toen wel regelmatig gebruikt voor de tentoonstellingen en zelfs een keer voor een openlucht toneelstuk. Blijkbaar was het zo'n 20 jaar geleden dus nog niet verboden om een onklaar automatisch vuurwapen te bezitten.

Tot slot toch nog even de vraag; Hoe zit dat nu met die onklare grendelgeweren die je kan kopen op een Nederlandse militariabeurs? Is er iets van controle op de ingebrachte koopwaar die op zo'n beurs wordt aangeboden?
Plaats reactie