door Gast » 02 sep 2004, 20:21
De adelaar lijkt me authentiek, ik zag reeds verscheidene modellen en wat mij betreft is het origineel. Er zijn echter opmerkingen die moeten gemaakt worden:
- het is onmogelijk de identiteit van de maker te achter halen. Wie zegt dat het om een zogenaamde "collaborateur" gaat? Deze werken werden lokaal, in opdracht, vervaardigd. Iedereen was gelukkig om een cent bij te verdienen onder de oorlog. Zoeken naar een naald in een hooiberg. Hier komen spreken van "zwarte lijsten" is belachelijk.
- Dat het uit "het Duits hoofdkwartier" komt is waarschijnlijk (gedeektelijk) onjuist. In mijn gesprekken met oorlogsgetuigen heb ik ook tal van keren mogen aanhoren dat ze "naar het Duitse hoofdkwartier" zijn moeten gaan. Later bleek dat een loutere, haast pastorale, Kommandatur te zijn geweest of zelfs een wervingskantoor. Jan-met-de-pet had nul-de-botten verstand van de Duitse organisatie, voor hem was elk gebouw waar 'nen Duits' zat al een hoofdkwartier.
De adelaar lijkt me authentiek, ik zag reeds verscheidene modellen en wat mij betreft is het origineel. Er zijn echter opmerkingen die moeten gemaakt worden:
- het is onmogelijk de identiteit van de maker te achter halen. Wie zegt dat het om een zogenaamde "collaborateur" gaat? Deze werken werden lokaal, in opdracht, vervaardigd. Iedereen was gelukkig om een cent bij te verdienen onder de oorlog. Zoeken naar een naald in een hooiberg. Hier komen spreken van "zwarte lijsten" is belachelijk.
- Dat het uit "het Duits hoofdkwartier" komt is waarschijnlijk (gedeektelijk) onjuist. In mijn gesprekken met oorlogsgetuigen heb ik ook tal van keren mogen aanhoren dat ze "naar het Duitse hoofdkwartier" zijn moeten gaan. Later bleek dat een loutere, haast pastorale, Kommandatur te zijn geweest of zelfs een wervingskantoor. Jan-met-de-pet had nul-de-botten verstand van de Duitse organisatie, voor hem was elk gebouw waar 'nen Duits' zat al een hoofdkwartier.