MARKET GARDEN schreef:Jim ik heb toch nog wat vragen / opmerkingen bij je posting over 1e AB divisie.
Ik heb in de loop der jaren redelijk wat boeken verzameld over Market Garden maar kan een paar dingen uit jouw posting niet bevestigd krijgen.
Dat de 9e en 10e panzerdivisies een anti airborne training hadden gekregen wist ik en is ook terug te vinden maar het allegaartje waarmee Krafft vocht, troepen in opleiding, keukenpersoneel e.d. had volgens mijn documentatie deze training NIET gehad.
Kraft heeft in zijn rapport een beetje heel veel
zitten overdrijven over de heeeeeel sterke Britten en zijn jonge soldaten
een zogenaamd allegaartje.
SS-onderofficier school! Met dat allegaartje viel wel mee. Ik heb een kopie van zijn rapport. Hij is er ingeslaagd om 2 batalions in hun opmars te stoppen en te vertragen. Maar als je 600 man over 1 weg stuurt dan is het echt niet lastig om deze te vertragen.
Helemaal niet als je ook een mortieren hebt. 600 man is een lange kolonne.
Urquhart zit op het landingsterrein en wacht op berichten en rapporten van zijn eenheden. Helaas was zijn communicatie niet zo geweldig anders had hij ze wel aankunnen sporen.
MARKET GARDEN schreef:
De RAF maakte inderdaad bezwaren tegen droppingen direct rond de brug maar Urquhart heeft ook geen enkele poging ondernomen om deze dropping doorgang te laten vinden.
Waar hij zich, overigens terecht, zeer druk maakt over het bombardement op
het Psychiatrisch Ziekenhuis te Wolfheze in zijn ogen onnodig klaagt hij niet bij de RAF of de opstellers van Market Garden over het NIET droppen van eenheden rond de brug.
Het bombardement is gedaan door de USAAF in opdracht van Urquhart.
De RAF konden een dropping weigeren uit te voeren. Zolang de manschappen in het toestel zaten was de RAF de baas. Dus toen de dropping bij de brug afgeketst werd door de RAF (Op grond van luchtafweer rapporten o.a. door de USAAF) had Urquhart geen poot om op te staan. En met een week tijd om alles te plannen heb je geen tijd om ruzie te maken. Maar op basis van de verkregen inlichtingen was de tegenstand licht. Dus hoe moeilijk ga je dan doen? Ook veel van zijn eigen staf geloofden die inlichtingen. Een glider pilot officier die zei dat hij gerust durfde te landen op de zuid-zijde van de oprit heeft woedende reacties gekregen. (Hadden de Amerikanen ook kunnen doen bij de bruggen die ze moesten veroveren.) Was de brug bij Son misschien intact gebleven en was de brug bij Nijmegen veroverd hadden de SSeenhden geen cordon kunnen leggen en de boel weten te vertragen tot 20 september.
MARKET GARDEN schreef:
In de meeste boeken kan je terug vinden dat de para’s direct na de landingen uiterst voorzichtig te werk gingen, logisch aangezien de oorlog in hun ogen er bijna opzat.
Viel dit Urquhart te verwijten? En zo ja in welke mate?
Helaas apen vele boeken elkaars fouten ook na.
Waren de Britten inderdaad voorzichter als bij eerdere operaties? Is dat vergeleken met andere operaties? Of zijn dat eigen meningen van wie?
Iedereen vermeld, ook de orginele rapporten dat de landingen net zo goed of beter waren als bij oefeningen. Mooie weer vrijwel geen tegenstand veel blije burgers.
(Ik hoor mijn sergeant in mijn diensttijd constant herhalen. We zijn niet op vakantie! Ik proef hier vakantie stemming stop daar nu mee!) Met zo'n vergelijkbare stemming en volle bepakking is het lastig in een snel tempo aan te blijven houden.
Maar als je briefing ook nog eens vermeld dat de tegenstand minimaal zal zijn waarom rennen? Dit kan je Urqhart verwijten als je wil maar ook ieder officier/ onder officier of soldaat zelf.
De Amerikanen waren die in een andere stemming? Was het voor de Amerikaanse soldaat anders? Was voor hem de oorlog in zijn ogen de oorlog niet bijna afgelopen?
MARKET GARDEN schreef:
Is het verstandig om bij een belangrijk hoofddoel maar 1 snelle verkenningsgroep vooruit te sturen om
een verrassingsoverval te plegen?
Was dit initiatief eigenlijk niet overbodig? De raporten spraken niet van lichte tegenstand? Of kunnen wij leunstoel generaals achteraf zeggen dat dat stom was?
Welke snelle eenheden hebben de Amerikanen vooruit gestuurd?
MARKET GARDEN schreef:
Het ’s nachts niet oprukken is door Urquhart toegestaan waardoor de Duitsers kostbare tijd kregen hun verdediging rond het gemeentemuseum en het Roermondsplein op orde te brengen.
Was het verstandig om zelf op pad te gaan toen de verbindingen faalden of had hij gebruik moeten maken van koeriers?
Ja
achteraf gezien niet slim. Maar ja achteraf! Het probleem met koeriers is als het bericht je bereikt is het nieuws niet achterhaald? Genoeg koeriers hebben hun opdracht ook niet kunnen vervullen: gedood verdwaald, gewond. Als je erboven op zit kan weet je zeker dat je bevel gehoord wordt.
Achteraf gezien hadden ze de route van c-comp 3Para Bn via het spoor kunnen volgen. Achteraf gezien hadden ze Frost zijn route nog kunnen volgen. Op dat moment zal het wel een goed idee hebben geleken niet?
Als het Amerikaanse batalion dat de opdracht had om naar de brug bij Nijmegen te gaan dit meteen hadden gedaan hadden ze de brug kunnen hebben en hoefde men later geen zware gevechten te leveren om deze te veroveren inclusief een oversteek. Had Gavin dit niet in de gaten moeten houden? Toen ze alsnog vertrokken hadden was het niet verstandig geweest om Gavins idee oostelijk via het opengedeelte te gaan en niet via de stad zoals de commandant had gedaan op aanraden van een verzetsman die hij niet kende? Had Gavin dit niet moeten benadrukken? Of beide routes? Mocht het op 1 route misgaan kon via de andere route misschien meer succes gerekend worden.
Waarom lag er niet meer prioriteit op de Nijmegese bruggen? Onderschatting van de Duitse tegenstand?
MARKET GARDEN schreef:
Verder speelt natuurlijk nog de slechte communicatie tussen de commandanten van 1e AB een rol in de slag. Door een onduidelijke bevelsuitgifte was het niet duidelijk of Hicks of Hacket Urquhart zou vervangen bij zijn eventuele afwezigheid.
Kortom genoeg stof om op door te borduren.
In hoeverre heeft dit de uiteindelijk resultaat beinvloed? Kunnen we alleen over speculeren.
MARKET GARDEN schreef:
Wat betreft het niet gebruik maken van het verzet is opvallend dat de Amerikanen die toch onder dezelfde luitenant-generaal Browning (korpscommandant Eerste geallieerde luchtlandingsleger) wel nauw samenwerkte met het verzet.
Waren de instructies van 1e AB anders of durfden de Amerikanen meer risico te nemen dan de Britten?
De instructies waren blijkbaar anders. Ik ken die niet van de Amerikanen op dat gebied jij? En heeft Browning zich met het bevelstructuur / reilen en zeilen van die Amerikaanse divisie te bemoeien? Jammer dat die Amerikaanse Batalions commandant naar die verzetsman heeft geluisterd. In de stad raakte hij 1 (B) compagnie tijdelijk kwijt en ze liepen vast. Ook de Britten hebben op verschillend niveau samengewerkt met het verzet alleen jammer dat ze niet gebruik hebben gemaakt van de betrouwbare communicatie systemen. Er was een jedhburg team bij de 1ste divisie. Alleen als deze hun werk niet kunnen doen (verzet contacten) dan wordt het al lastiger. Het jedhburg bij de 82ste konden hun werk wel doen. Ik denk dat dit het verschil heeft gemaakt.
De Britten hadden ook oranje armbanden bij voor al degene voor de burgers die hun hielpen.
In Nijmegen hebben de Amerikanen het hun verzets contacten een risico gelopen en 1 resultaat was dat pas op 20 september de brug bij Nijmegen veroverd kon worden.
Dit risico hadden ze niet moeten nemen....... wel?