Bloed Orde 3545

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Bloed Orde 3545

Bericht door Jabnus »

Hier is mijn favoriete stuk:

Bloed Orde 3545
BO1.jpg
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Bloed Orde 3545

Bericht door Jabnus »

Voor- en achterkant:
BO2.jpg
BO3.jpg
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Bloed Orde 3545

Bericht door D_Dutch »

Gaston,

Dat is een prachtig exemplaar! Ben je ook aan het uitzoeken aan wie het toebehoorde of weet je dat al? :)

Met vriendelijke groet,

Koen
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Bloed Orde 3545

Bericht door Kugelblitz »

Inderdaad een prachtige onderscheiding Gaston, die zie je niet vaak in een collectie...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Bloed Orde 3545

Bericht door Jabnus »

Hoi Koen,

Helaas weet ik dit niet. Er is nogal wat verwarring rondom de nummers van de Bloed Orden en er ciculeren verschillende lijsten met namen en nummers, waarbij er onderling kleine verschillen zijn. Bijv. het bloed orde boek van Patzwal.

De eerste 1500 namen zijn min of meer bekend met de bijbehorende nummers. Van de nummers vanaf ongeveer 1500 tot 4200 zijn wel de namen bekend, maar weer niet de erbij horende nummers. De lijst met namen EN nummers is door verzamelaars een van de meest begeerde stukjes papier van het derde rijk. Hopelijk duikt hij ooit op.

Wat ik wel weet is dat de nummers rond 3500 zijn verleend aan onder andere Oostenrijkse NSDAP leden.

mvg,
Gaston
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Bloed Orde 3545

Bericht door Jabnus »

@Kugel: ja dat klopt, ben er ook erg blij mee 8)

Historisch is het samen met de Coburg speld waarschijnlijk de belangrijkste onderscheiding van de NSDAP.
Gebruikersavatar
Kurt Meyer
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:51

Re: Bloed Orde 3545

Bericht door Kurt Meyer »

Super exemplaar Gaston!!
Zo een wil ik ook nog ooit een keer maar dit is ook echt een mega doolhof zoals ik vernomen heb.

Blijf posten!!
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Bloed Orde 3545

Bericht door Jabnus »

Hallo Kurt Meyer,

Het valt wel mee mbt dat doolhof. Het is zoals met alles, je moet er een paar in de hand hebben gehad en weten waar je op moet letten.

Er verder vanuit uitgaande dat je de Bloed Orden niet koopt op dezelfde manier als speldjes of ander klein grut, is het best te doen als je je huiswerk een beetje doet.

Het grote probleem is eigenlijk meer om er een te vinden die te koop staat! De mijne (3545 dus) staat afgebeeld in de tweede editie van Angolia's For Fuhrer and Fatherland's politieke boek. Dit is altijd een beetje mn "bijbel" geweest en iets te kunnen krijgen wat daadwerkelijk in dat boek staat was wat me over de streep trok.

mvg,
Gaston

Ps: heb speciaal voor jou de vrijwilligersschildjes van de bank gehaald, zal ze morgen of overmorgen posten :)
Angolia1.jpg
Angolia2.jpg
Gebruikersavatar
Kurt Meyer
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:51

Re: Bloed Orde 3545

Bericht door Kurt Meyer »

Oh ik dacht dat het wel lastiger was.
Mocht ik ooit vanplan zijn er één te gaan kopen schakel ik jou in :wink:

Super!! Ben reuze benieuwd na de schildjes. ( Je mag ze me ook mailen als je ze liever niet openbaar heb)

Mvg Michael
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Bloed Orde 3545

Bericht door sobel »

misschien een rare vraag, maar wanneer kreeg iemand deze onderscheiding?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Bloed Orde 3545

Bericht door Jabnus »

De eerste 1500 werden verleend aan deelnemers van de Putsch van 1923, dit was in de prille NSDAP historie de belangrijkste gebeurtenis, die elk jaar op grootste wijze in München werd herdacht op 9 November (de dag van de Putch).

Later werden er al dan niet met terugwerkende kracht nog een aantal bloed orden uitgereikt (zon 4200 in totaal, inclusief de eerste 1500) aan leden die een zeer groot offer hadden gebracht. Denk hierbij ter vergelijking niet aan dezelfde dingen als bijvoorbeeld voor het ridderkruis dat iedereen relatief makkelijk kon verdienen. De bewezen verdiensten voor de partij moesten aanwijsbaar groot zijn. Zo moesten leden die de BO kregen voor verdiensten in het Weimartijdperk minstens ter dood zijn veroordeeld voor hun (grootse) daden voor de partij. De onderscheiding stond hierdoor in zeer hoog aanzien in nazi-duitsland. Vergeleken met een ridderkruis zijn er ongeveer half zoveel BO uitgereikt, maar het aantal dat de tand des tijds heeft overleefd is in vergelijking een heel stuk geringer, waardoor ze ook behoorlijk lastiger te vinden zijn dan bijvoorbeeld het ridderkruis.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Bloed Orde 3545

Bericht door sobel »

Intressant! Dankje
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Bloed Orde 3545

Bericht door panzer lehr »

Op weitze staan er momenteel 2 te koop zijn dat goeie of zijn ze fake. :)
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Bloed Orde 3545

Bericht door Jabnus »

Nr 3580 weet ik van wie hij afkomt, leuk met dat mini album erbij,
Nr 3222 bevalt me op het eerste oog niet, zou graag betere fotos van zien, want zie daar een paar dingetjes in die ik graag eerst in het echt zou willen zien om zeker te zijn.

De prijs van alle twee is wel erg goed trouwens!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Bloed Orde 3545

Bericht door michiel01 »

Ik vind dit echt een prachtige onderscheiding!
Plaats reactie