overgeschilderde kist

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
richard757
Lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 mar 2009, 22:19
Contacteer:

overgeschilderde kist

Bericht door richard757 »

heb een vraag hoe krijg ik een orgineel Duitse houten signal patronenkist met de sticker ernog in die over gekalkt is met witte lakverf :bonk: weer schoon de orginel verf zit er nog onder zover ik kon zien , echt jammer de kist is in super staat alle hang en sluitwerk zit er nog aan , en wat is ongeveer de waarde ervan
jaapvanleent
Lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 dec 2010, 12:16
Locatie: Omstreeks R'dam

Re: overgeschilderde kist

Bericht door jaapvanleent »

Terpentine/peut (begin met heel weinig!)
Zelf nooit gedaan, misschien moet dit juist niet...
Maar gebruik aub komma's/leestekens (op juiste plek).
Dit leest nml echt k*t
Als je denkt dat je alles weet, is dit onjuist
Zonder de mensheid zou er nooit een god zijn
Met de mensheid zou god nooit geaccepteerd worden
Bestaat god nu? (voor meer info of leuke gesprekken; PM!)
richard757
Lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 mar 2009, 22:19
Contacteer:

Re: overgeschilderde kist

Bericht door richard757 »

ik vraag niet of mijn tekst goed is en wat ik misschien niet moet doen maar wat ik wel moet doen
jaapvanleent
Lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 dec 2010, 12:16
Locatie: Omstreeks R'dam

Re: overgeschilderde kist

Bericht door jaapvanleent »

Wat ik denk dat moet staat in 1e zin...
Als je denkt dat je alles weet, is dit onjuist
Zonder de mensheid zou er nooit een god zijn
Met de mensheid zou god nooit geaccepteerd worden
Bestaat god nu? (voor meer info of leuke gesprekken; PM!)
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: overgeschilderde kist

Bericht door beno »

Er bestaan verschillende afbijtproducten die goed genoeg zijn, maar plaats eerst eens wat foto's...
richard757
Lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 mar 2009, 22:19
Contacteer:

Re: overgeschilderde kist

Bericht door richard757 »

heb geen foto van de kist
kist is namelijk niet vanmezelf
heb zelf ook gedacht aan afbijt maar tast dat de orginele kleur niet aan ?? .. kan natuurlijk eerst met de onderkant beginnen
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: overgeschilderde kist

Bericht door asjemenou »

Verfafbijt, terpentine, verfverdunner o.i.d. zou ik niet zo snel gebruiken. De kans dat je de originele verflaag beschadigd is hiermee altijd aanwezig. Ook een verfföhn zou ik je niet aanraden. Hiermee verbrand je ook de originele verflaag.
Wat je het beste zou kunnen proberen is om de witte verflaag er af te krabben. Dit zou je voorzichtig met een plamuurmes, ijskrabber (auto) of een CD doosje kunnen proberen. Het is een geduldig werkje maar wel de veiligste manier. Bij voorkeur de verflaag verwijderen met de richting van de houtnerf mee.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
SgtArends
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 13 sep 2010, 21:29
Locatie: Rheden, (GLD)
Contacteer:

Re: overgeschilderde kist

Bericht door SgtArends »

Ik sluit me bij asjemenou aan over het krabben.
mijn opa heeft hier ook mee lopen priegelen en het resultaat was verbluffend.
beter dan dat je der wat chemische zooi overheen gooit.

alleen ik heb niet genoeg verstand van om je een 100% garantie te geven,
en misschien kan dat ook wel niet.
-Winston Churchill; “If you are going through hell, keep going.”
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: overgeschilderde kist

Bericht door asjemenou »

SgtArends schreef:Ik sluit me bij asjemenou aan over het krabben.
mijn opa heeft hier ook mee lopen priegelen en het resultaat was verbluffend.
beter dan dat je der wat chemische zooi overheen gooit.

alleen ik heb niet genoeg verstand van om je een 100% garantie te geven,
en misschien kan dat ook wel niet.
Zelf spreek ik ook uit ervaring. Ik heb meerdere objecten op deze manier weer in hun originele staat terug kunnen krijgen. Zo ook een compleet Duits WOII gasmasker met draagbus welke ik op een rommelmarkt vond. De gasmaskerbus was aan de buitenkant zwart overgeschilderd. Waarschijnlijk is het gasmasker door de luchtbescherming o.i.d. doorgebruikt. Uiteindelijk heb ik de gehele zwarte verflaag er af kunnen krabben met een (koperen) stuiver. Het was een tijdrovende klus maar het was het zeker waard. Op deze manier heb ik de originele verflaag en enkele opschriften (o.a. de naam en onderdeel van de Duitse militair) kunnen behouden.

Ik moet eerlijk zeggen dat het ook niet altijd lukt. Ik heb ooit eens een laat model Duits MG34/42 munitiekistje gekregen. De vorige eigenaar gebruikte dit kistje als spijker- en schroevenbak. Hij had ´m zelfs overgeschilderd in een idiote kleur groen. Uiteraard heb ik geprobeerd om de originele verflaag te kunnen behouden maar dit was niet mogelijk. De oorspronkelijke kleur van het kistje bleek Dunkelgelb te zijn. De rubberen afdichtingsrand in het deksel van het kistje heb ik wel schoongekregen en kunnen behouden.
Ik heb het kistje uiteindelijk tot op het metaal blank gemaakt en opnieuw overgespoten in de correcte kleur Dunkelgelb. Een meerwaarde geeft het overspuiten niet aan het kistje maar hij is tenminste wel weer in de oorspronkelijke kleur.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
SgtArends
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 13 sep 2010, 21:29
Locatie: Rheden, (GLD)
Contacteer:

Re: overgeschilderde kist

Bericht door SgtArends »

asjemenou schreef:
SgtArends schreef:Ik sluit me bij asjemenou aan over het krabben.
mijn opa heeft hier ook mee lopen priegelen en het resultaat was verbluffend.
beter dan dat je der wat chemische zooi overheen gooit.

alleen ik heb niet genoeg verstand van om je een 100% garantie te geven,
en misschien kan dat ook wel niet.
Zelf spreek ik ook uit ervaring. Ik heb meerdere objecten op deze manier weer in hun originele staat terug kunnen krijgen. Zo ook een compleet Duits WOII gasmasker met draagbus welke ik op een rommelmarkt vond. De gasmaskerbus was aan de buitenkant zwart overgeschilderd. Waarschijnlijk is het gasmasker door de luchtbescherming o.i.d. doorgebruikt. Uiteindelijk heb ik de gehele zwarte verflaag er af kunnen krabben met een (koperen) stuiver. Het was een tijdrovende klus maar het was het zeker waard. Op deze manier heb ik de originele verflaag en enkele opschriften (o.a. de naam en onderdeel van de Duitse militair) kunnen behouden.

Ik moet eerlijk zeggen dat het ook niet altijd lukt. Ik heb ooit eens een laat model Duits MG34/42 munitiekistje gekregen. De vorige eigenaar gebruikte dit kistje als spijker- en schroevenbak. Hij had ´m zelfs overgeschilderd in een idiote kleur groen. Uiteraard heb ik geprobeerd om de originele verflaag te kunnen behouden maar dit was niet mogelijk. De oorspronkelijke kleur van het kistje bleek Dunkelgelb te zijn. De rubberen afdichtingsrand in het deksel van het kistje heb ik wel schoongekregen en kunnen behouden.
Ik heb het kistje uiteindelijk tot op het metaal blank gemaakt en opnieuw overgespoten in de correcte kleur Dunkelgelb. Een meerwaarde geeft het overspuiten niet aan het kistje maar hij is tenminste wel weer in de oorspronkelijke kleur.

Als ik dit lees dan lijkt het mij inderdaad het beste en zorgvuldigste om het stukje voor stukje af te krabben,
beiden is het dus uit ervaring maar ook beide met goede resultaten.
laat het ons weten of het makkelijk weg te halen valt met plamuurmes, ijskrabber etc. etc.
(begin niet meteen met een belangrijke plek, start met de onderkant of klein plekje in de binnenkant.)
-Winston Churchill; “If you are going through hell, keep going.”
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: overgeschilderde kist

Bericht door ammo »

Voorzichtig afschuren met schuurpapier, zodra de oude laag iets zichtbaar ,Met staalwol naschuren.
Werkt perfect, ik heb zelf een britse piat kist zo behandeld
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie