Hitler, Kunst & Politiek

Plaats een reactie

Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :frownno: _/-\o_ :+ :shocked: :yes: :zapped: :bonk: :/ :r :full:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Hitler, Kunst & Politiek

door Lord_Vetinari » 06 jan 2004, 20:34

Peter schreef:
Lord_Vetinari schreef:
ArtofWar-koen schreef:Hitler is niet voor niets afgewezen aan de kunstacedemie in Wenen. Zijn grote droom was om kunstschilder te worden maar werd afgewezen door joodse experts (wat wellicht voor een deel zijn haat verklaard).
Kletsika. Hij werd, net als alle ander aspiranten gewoon door de docenten in het algemeen afgewezen. Hier weer de Joden bij betrekken is al net zo fout als zeggen, dat hij zijn afkeer van Joden had gekregen omdat hij een SOA had opgelopen bij een Joodse hoer. ook nonsens, namelijk.
Hitler werd afgewezen vanwege de slechte kwaliteit van zijn werk. Ook het feit dat hij de middelbare school niet had voltooid had dat gevolg.
Zijn werk was niet echt slecht, maar wees meer op een architectuur-aanleg. Hem werd ook aangeraden door de directeur, waar hij op gesprek ging na zijn eerste afwijzing, om een architectuur opleiding te gaan doen, maar dan wel eerst even de school af te maken.

(Overigens reageerde ik alleen op de koppeling Jodenhaat <-> afwijzing door Joodse experts, die lariekoek is...)

door Peter » 05 jan 2004, 22:28

Lord_Vetinari schreef:
ArtofWar-koen schreef:Hitler is niet voor niets afgewezen aan de kunstacedemie in Wenen. Zijn grote droom was om kunstschilder te worden maar werd afgewezen door joodse experts (wat wellicht voor een deel zijn haat verklaard).
Kletsika. Hij werd, net als alle ander aspiranten gewoon door de docenten in het algemeen afgewezen. Hier weer de Joden bij betrekken is al net zo fout als zeggen, dat hij zijn afkeer van Joden had gekregen omdat hij een SOA had opgelopen bij een Joodse hoer. ook nonsens, namelijk.
Hitler werd afgewezen vanwege de slechte kwaliteit van zijn werk. Ook het feit dat hij de middelbare school niet had voltooid had dat gevolg.

door Lord_Vetinari » 05 jan 2004, 20:14

ArtofWar-koen schreef:Hitler is niet voor niets afgewezen aan de kunstacedemie in Wenen. Zijn grote droom was om kunstschilder te worden maar werd afgewezen door joodse experts (wat wellicht voor een deel zijn haat verklaard).
Kletsika. Hij werd, net als alle ander aspiranten gewoon door de docenten in het algemeen afgewezen. Hier weer de Joden bij betrekken is al net zo fout als zeggen, dat hij zijn afkeer van Joden had gekregen omdat hij een SOA had opgelopen bij een Joodse hoer. ook nonsens, namelijk.

door ArtofWar-koen » 04 jan 2004, 18:32

Hitler is niet voor niets afgewezen aan de kunstacedemie in Wenen. Zijn grote droom was om kunstschilder te worden maar werd afgewezen door joodse experts (wat wellicht voor een deel zijn haat verklaard).
Hem is geadviseerd om zich bezig te houden met architectuur...

door Ernst-H » 03 jan 2004, 17:40

Een goed boek over de kunst in het derde rijk is:

Taylor, van der Will, The Nazification of Art, 1990 the Winchester Press

Ook interessant (maar moeilijker te vinden) zijn de uitgaven van het blad "Kunst im Deutschen Reich" Dit was een uitgave uit de jaren 30 en 40 zelf en geeft het beeld weer dat toen bestond van hoe kunst zijn moet zonder de na-oorlogse oordelen/veroordelingen

door Nicole » 03 jan 2004, 11:20

Dit is het, wat ik nu heb uitgetypt, de rest moet nog worden uitgetyupt, of ben ik mee bezig. Maar voor mij is dit ook het belangrijkstestuk. Mijn vraag, kan iemand mij uitleggen wat men bedoelde met lichaamscultus, raszuiverheid en weerbaarheid. Wat moet ik me hier bij voorstellen?

door Nicole » 03 jan 2004, 11:18

De nationaal-socialisten wouden de gehele Duitse cultuur aan hun ideologie onderwerpen. Het doel was om een nationaal-socialistische eenheidscultuur na te streven, die in haar totaal onder de controle van het nationaal-socialistische machtsapparaat stond. Het basisconcept voor het ideale mensbeeld was een samenhang van lichaamscultus, raszuiverheid en weerbaarheid.
De ideale burger leefde volgens de nationaal-socialisten in een rustige omgeving, met een grote familie, en met natuurlijk veel kinderen. Iedereen die anders was, werd vervolg en deze mensen waren ook onnatuurlijk en verboden.
Ale kunstvormen en cultuurvormen werden in september 1933 onder het toezicht en de controle geplaatst van de Reichskulturkammer, onderverdeeld in: muziek, beeldende kunst, literatuur, pers, film, theater en de openbare omroep. Vanaf 15 november 1933 moest iedere kunstenaar lid worden van de Reichskulturkammer. En voor velen betekende dit een ondergang van hun leven als kunstenaar in Duitsland.

door Peter M » 17 dec 2003, 09:24

Als je de kans hebt om 'Good morning mister Hitler' te kopen, doe dat dan meteen. Hij is enkele jaren (?) geleden nog op Canvas uitgezonden. Zeer indrukwekkend, ook de parade die de geschiedenis van het Duitse rijk moest uitbeelden.

Hitler's tekeningen die hij aan het front heeft gemaakt vind ik wel iets hebben: de destructie van de oorlog is er wel te zien door vernielde huizen, maar doden en uitgebrande voertuigen staan er nooit op.

door paulstolk » 16 dec 2003, 22:44

Was Hitler een knap schilder? Technisch misschien wel. Nooit een schilderij van hem gezien dat boven de burgerlijkheid uitsteeg. Tenzij iemand mij het tegendeel kan bewijzen natuurlijk.

door Peter » 16 dec 2003, 21:40

Thomas schreef:Hitler, zelf een knap schilder (bij een vriend-Oostfronter hangen 2 schilderijen van hem) realiseerde zich al snel van de waarde die kunst had. Kunst en nationalisme gaan trouwens hand in hand, zeker in Duitsland waar kunst de kracht van volk en natuur tot uiting deed komen. Je moet eens op het Arno Breker's werk opzoeken, dat ongetemde van zijn werk sloot rechtstreeks aan bij Goethe's ideeën over de "oer"-mens, de mens zoals hij bedoeld was door God; groot, sterk en onafhanhelijk. Breker was trouwens ook lid van HJVB. Deze ideeën werden ook gebruikt in de SS, Nietzsche had het over de Untermensch en de Übermensch. Nu wordt dat vertaald als het "superras" en het "minderwaardige ras", dat is een smerige zak vol leugens; Nietzsche was atheist en zag religie als iets dat mensen zwak maakte, in de tijd waarin hij leefde - de opkomende industrialisatie - zag hij trouwens de schrijnende armoede en de techniek die plots God werd, vandaar zijn bekende uitspraak, "Gott ist tot!". De Übermensch was de onafhankelijke mens, hij had de teloorgang van het christendom overleefd, haatte de kuddegeest en was sterk en kritisch. De Untermensch was de kuddemens, hij had geen eigen denkbeelden en was slechts één iemand van de grijze massa. Die visie drong natuurlijk door tot de Duitse kunst van die tijd. Er bestaat een mooie, originele film over de "dag van de Duitse kunst" in 1939, het zijn amateurbeelden gedraaid door een Duitser - in kleur dan nog. De film noemt "Good Morning, Mr. Hitler!" en is oa. beschikbaar hier;

http://store.yahoo.com/ihf/612.html

Je hebt kennis van zaken! Maar ik ben wel erg nieuwsgierig geworden naar die twee schilderijen! Zou je er een foto van kunnen maken en deze in het forum kunnen plaatsen? Ik ben benieuwd! :)

door Peter » 16 dec 2003, 21:37

In het Derde Rijk stond de kunst in het teken van de Arische superioriteit, alles wat de machthebbers tegenstondzoals bijvoorbeeld abstracte kunst werd gezien als Entartet ( Roel had het erover, en dit was inderdaad tentoongesteld onder de noemer Entartete Kunst ) dit omvatte oa beeldhouwkunst, architectuur, schilderijen, plastieken maar ook film en muziek. Een prachtig voorbeeld van Nazi-kunst is reeds te zien in dit forum, en als je de kans ziet moet je de Leni Riefenstahl film Triumph Des Willens eens bekijken! Dit alles onder supervisie van Göbbels' Reichsministerium für Propaganda und Volksaufklärung.

door Roel R. » 15 dec 2003, 11:48

een voorbeeld van het werk van arno breker, Een sterke arische krijger. De manier van vormgeven van het lichaam doet erg denken aan de griekse en romaanse kunts.

Afbeelding

door Thomas » 15 dec 2003, 11:44

Hitler, zelf een knap schilder (bij een vriend-Oostfronter hangen 2 schilderijen van hem) realiseerde zich al snel van de waarde die kunst had. Kunst en nationalisme gaan trouwens hand in hand, zeker in Duitsland waar kunst de kracht van volk en natuur tot uiting deed komen. Je moet eens op het Arno Breker's werk opzoeken, dat ongetemde van zijn werk sloot rechtstreeks aan bij Goethe's ideeën over de "oer"-mens, de mens zoals hij bedoeld was door God; groot, sterk en onafhanhelijk. Breker was trouwens ook lid van HJVB. Deze ideeën werden ook gebruikt in de SS, Nietzsche had het over de Untermensch en de Übermensch. Nu wordt dat vertaald als het "superras" en het "minderwaardige ras", dat is een smerige zak vol leugens; Nietzsche was atheist en zag religie als iets dat mensen zwak maakte, in de tijd waarin hij leefde - de opkomende industrialisatie - zag hij trouwens de schrijnende armoede en de techniek die plots God werd, vandaar zijn bekende uitspraak, "Gott ist tot!". De Übermensch was de onafhankelijke mens, hij had de teloorgang van het christendom overleefd, haatte de kuddegeest en was sterk en kritisch. De Untermensch was de kuddemens, hij had geen eigen denkbeelden en was slechts één iemand van de grijze massa. Die visie drong natuurlijk door tot de Duitse kunst van die tijd. Er bestaat een mooie, originele film over de "dag van de Duitse kunst" in 1939, het zijn amateurbeelden gedraaid door een Duitser - in kleur dan nog. De film noemt "Good Morning, Mr. Hitler!" en is oa. beschikbaar hier;

http://store.yahoo.com/ihf/612.html

door paulstolk » 14 dec 2003, 22:02

Hitler noemde kunst die niet binnen het nationaal-socialistische plaatje paste: Entartete Kunst. Hij heeft een hele tentoonstelling georganiseerd om de mensen te laten zien hoe verschrikkelijk die kunst wel was.

door Roel R. » 14 dec 2003, 19:06


Omhoog