door okke » 31 okt 2003, 18:31
Een groot verschil tussen Beldiƫ en Nederland is de kultuur. Nederlanders zijn niet geneigd zich tegen het gezag te verzetten; voor de gemiddelde Nederlander was het tijdens de oorlog een teken van grote vaderlandsliefde en verzet tegen de Duitsers om voornamelijk oranje bloemen in de voortuin te hebben staan.
Dat je buurman die een Jood was niet meer naar de bioscoop mocht, of niet meer naar school mocht, of ontslagen werd, was iets waar je als eenvoudig burger niets aan kon doen.
De maatregelen die ingesteld werden tegen overtreding van regels - en het daadwerkelijk uitvoeren van die maatregelen - was voor vrijwel iedereen reden genoeg om te zorgen dat hun eigen leven niet teveel risico liep in de moeilijke tijden. Wat voor zin had het te protesteren tegen de regel dat Joden al het kapitaal dat zij hadden boven fl.10.000,= in moesten leveren bij de bank? Protesteren is strafbaar en als het al niet strafbaar is trek je wel de aandacht, wat alleen maar negatieve gevolgen kan hebben.
De maatregelen tegen verzet en protest waren vrijwel altijd erger dan het kwaad waartegen geprotesteerd of verzet kon worden. Naderhand blijkt dat protest of verzet wel nodig was geweest, maar het kwaad is dan niet meer ongedaan te maken.
Het verhuizen naar getto's gaf de veiligheid van het kunnen delen van leed en bovendien was het Joden niet verboden met andere Joden om te gaan, dus in een Joodse gemeenschap wonen had ook zijn voordelen. Dat je vervolgens het getto niet meer uit kan en vervolgens eenvoudig gedeporteerd kan worden, werd door de meesten niet voorzien toen ze naar een getto toegingen.
Een groot verschil tussen Beldiƫ en Nederland is de kultuur. Nederlanders zijn niet geneigd zich tegen het gezag te verzetten; voor de gemiddelde Nederlander was het tijdens de oorlog een teken van grote vaderlandsliefde en verzet tegen de Duitsers om voornamelijk oranje bloemen in de voortuin te hebben staan.
Dat je buurman die een Jood was niet meer naar de bioscoop mocht, of niet meer naar school mocht, of ontslagen werd, was iets waar je als eenvoudig burger niets aan kon doen.
De maatregelen die ingesteld werden tegen overtreding van regels - en het daadwerkelijk uitvoeren van die maatregelen - was voor vrijwel iedereen reden genoeg om te zorgen dat hun eigen leven niet teveel risico liep in de moeilijke tijden. Wat voor zin had het te protesteren tegen de regel dat Joden al het kapitaal dat zij hadden boven fl.10.000,= in moesten leveren bij de bank? Protesteren is strafbaar en als het al niet strafbaar is trek je wel de aandacht, wat alleen maar negatieve gevolgen kan hebben.
De maatregelen tegen verzet en protest waren vrijwel altijd erger dan het kwaad waartegen geprotesteerd of verzet kon worden. Naderhand blijkt dat protest of verzet wel nodig was geweest, maar het kwaad is dan niet meer ongedaan te maken.
Het verhuizen naar getto's gaf de veiligheid van het kunnen delen van leed en bovendien was het Joden niet verboden met andere Joden om te gaan, dus in een Joodse gemeenschap wonen had ook zijn voordelen. Dat je vervolgens het getto niet meer uit kan en vervolgens eenvoudig gedeporteerd kan worden, werd door de meesten niet voorzien toen ze naar een getto toegingen.