Rol Nederlanders in de whermacht

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Jasper J »

Wat was precies de rol van Nederlanders in de whermacht.
Wat waren de aantallen waren er zelfs officieren en in wat voor eenheden.
Er moeten toch nlers geweest zijn die bij de whermacht gingen?

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Sturmkreuz »

Een tip voor jou: http://www.waffen-ss.nl of ga naar http://www.cmc40-45.nl
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door PPL »

#Gevechten & Operaties
->
#Eenheden & Uitrusting

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
woudric
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:40

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door woudric »

Bij mijn weten was de rol van Nederlanders in de Wehrmacht minimaal, daar de Wehrmacht alleen mocht rekruteren binnen Duitsland zelf. In de veroverde gebieden was alleen de Waffen-SS daartoe bevoegd.

En bovendien is het Wehrmacht, en niet whermacht ofzo.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Sturmkreuz »

woudric schreef:Bij mijn weten was de rol van Nederlanders in de Wehrmacht minimaal, daar de Wehrmacht alleen mocht rekruteren binnen Duitsland zelf. In de veroverde gebieden was alleen de Waffen-SS daartoe bevoegd.

En bovendien is het Wehrmacht, en niet whermacht ofzo.
Waarom werden dan de Walen eerst in de Wehrmacht onderverdeeld?
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Jasper J »

woudric schreef:Bij mijn weten was de rol van Nederlanders in de Wehrmacht minimaal, daar de Wehrmacht alleen mocht rekruteren binnen Duitsland zelf. In de veroverde gebieden was alleen de Waffen-SS daartoe bevoegd.

En bovendien is het Wehrmacht, en niet whermacht ofzo.
Nou het spijt me hoor ,mischien kan je het in het vervolg wat vriendelijker zeggen zeker als je hier net nieuw bent,een fout is Menselijk.
Ik heb wel eens gehoort dat er ook nederlanders voor de kriegsmarine en luftwaffe werden gerekruteert,ik denk dat de heer dan niet kon achterblijven.
Ik heb overigens nog nooit geen foto,s gezien van nlers met wehrmacht uniformen.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Sturmkreuz »

Er waren Nederlanders in das Heer. Ik weet zelfs enkele namen.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Jasper J »

Die namen zijn vast prive maar kun ej zeggen in welke eenheden ze gediend hebben.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Sturmkreuz »

Jasper J schreef:Die namen zijn vast prive maar kun ej zeggen in welke eenheden ze gediend hebben.

mvg
Dat weet ik niet. Kun je verder zelf uitzoeken. Wil je best op stap zetten.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Ruimteaapje »

Je weet namen, die je niet met Jasper wil delen, maar je weet niet in welke eenheden zij dienden?

Jasper, in het NIOD hebben ze dossiers vol over Nederlanders in de Wehrmacht, Kriegsmarine, Waffen-SS, Luftwaffe, N.S.K.K., N.AD., R.A.D., DRK, Organisation Todt, enz. De Prinsengrachtbibliotheek heeft de vier delen van "Nederlandse Vrijwilligers in Europese Krijgsdienst 1940-1945" waarin ook de Nederlanders in de Wehrmacht aan bod komen. Volgens mij kun je die boeken via je eigen bibliotheek bestellen maar een gecombineert bezoek aan de bieb en het NIOD hier in Amsterdam is mogelijk ook zinvol.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Sturmkreuz »

Ruimteaapje schreef:Je weet namen, die je niet met Jasper wil delen, maar je weet niet in welke eenheden zij dienden?

Jasper, in het NIOD hebben ze dossiers vol over Nederlanders in de Wehrmacht, Kriegsmarine, Waffen-SS, Luftwaffe, N.S.K.K., N.AD., R.A.D., DRK, Organisation Todt, enz. De Prinsengrachtbibliotheek heeft de vier delen van "Nederlandse Vrijwilligers in Europese Krijgsdienst 1940-1945" waarin ook de Nederlanders in de Wehrmacht aan bod komen. Volgens mij kun je die boeken via je eigen bibliotheek bestellen maar een gecombineert bezoek aan de bieb en het NIOD hier in Amsterdam is mogelijk ook zinvol.
Heb ik gezegt dat ik ze niet wil delen? Lees dan eens goed na, want wil hem verder helpen..

Als jij van elke soldaat de naam weet en waar hij diende, echtwaar proficiat. Ik heb een heleboel Vlaamse namen van Waffen-SS vrijwilligers, denk je dat ik weet waar zij allemaal diende? ! Al die dossiers die zij daar hebben, denk jij dat ze allemaal weten waar zij zaten?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door michiel01 »

Heb ik gezegt dat ik ze niet wil delen? Lees dan eens goed na, want wil hem verder helpen..
Doe dat dan in plaats van zo enorm bij de hand te reageren. Denk je dat de TS iets met zulke opmerkingen kan? Als je, je informatie wil delen doe dat dan gewoon, desnoods via PB maar op deze manier krijg je ellelange topics zonder dat je er iets aan bijdraagt.

Ik kan me volledig vinden in de reactie van Ruimteaapje, de uitgaven zoals genoemd geven je genoeg leesvoer voor de komedne tijd!
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Ruimteaapje »

Wie heeft het over alle namen? Dat maak jij er nu van. Dit schreef je...
Sturmkreuz schreef:Er waren Nederlanders in das Heer. Ik weet zelfs enkele namen.
Jasper veronderstelde dat de namen die jij weet privé zijn en hij vraagt daarom enkel in welke eenheden ze dienden. Natuurlijk niet alle Nederlanders in de Wehrmacht maar hij vraagt gewoon in welke eenheden de Nederlanders waarvan jij de namen kent diende. Een kind kan nog zien dat hij dat bedoelde, en dan kom je vervolgens hiermee...
Sturmkreuz schreef:Dat weet ik niet. Kun je verder zelf uitzoeken. Wil je best op stap zetten.
Wat heeft hij daar nou aan? Waarom zeg je dan niet gewoon meteen dat hij die namen best mag weten? Nee, je geeft liever weer een bot en kortaf antwoord. En dan vervolgens mij reactie verdraaien. Echt een beetje triest van je Bart/Sturmkreuz/vrijwilliger whatever.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Sturmkreuz »

Ik stuur alles via PB en mail, niet op een openbaar forum. Ik ben van plan alles via PB en mail te doen, van buiten ken ik niet alles en kan dus niet direct na een paar minuten al dan niet een uur een antwoord sturen. Althans dat jullie reacties zeer snel zijn. En van de namen die ik heb WEET IK DE EENHEDEN NIET! Daarom dat ik zeg dat hij het mag uitzoeken..

Wacht even met zo'n reacties van mag hij dit niet weten of dat niet want je ziet niet of er al Privé-berichten zijn gestuurd of niet.

Inderdaad michiel01 !
Ruimteaapje schreef:Wie heeft het over alle namen? Dat maak jij er nu van. Dit schreef je...
Sturmkreuz schreef:Er waren Nederlanders in das Heer. Ik weet zelfs enkele namen.
Jasper veronderstelde dat de namen die jij weet privé zijn en hij vraagt daarom enkel in welke eenheden ze dienden. Natuurlijk niet alle Nederlanders in de Wehrmacht maar hij vraagt gewoon in welke eenheden de Nederlanders waarvan jij de namen kent diende. Een kind kan nog zien dat hij dat bedoelde, en dan kom je vervolgens hiermee...
Sturmkreuz schreef:Dat weet ik niet. Kun je verder zelf uitzoeken. Wil je best op stap zetten.
Wat heeft hij daar nou aan? Waarom zeg je dan niet gewoon meteen dat hij die namen best mag weten? Nee, je geeft liever weer een bot en kortaf antwoord. En dan vervolgens mij reactie verdraaien. Echt een beetje triest van je Bart/Sturmkreuz/vrijwilliger whatever.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Ruimteaapje »

In het vervolg is het misschien handig als je helder communiceert. Dus in dit geval gewoon even aangeven dat je hem wil helpen en dat hij een pb kan verwachten in plaats van kortaf een onduidelijke reactie. Dat weet ik niet. Kun je verder zelf uitzoeken klinkt negatief, op stap zetten zal Vlaams zijn want de uitdrukking zegt mij niets.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Plaats reactie