Onbekende riemen

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Onbekende riemen

Bericht door asjemenou »

Afkomstig uit dezelfde partij zijn deze onbekende riemen. Zie ook; http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=58&t=30386 . Vermoedelijk is de gehele partij riemen incl. de Duitse officiersriem (door) gebruikt door het Sovjet leger. Wie herkent er één of meerdere van deze riemen?

Afbeelding

Afbeelding

Foto 1 & 2: Lengte van de riem is ongeveer 96 cm. en de breedte is 4 cm. De riem is voorzien van stelgaten waarvan er een aantal door de drager zelf zijn aangebracht. Ook lijkt het stiksel aan de zijde van de gesp een vervanging van het originele stiksel te zijn. Dit kan mogelijk een veldaanpassing zijn. Het stiksel is echter wel oud en het is zeker geen nylon draad o.i.d.
Uitgaande van de messing gesp kan het mogelijk een riem zijn die gedragen werd door Russische WOI cavaleristen/artilleristen of het kan ook een vroeg model Sovjet riem zijn. Op de riem/gesp staan geen stempels.

Afbeelding

Foto 3: Lengte van de riem is ongeveer 130 cm., breedte is 2,5 cm. De riem is voorzien van twee enkele rijen stelgaten. Aan het uiteinde heeft de riem een rij van 15 stelgaten waarvan er enkele naderhand handmatig zijn aangebracht. Halverwege de riem een rij van 3 originele stelgaten. Nabij deze rij stelgaten zitten er op de riem enkele (oude) verfspatten. De kleur van deze verfspatten komen overeen met het Duitse Dunkelgelb. Op de riem staan geen stempels.

Afbeelding

Foto 4: Een lastig geval is dit kleine riempje met een lengte van zo'n 42 cm. en een breedte van 2 cm. Het riempje is voorzien van een rij van 10 stelgaatjes.
Dit riempje lijkt mij aangepast of vermaakt te zijn. De zwarte ring achter de gesp lijkt mij niet origineel op het riempje te horen en aan het uiteinde van de riem is deze voorzien van stiksel. Ook de klinknagel achter de gesp lijkt mij bij het verstellen te zijn aangebracht. Ook dit riempje heeft geen stempels.

Afbeelding

Foto 5: Lengte van deze riem is ongeveer 102 cm. en de breedte ervan is 1,5 cm. De riem is voorzien van een rij van 9 stelgaten. Geen stempels op de riem.

Afbeelding

Foto 6: Lengte van dit riempje is ongeveer 52 cm., breedte ervan is 1,7 cm. Het riempje is voorzien van 17 stelgaatjes. Het riempje is halverwege voorzien van een kleiner riempje met een metalen knop. Het gespje aan het uiteinde van het riempje ontbreekt. Het riempje is voorzien van een onduidelijke stempel. Mogelijk staat er in de stempel het woord "Berlin" en het getal "19??". Mogelijk een riempje van een Duitse veldfles?

Afbeelding

Foto 7: Als laatste 3 riemen. Linker riempje: Lengte ongeveer 98 cm., breedte 1 cm. Eén rij van 5 stelgaatjes. Geen stempels aanwezig.
Middelste riem: Lengte 190 cm., breedte 2 cm. Eén rij van 6 stelgaten. Geen stempels aanwezig.
Rechter riem: Lengte 90 cm., breedte 1,5 cm. Riem voorzien van 8 stelgaten. Op de riem staat een stempel van het getal "90" of "06". Dit getal kan mogelijk voor de lengte van de riem staan.

Bij een eventuele reactie graag het fotonummer vermelden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Onbekende riemen

Bericht door coco »

Foto 6 is een Duits mantel of eetketel riempje, en foto 7 LIJKEN op riempjes die ik ken van na-oorlogs Tsjechiese uitrusting.
De rest herken ik zo 1,2,3 niet.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie