artikel voor de Begrippenlijst: Market Garden
- jeroen1944
- Lid
- Berichten: 991
- Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03
Belangrijkste was toch wel om de brug van Arnhem in handen te krijgen, om de Duitsers recht in hun industrieele hart (Ruhrgebied) te treffen en daardoor de oorlog eerder te beeindigen. Indien men niet EEN BRUG TE VER was gegaan had men ook waarschijnlijk de hele operatie niet laten daargaan. Trouwens er was ook een soort haat tussen Monty en G Patton, ze wilden allebei een grote operatie starten. (Wie het eerst in Berlijn was) Helaas voor Patton heeft Ike de voorkeur aan Montgomery gegeven. Ook waren er niet genoeg voorraden om twee grote offensieven aan de gang te houden.
-
- Lid
- Berichten: 1470
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
- Locatie: Arendonk België
-
- Lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 12 aug 2004, 21:12
- Locatie: Arnhem
Hebben jullie tijdens de uitzending van 'Market Garden'op ned2 ook het interview met een amerikaanse veteraan gezien? Hij was er nog steeds volledig van overtuigd dat wanneer de amerikanen de brug hadden moeten veroveren, het ze wél gelukt was.
Vind het wel heel bijzonder om te zien hoe dat nog steeds zo diep zit bij die mensen.
Vind het wel heel bijzonder om te zien hoe dat nog steeds zo diep zit bij die mensen.
- Dodo
- Lid
- Berichten: 6247
- Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
- Locatie: Den Haag
Het was wellicht gelukt als de Amerikanen het opperbevel hadden. Dan was er misschien een ander plan gekomen.
Montgommery greep helaas (2e keer toch, na Cean) boven de pet...
Montgommery greep helaas (2e keer toch, na Cean) boven de pet...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
The Lorraine offensive 1944
- Maj.Cain
- Lid
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
- Locatie: Nederland
Operation Market Garden September 1944.
Toen de plannen voor de operatie net klaar waren en de 3 Airborne Divisies hun doelen toegewezen hadden gekregen, had de U.S.101st Airborne Division de taak gekregen om de brug(gen) bij Arnhem te veroveren en te behouden!!
Dit is vrijwel meteen een discussie punt geworden bij de Gealieerden en vooral van Britse zijde, Wot if our tanks don't reach Arnhem",als het 2nd Army (of beter bekend in de volksmond als 30Core)niet lukt om door te stoten naar Arnhem vanwege onverwachte Duitse tegenstand??
Dan is het zo goed als zeker dat de U.S.101st wordt vernietigd, en de Britten zouden daar zeker de schuld van krijgen want hun grondleger was dan niet op tijd geweest!!
Dit had de balance tussen de gealieerden kunnen verstoren, de Amerikanen waren al niet erg gecharmeurd van de Britse aanvalstactieken en vooral de snelheid die daarbij te paar ging zat hun niet lekker.
Men moet niet vergeten dat de Britten vanaf 1939 gevoelige nederlagen hadden geleden tegen de Duitsers(Dunkirk,afrika,Dieppe) en nu veel voorzichtiger te werk gingen, de Amerikaanse generaals hier in tegen namen het nog niet zo nouw met de verliezen, nog niet elkde divisie had actie gezien wat in Engeland gelegerd was!!
Dus om de balance intact te houden was het beste dat de 1st British Airborne Division nar Arnhem ging, mocht het fout gaan dan waren het de Britten die voor de mishap moesten betalen!!
Nog opmerkelijker verhaal is dat het plan Market Garden exacte copieen zijn van "Operation Comet"!!
Deze operatie zou alleen door 1 luchtlandings divisie worden uitgevoerd, namelijk British 1st Airborne Division!!
Dit was een wel heel erg risico volle onderneming maar men dacht dat de Duitsers zo goed als alleen uit maagpijn (50+)troepen zouden bestaan en jonge jongens van 14/16 jaar oud.
Daarom werd 1st British Airborne Div geacht alle bruggen over de Maas,Waal en Rijn te bezetten en te behouden tot dat 30Core was geariveerd.
Dit betekende dat elke Brigade van de Divisie een grote taak toegewezen kreeg, de 1st Airborne Div bestaat uit 1 Airlanding Brigade (Bde)(zweefvliegtuigen) en 2 Parachute Brigades (parachutisten).
De operatie was klaar voor vertek toen naar grote opluchting van de officieren de operatie als nog werd gecancelled, net als de 14 operaties daar voor.
En toen is dus Market Garden uit Comet ontstaan alleen nu werden de U.S.101st en 82nd Airborne Divs eraan toegevoegd en de Polish Independant Parachute Bde!!
De Britten en Amerikanen kregen 7 dagen van Monty om hun plannen voor de verovering van de bruggen klaar te maken!!
Maar nu was er een heel ander probleem, vliegtuigen, er waren simpel weg gewoon geen genoeg vliegtuigen om 3 Diviesies in 1x te droppen!!De commandant van de 3 Divisies Gen.Browning (Army Air Core H.Q.) gaf voorang aan de Amerikanen omdat zij als eerste contact moesten maken met 30Core en zorgen dat de bruggen snel bezet werden zodat de tanks van 30Core door konden stomen naar Arnhem!!
Dus nu moesten de Britten over 2 Lifts verspreid worden en de Polen in de 3eLift, dus het zou 3 dagen duren voor de hele divisie geland zou zijn!!
En dan ook nog eens de Britse DZ/LZ'S, die lagen op 13km afstand van het hoofddoel de brug(gen) in Arnhem!!
De R.A.F. had berichten van Bomber Command en de USAAF van zware FLAK opstellingen rondom Arnhem en bij het vliegveld Deelen ontvangen.
En zij waren er van overtuigd na vliegtuigverkenning dat het stuk grond directbij de brug in Arnhem niet usable was voor zweefvliegtuig landingen en te veel FLAK om parachutisten te droppen en hierbij ging dus het verzassingselement van de Britse aanval verloren omdat zij nu geen Coup de Main konden uitvoeren!!
Nog een grove fout van de R.A.F. vind ik dat ze die 17Sept maar 1 vlucht hebben gemaakt!!
Ze hadden die zondag weinig vliegtugen verloren bij de 1eLift en hadden ze in mijn ogen een 2eLift kunnen doen die dag, zodat de hele Divisie geland kon worden, 1 sóchtends en 1 sávonds!!
2e fout vind ik de toeweizeging van 35 Horsa zweefvliegtuigen die Gen.Brownings (H.Q.) in de 1e Lift naar Nijmegen brengen zodat hij zijn H.Q. in het midden kan opstellen bij de Amerikaanse 82nd Div.
Die 35 Horsa's hadden beter gebruikt kunnen worden om meer divisionele troepen te landen op de Britse DZ/LZ'S zodat er meer troepen beschikbaar waren voor de aanval op de brug!
Die 1e dag kon alleen het 1e Parachutisten Bataljon ingezet worden voor de verovering van de brug(gen), de rest van de gelande troepen moeten dus de DZ/LZ'S beschermen voor de volgende 2 Liften!!
Dan de U.S.82nd Airborne Divisie onder de loep, deze had tot taak de spoor en verkeersbruggen bij Nijmegen te veroveren en het hoger gelegen gebied van het aangrenzende Reichswald, maar de bruggen waren top priority objectives!!
Wat doet Gen.Gavin hij delegeerd 1 Battalion naar Nijmegen en de rest gaat op weg naar Reichswald en verd DZ/LZ voor supply's !!
Het Battalion wat de bruggen bij Nijmegen moet veroveren stopt niet ver van de DZ en wacht daar tot dat het bevel krijgt van Gavin om naar de bruggen te trekken, dit in contrast met wat beide bevelhebbers de dag daar voor hadden afgesproken, Gavin had gezegd meteen op te rukken naar de bruggen zonder op onthoudt!!
Tegen de tijd dat het bataljon in Nijmegen arriveerd wordt het tegengehouden door elementen van de 10e SS-Frundsberg Divisie die in de 6 uur tijd (die de Amerikanen lieten liggen om op te rukken naar de brug) hebben benut om over de BRUG BIJ Arnhem te trekken en zo Nijmegen hebben weten te bereiken en daar zich rondom de brug hebben verschanst!!
Toen de Gealieerden luchtlandingen begonnen die 17September is er 1 glider van de Amerikanen vlak bij Studensts hoofdkwartier gecrashed, een gesneuvelde officier aan boord bleek de hele operationele plannen bij zich te hebben terwijl deze nooit Engeland hadden mogen verlaten!!
Toen de Britten bij Heelsum landen wist Sepp Kraft meteen dat ze voor de brug zouden gaan en hij wierp met zijn Offcieren trainingsbattaljon een sperlinie op voor Arnhem en deel van de bossen, precies waar 2 route's lagen van de oprukkende Britse Bataljons, alleen 1 bataljon van de 3 heeft de brug weten te bereiken via de route langs de rivier, de Duitsers hadden deze route nog niet afgeschermd
Als de Britten rond 2030 bij de brug arriveren,zien zij nog net voertuigen van de Duitsers over de brug rijden, maar zou gauw zij zich geconsolideert hebben in de huizen wordt het overige verkeer over de brug tegengehouden en kunnen de Duitsers geen versterking meer naar Nijmegen sturen via de Verkeersbrug in Arnhem, zij moeten nu kilometers terug een veerpont gebruiken om troepen richting Nijmgen te sturen hierbij lopen de Duitsers dus masale vertraging op!!
Het Amerikaanse Bataljon wordt bija weggeveegd bij de brug en Gavin moet nu dus meer troepen van uit het Reichswald deligeren naar de bruggen, als de troepen in Nijmegen aan komen worden zij onmiddelijk weer naar de DZ/LZ terug gestuurd omdat deze door de Duitsers zijn overlopen.
Als de Amerikanen de volgende dag de DZ/LZ terug hebben verovert blijkt dat het net op tijd is omdat ze de luchtvloot voor de supply drop horen aankomen!!
De Amerikanen dachten dat het beter was het hoog gelegen gebied te beZetten zo dat de Duitsers het niet konden gebruiken om op de opmars route van 30Core te beschieten, dit was wel een belanrijk element maar de bruggen waren nummer 1 priority in mijn ogen dan!!
De 10st U.S. hadden gewoon pech toen de Duitsers de brug Bij Son voor hun ogen opbliezen, dit betekende wel dat 30Core een Baley brug moest aanleggen en hierdoor liep de operatie dikke vertaging op!!
Het Britse grondleger maakte ook nog eens die eerste dag de fout om halt te houden bij Valkenswaard voor de nacht,terwijl ze volgns plan al in Eindhoven hadden moeten zijn!!
Als ze eenmaal over de bruggen heen zijn getrokken die de 101 moest veroveren zijn ze op weg naar Nijmegen, daar duurt het nog 2 dagen voor dat de bruggen bij Nijmegen zijn veroverd, hierbij moet ik wel zeggen dat de U.S. 82nd Airborne Div een van de meest heroische daden heeft verricht van de 2e W.O.,door de rivier over te steken in smalle canvas bootjes tijdens hevige beschietingen en zo de overkant hebben weten te bereiken en deel van de oprit en brug hadden veiligesteld!!
Allen maken de Britten de fout om niet meteen met hun tanks op te rukken naar Arnhem terwijl deze nu nog openlag, terwijl de Amerikanen net de offers hebben gemaakt om de brug bij Nijmgen te veroveren!!
Merkwaardig is dat als de bruggen bij Nijmegen verovert zijn het 2e Parachutisten Battalion van Col.Frost de strijd om de brug bij Arnhem moet staken, ze hebben geen genoeg soldaten ,munitie, water en medicatie meer.
De hele 1st Airborne Div met de Polen waren in de plannen opgesteld om de stad en brug te verdedigen voor 2 dagen, de ongeveer 700 soldaten van de Britse 2 Parachutisten Bataljon en andere Divisie onderdelen die bij de brug zaten hebben de brug vastgehouden voor 3 dagen en 4 nachten, terwijl dus de hele divisie daar ondertussen had moeten zitten!!
Dit en de andere heldendaden van de 1st BritisH Airborne Division tijdens de 9 dagen strijd die zij tegen de Duitsers hebben geleverd is een heldendaad die voor altijd in de toekomst vastgeschreven staat!!!!!!
Er zijn dus door zowel de Britten als de Amerikanen fouten gemaakt tijdens de slag, maar het belangrijkste vind ik dat die soldaten hun levens hebben gegeven om ons onze vrijheid te geven, en daar genieten wij nu nog van met z'n allen!!
Ik eindig dit stuk met het volgende!!
Opperbevelhebber U.S. Armed Forces Dwight.D.Eisenhower heeft na de oorlog een brief geschreven aan Gen.R,Urquhart over zijn strijd bij Arnhem!!
Van alle veldslagen die de Gealieerden hadden gevochten was de Slag om Arnhem geleverd door het British 1st Airborne Div het meest heroische van de hele oorlog!!
Want zij hadden het immers 9 dagen uitgehouden tegen een overmacht van 2 SS-Panzer DFivisies, 9e SS-Hohenstaufen en 10e SS-Frundsberg!!
Operatie Market Garden was volgens Montgomery voor 90% succesvol, wie weet als er een Amerikaanse tank divisie had gestaan er misschien wel sneller was doorgestoten naar Arnhem toe, vergeet niet dat 30Core na Caen in een moordtempo naar Belgie is getrokken!!
Ik ben nu wel ff uitgetypt lol phew..

Toen de plannen voor de operatie net klaar waren en de 3 Airborne Divisies hun doelen toegewezen hadden gekregen, had de U.S.101st Airborne Division de taak gekregen om de brug(gen) bij Arnhem te veroveren en te behouden!!
Dit is vrijwel meteen een discussie punt geworden bij de Gealieerden en vooral van Britse zijde, Wot if our tanks don't reach Arnhem",als het 2nd Army (of beter bekend in de volksmond als 30Core)niet lukt om door te stoten naar Arnhem vanwege onverwachte Duitse tegenstand??
Dan is het zo goed als zeker dat de U.S.101st wordt vernietigd, en de Britten zouden daar zeker de schuld van krijgen want hun grondleger was dan niet op tijd geweest!!
Dit had de balance tussen de gealieerden kunnen verstoren, de Amerikanen waren al niet erg gecharmeurd van de Britse aanvalstactieken en vooral de snelheid die daarbij te paar ging zat hun niet lekker.
Men moet niet vergeten dat de Britten vanaf 1939 gevoelige nederlagen hadden geleden tegen de Duitsers(Dunkirk,afrika,Dieppe) en nu veel voorzichtiger te werk gingen, de Amerikaanse generaals hier in tegen namen het nog niet zo nouw met de verliezen, nog niet elkde divisie had actie gezien wat in Engeland gelegerd was!!
Dus om de balance intact te houden was het beste dat de 1st British Airborne Division nar Arnhem ging, mocht het fout gaan dan waren het de Britten die voor de mishap moesten betalen!!
Nog opmerkelijker verhaal is dat het plan Market Garden exacte copieen zijn van "Operation Comet"!!
Deze operatie zou alleen door 1 luchtlandings divisie worden uitgevoerd, namelijk British 1st Airborne Division!!
Dit was een wel heel erg risico volle onderneming maar men dacht dat de Duitsers zo goed als alleen uit maagpijn (50+)troepen zouden bestaan en jonge jongens van 14/16 jaar oud.
Daarom werd 1st British Airborne Div geacht alle bruggen over de Maas,Waal en Rijn te bezetten en te behouden tot dat 30Core was geariveerd.
Dit betekende dat elke Brigade van de Divisie een grote taak toegewezen kreeg, de 1st Airborne Div bestaat uit 1 Airlanding Brigade (Bde)(zweefvliegtuigen) en 2 Parachute Brigades (parachutisten).
De operatie was klaar voor vertek toen naar grote opluchting van de officieren de operatie als nog werd gecancelled, net als de 14 operaties daar voor.
En toen is dus Market Garden uit Comet ontstaan alleen nu werden de U.S.101st en 82nd Airborne Divs eraan toegevoegd en de Polish Independant Parachute Bde!!
De Britten en Amerikanen kregen 7 dagen van Monty om hun plannen voor de verovering van de bruggen klaar te maken!!
Maar nu was er een heel ander probleem, vliegtuigen, er waren simpel weg gewoon geen genoeg vliegtuigen om 3 Diviesies in 1x te droppen!!De commandant van de 3 Divisies Gen.Browning (Army Air Core H.Q.) gaf voorang aan de Amerikanen omdat zij als eerste contact moesten maken met 30Core en zorgen dat de bruggen snel bezet werden zodat de tanks van 30Core door konden stomen naar Arnhem!!
Dus nu moesten de Britten over 2 Lifts verspreid worden en de Polen in de 3eLift, dus het zou 3 dagen duren voor de hele divisie geland zou zijn!!
En dan ook nog eens de Britse DZ/LZ'S, die lagen op 13km afstand van het hoofddoel de brug(gen) in Arnhem!!
De R.A.F. had berichten van Bomber Command en de USAAF van zware FLAK opstellingen rondom Arnhem en bij het vliegveld Deelen ontvangen.
En zij waren er van overtuigd na vliegtuigverkenning dat het stuk grond directbij de brug in Arnhem niet usable was voor zweefvliegtuig landingen en te veel FLAK om parachutisten te droppen en hierbij ging dus het verzassingselement van de Britse aanval verloren omdat zij nu geen Coup de Main konden uitvoeren!!
Nog een grove fout van de R.A.F. vind ik dat ze die 17Sept maar 1 vlucht hebben gemaakt!!
Ze hadden die zondag weinig vliegtugen verloren bij de 1eLift en hadden ze in mijn ogen een 2eLift kunnen doen die dag, zodat de hele Divisie geland kon worden, 1 sóchtends en 1 sávonds!!
2e fout vind ik de toeweizeging van 35 Horsa zweefvliegtuigen die Gen.Brownings (H.Q.) in de 1e Lift naar Nijmegen brengen zodat hij zijn H.Q. in het midden kan opstellen bij de Amerikaanse 82nd Div.
Die 35 Horsa's hadden beter gebruikt kunnen worden om meer divisionele troepen te landen op de Britse DZ/LZ'S zodat er meer troepen beschikbaar waren voor de aanval op de brug!
Die 1e dag kon alleen het 1e Parachutisten Bataljon ingezet worden voor de verovering van de brug(gen), de rest van de gelande troepen moeten dus de DZ/LZ'S beschermen voor de volgende 2 Liften!!
Dan de U.S.82nd Airborne Divisie onder de loep, deze had tot taak de spoor en verkeersbruggen bij Nijmegen te veroveren en het hoger gelegen gebied van het aangrenzende Reichswald, maar de bruggen waren top priority objectives!!
Wat doet Gen.Gavin hij delegeerd 1 Battalion naar Nijmegen en de rest gaat op weg naar Reichswald en verd DZ/LZ voor supply's !!
Het Battalion wat de bruggen bij Nijmegen moet veroveren stopt niet ver van de DZ en wacht daar tot dat het bevel krijgt van Gavin om naar de bruggen te trekken, dit in contrast met wat beide bevelhebbers de dag daar voor hadden afgesproken, Gavin had gezegd meteen op te rukken naar de bruggen zonder op onthoudt!!
Tegen de tijd dat het bataljon in Nijmegen arriveerd wordt het tegengehouden door elementen van de 10e SS-Frundsberg Divisie die in de 6 uur tijd (die de Amerikanen lieten liggen om op te rukken naar de brug) hebben benut om over de BRUG BIJ Arnhem te trekken en zo Nijmegen hebben weten te bereiken en daar zich rondom de brug hebben verschanst!!
Toen de Gealieerden luchtlandingen begonnen die 17September is er 1 glider van de Amerikanen vlak bij Studensts hoofdkwartier gecrashed, een gesneuvelde officier aan boord bleek de hele operationele plannen bij zich te hebben terwijl deze nooit Engeland hadden mogen verlaten!!
Toen de Britten bij Heelsum landen wist Sepp Kraft meteen dat ze voor de brug zouden gaan en hij wierp met zijn Offcieren trainingsbattaljon een sperlinie op voor Arnhem en deel van de bossen, precies waar 2 route's lagen van de oprukkende Britse Bataljons, alleen 1 bataljon van de 3 heeft de brug weten te bereiken via de route langs de rivier, de Duitsers hadden deze route nog niet afgeschermd
Als de Britten rond 2030 bij de brug arriveren,zien zij nog net voertuigen van de Duitsers over de brug rijden, maar zou gauw zij zich geconsolideert hebben in de huizen wordt het overige verkeer over de brug tegengehouden en kunnen de Duitsers geen versterking meer naar Nijmegen sturen via de Verkeersbrug in Arnhem, zij moeten nu kilometers terug een veerpont gebruiken om troepen richting Nijmgen te sturen hierbij lopen de Duitsers dus masale vertraging op!!
Het Amerikaanse Bataljon wordt bija weggeveegd bij de brug en Gavin moet nu dus meer troepen van uit het Reichswald deligeren naar de bruggen, als de troepen in Nijmegen aan komen worden zij onmiddelijk weer naar de DZ/LZ terug gestuurd omdat deze door de Duitsers zijn overlopen.
Als de Amerikanen de volgende dag de DZ/LZ terug hebben verovert blijkt dat het net op tijd is omdat ze de luchtvloot voor de supply drop horen aankomen!!
De Amerikanen dachten dat het beter was het hoog gelegen gebied te beZetten zo dat de Duitsers het niet konden gebruiken om op de opmars route van 30Core te beschieten, dit was wel een belanrijk element maar de bruggen waren nummer 1 priority in mijn ogen dan!!
De 10st U.S. hadden gewoon pech toen de Duitsers de brug Bij Son voor hun ogen opbliezen, dit betekende wel dat 30Core een Baley brug moest aanleggen en hierdoor liep de operatie dikke vertaging op!!
Het Britse grondleger maakte ook nog eens die eerste dag de fout om halt te houden bij Valkenswaard voor de nacht,terwijl ze volgns plan al in Eindhoven hadden moeten zijn!!
Als ze eenmaal over de bruggen heen zijn getrokken die de 101 moest veroveren zijn ze op weg naar Nijmegen, daar duurt het nog 2 dagen voor dat de bruggen bij Nijmegen zijn veroverd, hierbij moet ik wel zeggen dat de U.S. 82nd Airborne Div een van de meest heroische daden heeft verricht van de 2e W.O.,door de rivier over te steken in smalle canvas bootjes tijdens hevige beschietingen en zo de overkant hebben weten te bereiken en deel van de oprit en brug hadden veiligesteld!!
Allen maken de Britten de fout om niet meteen met hun tanks op te rukken naar Arnhem terwijl deze nu nog openlag, terwijl de Amerikanen net de offers hebben gemaakt om de brug bij Nijmgen te veroveren!!
Merkwaardig is dat als de bruggen bij Nijmegen verovert zijn het 2e Parachutisten Battalion van Col.Frost de strijd om de brug bij Arnhem moet staken, ze hebben geen genoeg soldaten ,munitie, water en medicatie meer.
De hele 1st Airborne Div met de Polen waren in de plannen opgesteld om de stad en brug te verdedigen voor 2 dagen, de ongeveer 700 soldaten van de Britse 2 Parachutisten Bataljon en andere Divisie onderdelen die bij de brug zaten hebben de brug vastgehouden voor 3 dagen en 4 nachten, terwijl dus de hele divisie daar ondertussen had moeten zitten!!
Dit en de andere heldendaden van de 1st BritisH Airborne Division tijdens de 9 dagen strijd die zij tegen de Duitsers hebben geleverd is een heldendaad die voor altijd in de toekomst vastgeschreven staat!!!!!!
Er zijn dus door zowel de Britten als de Amerikanen fouten gemaakt tijdens de slag, maar het belangrijkste vind ik dat die soldaten hun levens hebben gegeven om ons onze vrijheid te geven, en daar genieten wij nu nog van met z'n allen!!
Ik eindig dit stuk met het volgende!!
Opperbevelhebber U.S. Armed Forces Dwight.D.Eisenhower heeft na de oorlog een brief geschreven aan Gen.R,Urquhart over zijn strijd bij Arnhem!!
Van alle veldslagen die de Gealieerden hadden gevochten was de Slag om Arnhem geleverd door het British 1st Airborne Div het meest heroische van de hele oorlog!!
Want zij hadden het immers 9 dagen uitgehouden tegen een overmacht van 2 SS-Panzer DFivisies, 9e SS-Hohenstaufen en 10e SS-Frundsberg!!
Operatie Market Garden was volgens Montgomery voor 90% succesvol, wie weet als er een Amerikaanse tank divisie had gestaan er misschien wel sneller was doorgestoten naar Arnhem toe, vergeet niet dat 30Core na Caen in een moordtempo naar Belgie is getrokken!!
Ik ben nu wel ff uitgetypt lol phew..


Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
http://www.156PARA.com
-
- Lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 17 okt 2004, 20:54
- To Tall
- Lid
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
- Locatie: Nijmegen, Netherlands
Re:
Ik weet niet welke veteraan je bedoeld, maar de mannen die de Waal waren overgestoken zijn nagenoeg allemaal deze mening toegedaan en ook hogere officieren zoals Generaal Gavin zijn die mening toegedaan.Clasien schreef:Hebben jullie tijdens de uitzending van 'Market Garden'op ned2 ook het interview met een amerikaanse veteraan gezien? Hij was er nog steeds volledig van overtuigd dat wanneer de amerikanen de brug hadden moeten veroveren, het ze wél gelukt was.
Vind het wel heel bijzonder om te zien hoe dat nog steeds zo diep zit bij die mensen.
Natuurlijk waren er bij de planning ontzettend veel fouten gemaakt, zoals bijv. de dropzones van de Engelsen die veel te ver van de Rijnbrug af lagen en best dichterbij hadden gekund. De Amerikanen zouden inderdaad het plan anders hebben uitgevoerd indien zij de leiding zouden hebben gehad.
Echter was het moment dat de Britse tanks onder leiding van Kapitein Carrington het beslissende moment volgens de Amerikanen. Ondanks alle overige zaken hadden deze tanks samen met het 504de en andere elementen van het 82ste als infanterie verder op kunnen rukken naar Arnhem. Het enige obstakel op dat moment was één antitankgeschut dat langs de weg stond. Volgens veteranen van het 504de had deze gemakkelijk door hen uitgeschakeld kunnen worden.
Of een doorstoot van de tanks onder leiding van Carrington in samenwerking met het 504de ook daadwerkelijk genoeg zou zijn geweest om de Arnhemse Rijnbrug in te nemen en de Britten aldaar te ontzetten, dat is daarmee niet gezegd. Wel zouden de daar aanwezige Duitsers direct hun aandacht hebben moeten splitsen vanwege de dreiging die uit het zuiden zou komen. Wel had hiermee een hoop tijd gewonnen kunnen worden, waardoor de hoofdmacht zich had kunnen aansluiten bij Carrington en ook zou de hergroepering van Duitse troepen, die in de nacht van de 21ste plaats vond, verstoord zijn.
Amerikaanse para's van het 504de hadden de oversteek koste wat het koste bij daglicht gedaan, in het licht van de belofte van een Britse generaal dat de Britse tanks daarna zonder enige aarzeling door zouden stoten naar Arnhem. Het druist gewoonweg tegen het gevoel van deze Amerikanen in dat je daarna 10.000 Britse para's gewoonweg laat stikken zonder dat je het uiterste probeert om ze te redden. Dit is één van de verschillen tussen de Engelse en Britse militaire culturen.
Re: Re:
Clasien reageerde in 2004! Dit is wel een erg oude koe uit de sloot halen.To Tall schreef:Ik weet niet welke veteraan je bedoeld, maar de mannen die de Waal waren overgestoken zijn nagenoeg allemaal deze mening toegedaan en ook hogere officieren zoals Generaal Gavin zijn die mening toegedaan.Clasien schreef:Hebben jullie tijdens de uitzending van 'Market Garden'op ned2 ook het interview met een amerikaanse veteraan gezien? Hij was er nog steeds volledig van overtuigd dat wanneer de amerikanen de brug hadden moeten veroveren, het ze wél gelukt was.
Vind het wel heel bijzonder om te zien hoe dat nog steeds zo diep zit bij die mensen.
Natuurlijk waren er bij de planning ontzettend veel fouten gemaakt, zoals bijv. de dropzones van de Engelsen die veel te ver van de Rijnbrug af lagen en best dichterbij hadden gekund. De Amerikanen zouden inderdaad het plan anders hebben uitgevoerd indien zij de leiding zouden hebben gehad.
........................
Het druist gewoonweg tegen het gevoel van deze Amerikanen in dat je daarna 10.000 Britse para's gewoonweg laat stikken zonder dat je het uiterste probeert om ze te redden. Dit is één van de verschillen tussen de Engelse en Britse militaire culturen.
En er is al eens eerder een discussie geweest over de fouten van de Britten maar de fouten van de Amerikanen schijnt men ook toen niets te willen inzien.
Daarbij is de eerste contact van de Amerikanen (Een 30 tal o.l.v. Captain Moffat-Burriss) na de oversteek met de Britten in het begin van de avond geweest 19.15 bij Lent (2 tanks).
Toen de Britten vroegen om Amerikaanse infantrie bescherming voor de nacht toen kon dat niet geregeld worden. (Volgens een verslag van een van de Britse tank commandanten) De Amerikanen prefereerden om nachtelijke patrouilles uit te zenden. De Britse tanks die overgestoken waren, waren ook gesplitst 2 die de Amerikanen bereikt hadden en de andere net op de noordelijke oprit van de brug.
Zelden vermeld dat de Duitsers 2 Britse tanks die net waren overgestoken hadden uitgeschakeld (Panzerfaust).
De bemanningen werden gevangen genomen. Een van de tanks werkte nog en een gewonde Britse sergeant die voor dood was achtergelaten reed deze tank door naar Lent.
Kapt Carrington bevond zich op dat moment met zijn tank net over de brug en werd nog beschoten door een panzerfaust. Hij besloot daar te blijven tot er versterking ariveerde.
Nadat 2 companiëen Irish Guards waren geariveerd reed hij door naar Lent en was daar tank no 4.
De verhalen van Amerikaanse kant waren vaak wel heel fantastisch. De Britten waren gestopt om thee te drinken is veel gehoord. Ook wordt in varianten het verhaal verteld dat een Amerikaanse officier (soms soldaat) met een pistool een /de tankcommandant bedreigd en ook zelfs beschiet!
De samenwerking tussen Britten en Amerikanen in Nijmegen tot dat moment was goed verlopen.
De wrijving tussen de Britten en Amerikanen ontstond later.
Maar 4 tanks in het donker over 1 weg op vlak gebied zonder enige dekking is niet verstandig. En zelfs als men had besloten om de Amerikanen mee te sturen wie had het bruggehoofd wat hun veroverd hadden moeten verdedigen? Hopen dat de Duitsers deze gebieden met rust zouden laten? Lijkt mij geen verstandige optie.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- To Tall
- Lid
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
- Locatie: Nijmegen, Netherlands
Re: artikel voor de Begrippenlijst: Market Garden
Dat het oud is dat kan, ik kwam het toevallig tegen en wilde reageren m.n. over het sentiment van veteranen die nog steeds vinden dat men door had moeten stoten. Niks verkeerd mee toch?
Carrington arriveerde met 4 tanks.
De voorste tank van Sgt Robinson werd door een stationair opgesteld antitankgeschut uitgeschakeld, niet door pantserfausten.
De Amerikanen hadden wel degelijk aangeboden de tanks van infanterie te voorzien, maar dit is door Horrocks afgewezen.
Carrington is door Moffatt Burriss bedreigt. Moffatt was de eerste die hem sprak, Carrington heeft dat tijdens de herdenking in 2009 nog eens bevestigd.
Het voortzetten van de opmars naar Arnhem zou zeker haken en ogen hebben zoals ik al schreef. Er waren daar zeker voldoende Amerikanen van het 504de voor aanwezig die op dat moment als infanterie konden te dienen en er waren voldoende troepen aan de zuidzijde van de brug om de verdediging van deze brug aan de noordzijde over te nemen, de Duitsers in het Hunnerpark hadden immers al de benen genomen toen zij vreesden ingesloten te worden door de Britten en de para's aan de zuidkant en door de overgestoken para's aan de noordkant. Lees ook maar eens "Sla Toe & Houd Stand" geschreven door Burriss.
Carrington arriveerde met 4 tanks.
De voorste tank van Sgt Robinson werd door een stationair opgesteld antitankgeschut uitgeschakeld, niet door pantserfausten.
De Amerikanen hadden wel degelijk aangeboden de tanks van infanterie te voorzien, maar dit is door Horrocks afgewezen.
Carrington is door Moffatt Burriss bedreigt. Moffatt was de eerste die hem sprak, Carrington heeft dat tijdens de herdenking in 2009 nog eens bevestigd.
Het voortzetten van de opmars naar Arnhem zou zeker haken en ogen hebben zoals ik al schreef. Er waren daar zeker voldoende Amerikanen van het 504de voor aanwezig die op dat moment als infanterie konden te dienen en er waren voldoende troepen aan de zuidzijde van de brug om de verdediging van deze brug aan de noordzijde over te nemen, de Duitsers in het Hunnerpark hadden immers al de benen genomen toen zij vreesden ingesloten te worden door de Britten en de para's aan de zuidkant en door de overgestoken para's aan de noordkant. Lees ook maar eens "Sla Toe & Houd Stand" geschreven door Burriss.
Re: artikel voor de Begrippenlijst: Market Garden
De tank van Sgt Robinson werd inderdaad door anti tank geschut geraakt. Maar niet uitgeschakeld.To Tall schreef:Dat het oud is dat kan, ik kwam het toevallig tegen en wilde reageren m.n. over het sentiment van veteranen die nog steeds vinden dat men door had moeten stoten. Niks verkeerd mee toch?
Carrington arriveerde met 4 tanks.
De voorste tank van Sgt Robinson werd door een stationair opgesteld antitankgeschut uitgeschakeld, niet door pantserfausten.
De Amerikanen hadden wel degelijk aangeboden de tanks van infanterie te voorzien, maar dit is door Horrocks afgewezen.
Carrington is door Moffatt Burriss bedreigt. Moffatt was de eerste die hem sprak, Carrington heeft dat tijdens de herdenking in 2009 nog eens bevestigd.
Het voortzetten van de opmars naar Arnhem zou zeker haken en ogen hebben zoals ik al schreef. Er waren daar zeker voldoende Amerikanen van het 504de voor aanwezig die op dat moment als infanterie konden te dienen en er waren voldoende troepen aan de zuidzijde van de brug om de verdediging van deze brug aan de noordzijde over te nemen, de Duitsers in het Hunnerpark hadden immers al de benen genomen toen zij vreesden ingesloten te worden door de Britten en de para's aan de zuidkant en door de overgestoken para's aan de noordkant. Lees ook maar eens "Sla Toe & Houd Stand" geschreven door Burriss.
Een van zijn wielen raakte beschadigd en zijn radio raakte defect. Hij zorgde meteen voor een rookgordijn en ging in zijn achteruit. Het Duitse kanon beschoot zijn no2 Billingham. Deze en no 3 tank Pacey konden het geschut niet zien maar schoten in de richting waarvan hij stond. Het geschut hield op met schieten.
De vier tanks keerden terug naar de rotonde aan het begin van de brug waar Robinson ruilde met de tank van Billingham zodat hij weer radio contact had. Hij kreeg van zijn batalions commandant de opdracht aan te vallen koste wat kost. Pacey ging toen voorop gevolgd door Robinson (18.20). Het was bijna donker op dat moment.
Toen de tanks verder reden werden ze beschoten door geschut en panzerfausts door Duitsers die zich op de brug bevonden. Ook werden handgranaten naar ze gegooid door manschappen die zich op de boog bevonden en sluipschutters beschoten de tankcommandanten zodat ze de koepelluiken gesloten moesten houden.
Met hun boordgeschut werden de Duitsers beschoten en verschillenden vielen op het wegdek.
Op de noordzijde van de brug stonden grote betonnen wegverperringen. Pacey paseerde deze en stopte. Robinson paseerde ze ook en paseerde Pacey, de boordkanonier zag toen het Duits geschut en schoot als eerste en raakte hen. Beide tanks reden toen zo snel mogelijk van de oprit af. De twee tanks achter hen werden geraakt door panzerfausts. Ze werden uitgeschakeld en de bemanningen klommen eruit. Deze werden door de Duitsers gevangen genomen. Echter Lance-Sgt Knight was gewond geraakt en lag op de grond. De Duitsers dachten dat hij dood was en lieten hem liggen. Toen hij bijkwam ontdekte hij dat hoewel zijn tank geraakt was nog kon rijden. En hij reed zijn tank alleen verder.
In de tussentijd werden Robinson en Pacey nog beschoten door een Duits Sturmgeschutz, die ze beschoten.
Ook een groot aantal Duitse infantristen rondom de kerk van Lent werd door hun beschoten. Ze reden door tot ze bij het spoor viadukt kwamen. Hier zag Robinson figuren in een sloot springen en hij begon ze te beschieten. Toen waren er twee ontploffingen voor zijn tank en het schieten stopte. Toen kwamen de Amerikanen tevoorschijn die hij net had beschoten. Dat was de eenheid 30 manschappen o.l.v Captain Moffat Burris. Het was 19.15 en nu geheel donker. Ze werden hartelijk welkome geheten waarbij sommigen van de Amerikanen zelfs de tanks zoenden! Daarna arriveerde Knight met zijn tank en de Amerikanen leverden manschappen om de vermistte bemanning te complementeren.
De Britten bleven die nacht bij het viadukt waarbij ze de boordwapens van de tanks gebruikten om een verdedigende stelling om de tanks op te zetten. De Amerikanen wilden geen bewaking leveren want ze wilden liever agressieve patrouilles uitvoeren.
Zoals gezegd werd deze troop na gereden door de tank van Captain Peter Carrington. Deze bleef 45 minuten in zijn eentje op de noordelijke oprit van de brug waar er nog steeds Duitsers bevonden! Vanuit Nijmegen kreeg hij de opdracht om uit te zoeken wat er met de andere tanks aan de hand was want er was geen verbinding met hen.
Toen de Irish Guards arriveerden reed hij verder naar Lent waar hij de andere tanks ontmoeten.
Omstreeks 21.30 arriveerde Kolonel Tucker die in woede ontstak omdat de Britse tanks niet door reden naar Arnhem.
(Wat verder zelden vermeld wordt is dat Tucker, graag manschappen zou hebben afgestaan om met de Britten mee te sturen, daar zelf toestemming voor zou moeten vragen en die nooit had gekregen omdat de posities die hij zelf moest vasthouden te dun bezet waren. )
De Irish guards zaten in een bruggehoofd rondom de noordelijke oprit en ze kwamen niet naar voren.
De ochtend daarop haalden ze nog zo'n 80 Duitsers te voorschijn die zich schuilhielden in allerlei hoeken en gaten op de brug. In Lent en Oosterhout zaten nog meer als genoeg Duitse eenheden die de Amerikaanse en Britse posties onder druk hielden.
Zelfs al hadden die 4 tanks die nacht met infantrie de brug bij Arnhem gehaald dan waren ze daar de Duitse tanks en eenheden tegen gekomen die tegen Frost vochten en de Duitse eenheden achter hen had de boel gewoon afgesloten. Het is zelfs zo dat die nacht het anti tank scherm in Elst door de Duitsers werd opgebouwd.
Het verhaal dat Horrocks op dat moment Amerikaanse hulp zou hebben afgeslagen lijkt mij een van de vele mytische verhalen die rond gaan.
Om 1915 toen Robinson contact maakte met de Amerikanen had hij naar het schijnt al besloten om niet verder te gaan. Robinson zei later op het moment dat we de brug over waren was de brug niet veroverd, slechts overgestoken. Carringron arriveerde later pas en heeft nog versterking gevraagd aan de Irish Guards die echter om een of andere reden besloten die nacht niet verder te gaan dan hun bruggehoofd bij de noordelijke oprit.
Hoe interessant de verhalen van Moffatt Buris ook zullen zijn ik ga niet zijn boek aanschaffen om over dit stukje te lezen. Ik moet enige schifting aanbrengen in mijn aanschaf van boeken. Maar een scan of quote over deze gebeurtenis zie ik graag te gemoed.

Maar als Tucker geen toestemming had gekregen om manschappen mee te sturen wat had Moffatt Buris dan willen doen?)
Dat nog steeds gefrustreerde Amerikaanse veteranen de moed van de Britse tankbemanningen in twijfel te moeten trekken is jammer. Maar dat een Amerikaanse eenheid of Amerikaanse actie een beter / ander resultaat zou hebben geleverd is pure speculatie.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- To Tall
- Lid
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
- Locatie: Nijmegen, Netherlands
Re: artikel voor de Begrippenlijst: Market Garden
Een scan plaatsen van het boek hier zou inbreuk zijn op het copyright en het aantal pagina's over de oversteek is nogal wat. In Burriss zijn boek wordt wel degelijk gesproken over de frustratie van Tucker en de toestemming die hij zou moeten vragen, ook het voorval van de vergissingsaanval op de tank komt erin voor. Dat het Burriss zijn mannen waren dat staat vast, maar het waren er maar enkele. De eenheden waren opgesplitst en waren samengeraapt uit manschappen van verschillende pelotons. De verslagen van verschillende personen van verschillende rang zijn opgenomen in het boek vandaar dat ik dat aanhaalde. Maar je kunt ook het boek van Megellas erop nalezen, alhoewel ik hem nogal gungho vind.
Maar goed het topic ging over de frustratie van de Amerikanen die 's morgens door Horrocks iets waren belooft en wat later die dag niet gestand werd gedaan door diezelfde Horrocks. Ongeacht de uitkomst zijn de Amerikanen nog steeds van mening dat men direct had moeten doorstoten. De risico's waren niet groter of kleiner dan men vooraf wist op de route van de Belgishe grens tot de Nijmeegse brug. Het frustrerende voor de Waal overstekers is m.n. het feit dat zij met het oog op de ontzetting van de Britten en Polen in Arnhem een zelfmoordactie aangingen, wat de oversteek was, waar vervolgens geen vervolg aan werd gegeven.
Maar goed het topic ging over de frustratie van de Amerikanen die 's morgens door Horrocks iets waren belooft en wat later die dag niet gestand werd gedaan door diezelfde Horrocks. Ongeacht de uitkomst zijn de Amerikanen nog steeds van mening dat men direct had moeten doorstoten. De risico's waren niet groter of kleiner dan men vooraf wist op de route van de Belgishe grens tot de Nijmeegse brug. Het frustrerende voor de Waal overstekers is m.n. het feit dat zij met het oog op de ontzetting van de Britten en Polen in Arnhem een zelfmoordactie aangingen, wat de oversteek was, waar vervolgens geen vervolg aan werd gegeven.
-
- Lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 17:53
Re: artikel voor de Begrippenlijst: Market Garden
ik maak een werkstuk over nederland in de tweede wereldoorlog zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over de bevrijding
mvg stijn
mvg stijn
-
- Lid
- Berichten: 1787
- Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52
Re: artikel voor de Begrippenlijst: Market Garden
Ik heb al veel vage studentenposts gezien hier, maar die van jou slaagt echt alles.stijntje127 schreef:ik maak een werkstuk over nederland in de tweede wereldoorlog zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over de bevrijding
mvg stijn
- mark
- Lid
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44
Re: artikel voor de Begrippenlijst: Market Garden
Tsja, dit is wel een mooie....., en ook zo mooi on-topic.jurgen schreef:Ik heb al veel vage studentenposts gezien hier, maar die van jou slaagt echt alles.stijntje127 schreef:ik maak een werkstuk over nederland in de tweede wereldoorlog zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over de bevrijding
mvg stijn
'signatures are like assholes, everybody's got one'
- mark
- Lid
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44
Re: artikel voor de Begrippenlijst: Market Garden
Tijd geleden dat ik actief was op dit forum, maar over Arnhem wil ik altijd meekletsen...
Misschien hadden de Amerikanen het wel beter (of anders) gedaan in Arnhem, maar ook als de Amerikanen bij Arnhem gedropt zouden worden zouden ze dezelfde DZ's en LZ's gehad hebben, want die werden gekozen door de luchtmacht, en daar waren de luchtlandingstroepen van afhankelijk.
Misschien zouden de Amerikanen meer verzet hebben geboden tegen de plannen, maar wat kon er nou helemaal mis gaan, de oorlog was immers bijna voorbij?
De (overwegend Amerikaanse) piloten van de transportvliegtuigen hadden weinig tot geen ervaring in het formatievliegen in het donker (denk aan de chaotische D-Day droppingen) dus 2 lifts op een dag was niet mogelijk, en de bemanningen zouden na een vlucht veel te moe zijn om nog een keer te vliegen. Dus helaas voor de geallieerden werd de hele operatie verpest omdat een luchtmachtgeneraal besloot, dat de rust van zijn piloten belangrijker was dan tactisch voordeel en verassingselement van de luchtlandingstroepen (meer troepen op de grond op dag 1).
Er is een mooie foto van een zuur kijkende Generaal Browing (in zijn nette uniform, wat een lachertje) vlak voor het opstijgen op de 17e waar hij naast die generaal staat die op een kaart staat te kijken(weet zogauw de naam van die man niet), ik vroeg me altijd af waarom Browning zo zuur keek, vlak voordat hij met zijn Airborne corps de oorlog ging beslissen met alle roem en glorie die daar aan verbonden zouden zijn.... misschien had hij al zijn bedenkingen (en dat 'brug te ver' sprookje is natuurlijk een mooie movie-quote).
De Britten waren echt wel op de hoogte van het gevaar van Duitse tanks en daar hadden ze ook echt wel rekening mee gehouden, de Britse 1st Airborne had echt genoeg antitank eenheden, (zelfs de Duitsers waren verrast de 17ponder bij Arnhem tegen te komen) om in hun plan het Rijn-bruggehoofd te beschermen tegen de onvermijdelijke Duitse tegenaanvallen als de brug eenmaal veroverd zou zijn.
Ze hadden alleen niet verwacht dat de Duitsers zo ongelovelijk snel zouden reageren.
De eerste britten die onder vuur lagen en verliezen leden waren niet van het Recce squadron maar een iets te ver Westelijk geland peloton van de South Staffords, ook zij werden onder vuur genomen door een mittrailleur, waarschijnlijk van Krafft, en misschien wel dezelfde die even later de reccejeeps even verderop onder vuur nemen en tot stoppen dwingen maar dat is maar een gokje.

Misschien hadden de Amerikanen het wel beter (of anders) gedaan in Arnhem, maar ook als de Amerikanen bij Arnhem gedropt zouden worden zouden ze dezelfde DZ's en LZ's gehad hebben, want die werden gekozen door de luchtmacht, en daar waren de luchtlandingstroepen van afhankelijk.
Misschien zouden de Amerikanen meer verzet hebben geboden tegen de plannen, maar wat kon er nou helemaal mis gaan, de oorlog was immers bijna voorbij?
De (overwegend Amerikaanse) piloten van de transportvliegtuigen hadden weinig tot geen ervaring in het formatievliegen in het donker (denk aan de chaotische D-Day droppingen) dus 2 lifts op een dag was niet mogelijk, en de bemanningen zouden na een vlucht veel te moe zijn om nog een keer te vliegen. Dus helaas voor de geallieerden werd de hele operatie verpest omdat een luchtmachtgeneraal besloot, dat de rust van zijn piloten belangrijker was dan tactisch voordeel en verassingselement van de luchtlandingstroepen (meer troepen op de grond op dag 1).
Er is een mooie foto van een zuur kijkende Generaal Browing (in zijn nette uniform, wat een lachertje) vlak voor het opstijgen op de 17e waar hij naast die generaal staat die op een kaart staat te kijken(weet zogauw de naam van die man niet), ik vroeg me altijd af waarom Browning zo zuur keek, vlak voordat hij met zijn Airborne corps de oorlog ging beslissen met alle roem en glorie die daar aan verbonden zouden zijn.... misschien had hij al zijn bedenkingen (en dat 'brug te ver' sprookje is natuurlijk een mooie movie-quote).
De Britten waren echt wel op de hoogte van het gevaar van Duitse tanks en daar hadden ze ook echt wel rekening mee gehouden, de Britse 1st Airborne had echt genoeg antitank eenheden, (zelfs de Duitsers waren verrast de 17ponder bij Arnhem tegen te komen) om in hun plan het Rijn-bruggehoofd te beschermen tegen de onvermijdelijke Duitse tegenaanvallen als de brug eenmaal veroverd zou zijn.
Ze hadden alleen niet verwacht dat de Duitsers zo ongelovelijk snel zouden reageren.
De eerste britten die onder vuur lagen en verliezen leden waren niet van het Recce squadron maar een iets te ver Westelijk geland peloton van de South Staffords, ook zij werden onder vuur genomen door een mittrailleur, waarschijnlijk van Krafft, en misschien wel dezelfde die even later de reccejeeps even verderop onder vuur nemen en tot stoppen dwingen maar dat is maar een gokje.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten