Forum Tweede Wereldoorlog
Doorgaan naar inhoud
door FELIX » 20 jun 2005, 14:23
door Jeeper704 » 20 jun 2005, 13:54
door max » 18 jun 2005, 19:40
door Wilco Vermeer » 14 jun 2005, 19:13
door dvdhoven » 14 jun 2005, 18:42
Sjoerd schreef:Je zou ook nog het boek 'Wespennest Leeuwarden' kunnen lezen. Ik weet zo niet wie het geschreven heeft of welk ISBN nummer het heeft, maar dat kan je vast wel met Google achterhalen. Het boek gaat over een nachtjager squadron (Luftwaffe) dat gelegerd was op vliegbasis Leeuwarden. Ik heb het zelf (nog) niet gelezen, maar volgens mijn vader is het zeer de moeite waard. Ik weet niet zeker of er iets van de communicatie in staat, maar je kan het proberen.
door FELIX » 14 jun 2005, 15:28
door Sjoerd » 14 jun 2005, 10:49
door dvdhoven » 13 jun 2005, 19:09
Luchtgevaar schreef: Als voorbeeld hier een uittreksel uit een authentiek rapport van de radarpost bij Venray van 3 juni 1942. De JLO (Jägerleitoffizier) volgde op het scherm van de Freya (radar) de stippen van de bommenwerpers op weg naar het Ruhrgebied. Eén stip was de Messerschmitt-110 van Hauptmann Werner Streib, commandant van de op Venlo genestelde I/NJG 1. Streib was een formidabele nacht-'aas' die het zou brengen tot 74 nachtjachtoverwinningen, waarvoor hem Ridderkruis, Eikenloof en tenslotte Zwaarden werden toegekend. De JLO selecteerde één stip op zijn scherm die qua positie hem het geschikst leek voor onderschepping door Streib. Op de optische Seeburgtafel - een matglazen ruit van circa 2,5X2,5 m - werden de jager en de hem toegedachte prooi geprojecteerd met een blauw respectievelijk rood markeringslichtje. Nu kreeg Streib, om naar de juiste plaats te worden geloodst, de vertrouwde stem van zijn JLO te horen: Antreten 170. Kirchturm 43. Fahren Sie express - 2 Lisa - Marie 9 - Kirchturm 42 - Marie 8 - 1 Lisa - Marie 5.5 - 1 Lisa - Marie 4 - Marie 2 - Halten - 2 Rolf - noch mehr halten - salto Lisa - Antreten 150 - Marie 4 - Marie 3 - Antreten 110 - Marie 1 - genau vor Ihnen - Sie sind dicht bei Kurier - Dit betekende: Vlieg 170 (graden) - hoogte 4300 (m) - topsnelheid - geef 20 graden b.b. - afstand 9000 - hoogte 4200 - afstand 8000 - 10 graden naar bakboord - afstand 5500 - 10 graden naar bakboord - afstand 4000 - afstand 2000 - langzamer - 20 graden stuurboord - nog langzamer - maak volle draai bakboord - (Streib was over zijn doel heengevlogen) - nieuwe koers 150 graden - afstand 4000 - afstand 3000 - koers 110 graden - afstand 1000 - recht voor u - u bent dicht bij de vijand.Tot nu toe had Streib's boordmarconist telkens 'Victor' (begrepen) geantwoord. Maar op dit moment hoorde de JLO hem zeggen: 'wir berühren - bitte warten' (We hebben contact - standby) Eén minuut later klonk 'Sieg Heil' , het teken dat de bommenwerper - dit maal een Wellington - was geraakt. Soms had de marconist ook een tussenmelding: 'Pauke, pauke' (aanval ingezet); dan joegen de 2 kanons van 20mm of de 4 machinegeweren van 7,9 mm hun lichtspoor en projectielen naar het slachtoffer.
door FELIX » 13 jun 2005, 16:15
Sjoerd schreef:Misschien heb je hier iets aan: http://www.laud.no/la6nca/radio/german/ Onderaan deze pagina staat een e-mail adres, misschien weet hij iets meer. 'Indianer' was inderdaad een Duitse aanduiding voor een vijandelijk toestel. Je kan ook de film 'Battle of Britain' eens bekijken. Daar hoor je ook wel het één en ander aan Duitse communicatie.
door Sjoerd » 13 jun 2005, 15:48
door FELIX » 13 jun 2005, 15:45
door Peter M » 13 jun 2005, 13:36
door harvester » 13 jun 2005, 12:38
door Mr_Flibble » 13 jun 2005, 10:56
door Opgeheven account 1427 » 13 jun 2005, 06:07
Sjoerd schreef:[bijdehand-modus aan]Vliegtuigen communiceerden in de WOII niet met elkaar, dat deden de jachtvliegers of de boordtelegrafisten. [/bijdehand-modus]
Omhoog
Privacy | Gebruikersvoorwaarden