Favoriete handvuurwapen

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Favoriete handvuurwapen

Bericht door iknowdintoo »

Post hier je favoriete handvuurwapen dat in WO2 gebruikt is (al dan niet met telescoopvizieren e.d.) met een kaliber van 14.5mm of kleiner (AT-geweren mogen dus ook). Het liefst met argumentering. Mijn persoonlijke favoriet is de PPS-43. Het is een klein, compact, betrouwbaar, en bovendien heel goedkoop om te produceren. Niet te vergeten dat hij er gewoon vet uitziet :P .
EDIT: sorry als dit onderwerp al een keer gepost is.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Favoriete handvuurwapen

Bericht door johan willaert »

iknowdintoo schreef:EDIT: sorry als dit onderwerp al een keer gepost is.
een paar honderd keer :roll:
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

PPS42/43

Bericht door asjemenou »

Zo'n topic over favouriete handvuurwapens keert inderdaad vrij regelmatig terug op dit forum. De (Sovjet-Russische) PPS-42/43 is inderdaad een handvuurwapen met een apart verhaal. Zo is het wapen ontwikkelt tijdens het beleg van Leningrad (St. Petersburg) gedurende WOII. Onderstaand de tekst van een eerdere reactie van mij over dit handvuurwapen. Vraag mij niet of hoe het wapen schiet want dat zou ik niet weten. Gelet op de Nederlandse vuurwapenwet zal die kans ook zeer klein zijn dat ik dat ooit te weten zal komen...

"Door de omsingeling was er gebrek aan alles in de stad Leningrad. Zo was er bijvoorbeeld ook een tekort aan wapens. Alexei Sudaev ontwikkelde zodoende een machinepistool dat eenvoudig te maken was in de belegerde stad. Dit machinepistool werd bekend als de PPS-42 en PPS-43 (Pistolet Pulemyot Sudaeva).

Afbeelding

Afbeelding

De Russen in Berlijn. De soldaat links is bewapend met een PPS-43, de soldaat uiterst rechts met een PPSh-41.

Afbeelding

De beroemde foto van Yevgeni Khaldei waarop de Russen de Sovjet vlag op de Rijksdag hijsen. Op de rug van de soldaat met de vlag is nog net z'n PPS-43 pistoolmitrailleur te zien."


"Nog een paar foto's van een PPS-43.

Afbeelding

Afbeelding

Op de onderste foto is goed te zien of hoe grof het wapen in elkaar is gezet.

The PPS-43 was designed by Alexei Sudaev, simply as a back-up design in case of need. The need came during the siege of Leningrad, when most supplies to the city were almost cut off and weapons were short. The PPS-43 was made in the city factories in large numbers and delivered straight to the troops in the line, the first field trails being done in action. Luckily it succeeded from the beginning, and became a vital factor in arming the troops defending the city. When the siege was raised in 1942 the factories continued to build it and it was issued to the Soviet army in general, though not in particularly large numbers, and production apparently ceased before 1945."
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Ik ga naar de Fallschirmjägergewehr 42 die door de Duitse Fallschirmjägers werden ingezet. Niet omdat hij zeldzaam is hoor, maar ik vind deze ene apparte. Een begin van de Moderne oorlog (Bij wijze van spreken).
De FG42 is een zeldzaam wapen dat gebruikt werd in de Tweede Wereldoorlog. FG42 staat voor "Fallschirmjägergewehr 42". Dat is Duits voor parachutistengeweer uit 1942. Dit wapen werd dan ook vooral door parachutisten gebruikt. De opdrachtgever van het geweer was Hermann Göring. Hoewel het een goed wapen was net als vele andere Duitse wapens, is het maar in zeer kleine aantallen gemaakt. Dat is ook vanwege de hoge kosten die het geweer met zich meebracht.

Tijdens de Slag om Kreta (20-29 mei 1941), moesten de Duitse parachutisten landen met alleen pistolen, sub-automatische geweren en handgranaten. Het Duitse parachute stelsel, zorgde er voor dat de parachutist op zijn knieën landde en dan in een voorwaartse rol terecht kwam. Daardoor was het niet mogelijk om zware wapens mee te nemen. Vaak werden er dan aparte containers gedropt, waar de wapens in zaten. Tijdens de slag om Kreta hadden de Britten, Nieuw-Zeelanders, Australiërs en Grieken het voordeel van lange afstands(machine-)geweren. Hierdoor werd de situatie van de Duitse parachutisten zeer penibel, want ze moesten namelijk eerst naar de gedropte wapencontainers zien te komen. De zware verliezen van de Duitse parachutisten (zo'n 4500 man gesneuveld) zorgde er daardoor voor, dat de Duitsers het nieuwe geweer gingen ontwikkelen.

Hermann Göring was in die tijd nog altijd bevelhebber van de 'Luftwaffe'. Hij pleitte ervoor, dat de Duitse parachutisten een automatisch maar zelf herlaadbaar wapen zouden krijgen. Door onenigheid tussen de Wehrmacht en de Luftwaffe, besloot de Luftwaffe om het wapen zelf te ontwikkelen. Dit kon, omdat de Duitse parachutisten onderdeel waren van de Luftwaffe. De zogenaamde LC-6 specificaties drongen er op aan, dat het wapen niet langer dan 100 centimeter in lengte mocht zijn en dat het wapen niet zwaarder mocht zijn dan de K-98. Ook moest het wapen nauwkeurig semi-automatisch kunnen schieten en op volautomatische stand.
Foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Mijn voorkeur (niet dat ik er ooit mee geschoten heb ofzo) gaat uit naar de ouwe vertrouwde M1-Garand. Ik vind het gewoon een mooi geweer hoe het hout uitgesneden is. Het is ook mooi hoe ze het wapen uit elkaar kunnen halen om bv. te reinigen.

Foto"s:

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Ik vind de Browning .30 cal ook heel mooi hoe hij trots op zijn standaard staat.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Joe_Liebgott op 28 dec 2007, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Ik ben het eens met Liebgott en verkies de M1 Garand (op de voet gevolgd door de M1 Thompson).

Afbeelding
Een foto'tje van mijn exemplaar (demil en volledig legaal!)
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

paratrooper schreef:Ik ben het eens met Liebgott en verkies de M1 Garand (op de voet gevolgd door de M1 Thompson).

Afbeelding
Een foto'tje van mijn exemplaar (demil en volledig legaal!)
Mooi hoor!

Zelf vind ik de Thompson m1 niet zo mooi hij is te vierkant. De thompson 1928 vind ik mooier door de vreemde loop en,ik ben geen wapendeskundige,het herlaad ding aan de bovenkant.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: PPS42/43

Bericht door iknowdintoo »

asjemenou schreef:The PPS-43 was designed by Alexei Sudaev, simply as a back-up design in case of need. The need came during the siege of Leningrad, when most supplies to the city were almost cut off and weapons were short. The PPS-43 was made in the city factories in large numbers and delivered straight to the troops in the line, the first field trails being done in action. Luckily it succeeded from the beginning, and became a vital factor in arming the troops defending the city. When the siege was raised in 1942 the factories continued to build it and it was issued to the Soviet army in general, though not in particularly large numbers, and production apparently ceased before 1945."
Volgens mijn 'bronnen' is hij nog tot 1946 geproduceerd, een veel naar andere communistische landen als China en Noord-Vietnam geexporteerd.. En er gaan verschillende verhalen over waarom hj gebouwd is bijv. dat tankbemanning een compacter wapen dig had, dat de PPSh-41 teveel RPM had, en dus het Leningrad-verhaal. De laatste klopt, alhoewel de andere redenen er misschien ook wel mee te maken hebben.. En als reactie op de foto's: *kwijl*. 8)
Laatst gewijzigd door iknowdintoo op 30 dec 2007, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

sniper snoop schreef:Ik ga naar de Fallschirmjägergewehr 42 die door de Duitse Fallschirmjägers werden ingezet. Niet omdat hij zeldzaam is hoor, maar ik vind deze ene apparte. Een begin van de Moderne oorlog (Bij wijze van spreken).
De FG42 is een zeldzaam wapen dat gebruikt werd in de Tweede Wereldoorlog. FG42 staat voor "Fallschirmjägergewehr 42". Dat is Duits voor parachutistengeweer uit 1942. Dit wapen werd dan ook vooral door parachutisten gebruikt. De opdrachtgever van het geweer was Hermann Göring. Hoewel het een goed wapen was net als vele andere Duitse wapens, is het maar in zeer kleine aantallen gemaakt. Dat is ook vanwege de hoge kosten die het geweer met zich meebracht.

Tijdens de Slag om Kreta (20-29 mei 1941), moesten de Duitse parachutisten landen met alleen pistolen, sub-automatische geweren en handgranaten. Het Duitse parachute stelsel, zorgde er voor dat de parachutist op zijn knieën landde en dan in een voorwaartse rol terecht kwam. Daardoor was het niet mogelijk om zware wapens mee te nemen. Vaak werden er dan aparte containers gedropt, waar de wapens in zaten. Tijdens de slag om Kreta hadden de Britten, Nieuw-Zeelanders, Australiërs en Grieken het voordeel van lange afstands(machine-)geweren. Hierdoor werd de situatie van de Duitse parachutisten zeer penibel, want ze moesten namelijk eerst naar de gedropte wapencontainers zien te komen. De zware verliezen van de Duitse parachutisten (zo'n 4500 man gesneuveld) zorgde er daardoor voor, dat de Duitsers het nieuwe geweer gingen ontwikkelen.

Hermann Göring was in die tijd nog altijd bevelhebber van de 'Luftwaffe'. Hij pleitte ervoor, dat de Duitse parachutisten een automatisch maar zelf herlaadbaar wapen zouden krijgen. Door onenigheid tussen de Wehrmacht en de Luftwaffe, besloot de Luftwaffe om het wapen zelf te ontwikkelen. Dit kon, omdat de Duitse parachutisten onderdeel waren van de Luftwaffe. De zogenaamde LC-6 specificaties drongen er op aan, dat het wapen niet langer dan 100 centimeter in lengte mocht zijn en dat het wapen niet zwaarder mocht zijn dan de K-98. Ook moest het wapen nauwkeurig semi-automatisch kunnen schieten en op volautomatische stand.
Foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Volgens mij is de laatste foto die van een T44, dit is een testmodel van de amerikanen, vlak na het einde van de oorlog geproduceerd. Het combineerde de MG42 en de FG42, wat later tot resultaat had: de M60 (overigens een onsuccesvol wapen :| ). Ook waren er 2 modellen van de FG42: de FG42-I en de FG42-II, de eerste had een zwaar naar achter gedraaide (kan even net op het woord komen :oops: ) wat je vasthoud achter de trekker *kuch*, en een hele hoge (volgens mij metalen) kolf, wat zeer oncomfortabel was. Alle door jou geplaatste foto's zijn van een FG42-II, behalve waarschijnlijk dus de laatste.
Gebruikersavatar
marf
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 12 jul 2006, 19:52
Locatie: Retie
Contacteer:

Bericht door marf »

Mijn Top 3 :

Fallschirmjägergewehr 42
Luger PO8
British No.4 Mk1(T) (british sniper rifle)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nog iets liggen van luftwaffe of Brits !
Geef maar een GIL
Check out my website on http://www.freewebs.com/nicolas8452
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Luger, ook een mooi dingetje :) , en IEDEREEN lijkt wel een Lee-Enfield sniper als favoriet te hebben :P. Oh en trouwens: de FG42 die marf plaatste is dus een FG42-I
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Favoriete handvuurwapen

Bericht door iknowdintoo »

Niemand anders? :/
Parker
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jan 2008, 13:33
Locatie: Houten

Re: Favoriete handvuurwapen

Bericht door Parker »

Mijn absolute favoriet is toch echt de Thompson M1A1 ! Het is een krachtig snelvurend wapen, waar je tog iemand knock out mee kan slaan zonder dat hij in tweeën breekt :D. Ook vind ik het design mooi, lekker ouderwets met dat hout en staal!

Afbeelding
Afbeelding
stg 44
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2008, 14:50

Re: Favoriete handvuurwapen

Bericht door stg 44 »

Voor mij is het toch echt het duitse MG 42 en dan op een driepoot..........vuursnelheid was verwoestend, simpel te maken en met genoeg munitie en extra lopen op een driepoot bijna een zwaar wapen!

Ook de MP 44 was zijn tijd ver vooruit.........
Plaats reactie