door Thomas » 15 dec 2003, 11:44
Hitler, zelf een knap schilder (bij een vriend-Oostfronter hangen 2 schilderijen van hem) realiseerde zich al snel van de waarde die kunst had. Kunst en nationalisme gaan trouwens hand in hand, zeker in Duitsland waar kunst de kracht van volk en natuur tot uiting deed komen. Je moet eens op het Arno Breker's werk opzoeken, dat ongetemde van zijn werk sloot rechtstreeks aan bij Goethe's ideeën over de "oer"-mens, de mens zoals hij bedoeld was door God; groot, sterk en onafhanhelijk. Breker was trouwens ook lid van HJVB. Deze ideeën werden ook gebruikt in de SS, Nietzsche had het over de Untermensch en de Übermensch. Nu wordt dat vertaald als het "superras" en het "minderwaardige ras", dat is een smerige zak vol leugens; Nietzsche was atheist en zag religie als iets dat mensen zwak maakte, in de tijd waarin hij leefde - de opkomende industrialisatie - zag hij trouwens de schrijnende armoede en de techniek die plots God werd, vandaar zijn bekende uitspraak,
"Gott ist tot!". De Übermensch was de onafhankelijke mens, hij had de teloorgang van het christendom overleefd, haatte de kuddegeest en was sterk en kritisch. De Untermensch was de kuddemens, hij had geen eigen denkbeelden en was slechts één iemand van de grijze massa. Die visie drong natuurlijk door tot de Duitse kunst van die tijd. Er bestaat een mooie, originele film over de
"dag van de Duitse kunst" in 1939, het zijn amateurbeelden gedraaid door een Duitser - in kleur dan nog. De film noemt
"Good Morning, Mr. Hitler!" en is oa. beschikbaar hier;
http://store.yahoo.com/ihf/612.html
Hitler, zelf een knap schilder (bij een vriend-Oostfronter hangen 2 schilderijen van hem) realiseerde zich al snel van de waarde die kunst had. Kunst en nationalisme gaan trouwens hand in hand, zeker in Duitsland waar kunst de kracht van volk en natuur tot uiting deed komen. Je moet eens op het Arno Breker's werk opzoeken, dat ongetemde van zijn werk sloot rechtstreeks aan bij Goethe's ideeën over de "oer"-mens, de mens zoals hij bedoeld was door God; groot, sterk en onafhanhelijk. Breker was trouwens ook lid van HJVB. Deze ideeën werden ook gebruikt in de SS, Nietzsche had het over de Untermensch en de Übermensch. Nu wordt dat vertaald als het "superras" en het "minderwaardige ras", dat is een smerige zak vol leugens; Nietzsche was atheist en zag religie als iets dat mensen zwak maakte, in de tijd waarin hij leefde - de opkomende industrialisatie - zag hij trouwens de schrijnende armoede en de techniek die plots God werd, vandaar zijn bekende uitspraak, [i]"Gott ist tot!".[/i] De Übermensch was de onafhankelijke mens, hij had de teloorgang van het christendom overleefd, haatte de kuddegeest en was sterk en kritisch. De Untermensch was de kuddemens, hij had geen eigen denkbeelden en was slechts één iemand van de grijze massa. Die visie drong natuurlijk door tot de Duitse kunst van die tijd. Er bestaat een mooie, originele film over de [i]"dag van de Duitse kunst"[/i] in 1939, het zijn amateurbeelden gedraaid door een Duitser - in kleur dan nog. De film noemt [i]"Good Morning, Mr. Hitler!"[/i] en is oa. beschikbaar hier;
http://store.yahoo.com/ihf/612.html