Al enkele jaren verzamel ik Duits materiaal uit zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog, maar sinds kort is er ook veel materiaal met betrekking tot de Geallieerde landen in mijn verzameling terechtgekomen, waarvan ik het grootste gedeelte nog niet op dit forum heb laten zien. Het materiaal, veelal bestaande uit onderscheidingen en fotoalbums, behoorden toe aan onder andere Amerikaanse, Russische en Engelse manschappen en officieren. Omdat ik dit materiaal toch graag wilde tonen, heb ik besloten er een verzameltopic over te maken waarop uitsluitend mijn Geallieerde materiaal te zien is.
Met vriendelijke groet,
Koen.
1. Russisch Fotoalbum van Д. П. Чернов.
Dit fotoalbum bevat ongeveer 80 foto's, waarvan het grootste gedeelte een militair onderwerp heeft. Het album behoorde toe aan Д. П. Чернов, een soldaat die na de oorlog uiteindelijk de rang van Kapitein (Капитан) der Artillerie (Артиллерия) bereikte. Tijdens de oorlog diende hij onder andere als Sergeant-Majoor (Cта́рший Cержа́нт) en Derde Luitenant (Младший лейтенант).
Tussen 1945 en 1948 werd hij gepromoveerd tot Eerste Luitenant (Cтарший Лейтенант). In deze tijd bekleedde hij ook een bevelhebbende functie op de militaire academie te Pushkin (Пу́шкин). Helaas is verder weinig over zijn militaire carrière bekend. Чернов was onder meer onderscheiden met de volgende onderscheidingen;
- Medaille voor de Overwinning op Duitsland in de Grote Vaderlandse Oorlog van 1941-1945
- Medaille voor het 30-jarig bestaan van de Soviet Landmacht en Vloot
Foto's uit het album
Dit is een van de weinige foto's waarop de persoon te zien is als een Sergeant-Majoor (Cта́рший Cержа́нт).

Een erg mooie groepsfoto. Д. П. Чернов is degene in het meest donkere uniform op de eerste rij.

Nog een mooie, duidelijke groepsfoto. De persoon zit geheel links, als Sergeant-Majoor (Cта́рший Cержа́нт).

Op deze foto is Д. П. Чернов te zien als tweede van rechts.

Op deze foto is Д. П. Чернов te zien als Derde Luitenant (Mла́дший Лейтена́нт), samen met zijn broer die bij de Marine van de Soviet Unie (Военно-морской флот СССР) diende. Te zien is dat hij een baton voor een onderscheiding draagt. Deze foto is mogelijk nog tijdens de Tweede Wereldoorlog gemaakt.

Een andere foto gemaakt op dezelfde dag als de bovenstaande foto.

Ook op deze foto bekleedde hij nog de rang van Derde Luitenant (Mла́дший Лейтена́нт).

Een foto van zijn broer.

Een andere foto van zijn broer, met zijn vrouw en dochter.

Op deze foto is Д. П. Чернов te zien als een Tweede Luitenant (Лейтена́нт).

Hierop bekleedde hij nog dezelfde rang als op de bovenstaande foto, al behoorde hij ditmaal volgens mij niet tot de Artillerie. Op deze foto draagt hij echter wel de Medaille voor de Overwinning op Duitsland in de Grote Vaderlandse Oorlog van 1941-1945.

Op deze foto is Д. П. Чернов weer te zien, ditmaal als Eerste Luitenant (Cтарший Лейтенант), samen met zijn dochter en een ander familielid.

Op deze foto is te zien dat de persoon twee onderscheidingen draagt, de Medaille voor de Overwinning op Duitsland in de Grote Vaderlandse Oorlog van 1941-1945 en de Medaille voor het 30-jarig bestaan van de Soviet Landmacht en Vloot.

Deze foto is genomen tijdens een parade, waarop te zien is dat Д. П. Чернов voor zijn manschappen loopt.

Een mooie groepsfoto, gemaakt na 1948. Te zien is dat hij twee batons draagt voor zijn onderscheidingen.

Op deze groepsfoto staat de persoon geheel rechts.

Onderstaande foto is gemaakt in zijn tijd op de militaire academie te Pushkin (Пу́шкин).

Dit is de enigste foto in het album waarop Д. П. Чернов te zien is als Kapitein (Капитан) der Artillerie (Артиллерия). Tevens draagt hij een derde onderscheiding en insigne op zijn rechterborst, welke voor mij niet te identificeren zijn.