door Gast » 24 jun 2005, 12:34
Een eerste opmerking over de D-Day site. Het verhaal over de opbouw klopt niet helemaal. In de loop van 1942 werd de methode voor het vervoeren van troepen over de Altlantische Oceaan gewijzigd.
Het merendeel van de troepen werd vervoerd met grote en snelle passagierschepen zols de Queen Mary, Nieuw Amsterdam, Ile de France, enz. Deze schepen voeren alleen! En alleen bij vertrek en aankomst was er even een escorte.
Dit was acceptabel omdat er tegen die tijd alleen nog gevaar bestond van duitse onderzeeboten. En die zijn zo langzaam, zeker als ze onder water varen, dat ze alleen een kans maken om zo'n schip te torpoderen als die toevallig precies voor hun lanceerbuis vaart. En die kans is niet groot. Er zijn zo'n 200 overtochten gemaakt, en daarbij is drie keer een onderzeeboot gezien. En twee keer is er een aanval geweest. Er waren geen verliezen.
Deze passagierschepen konden zeer grote aantallen soldaten vervoeren. Het record staat op iets meer dan 15.000 op de Queeen Elizabeth. De "kleinere" schepen, zoals de Nieuw Amsterdam vervoerden gemiddels ongeveer 8.000 soldaten per reis.
Het was uiteraard geen pretje om met zulke aantallen op een schip te zitten. Maar inieder geval was de reis heel wat sneller dan voor die tijd in het konvooisysteem.
Bron: Arnold Hague, "The Alied convoy system, 1939-1945"
Een eerste opmerking over de D-Day site. Het verhaal over de opbouw klopt niet helemaal. In de loop van 1942 werd de methode voor het vervoeren van troepen over de Altlantische Oceaan gewijzigd.
Het merendeel van de troepen werd vervoerd met grote en snelle passagierschepen zols de Queen Mary, Nieuw Amsterdam, Ile de France, enz. Deze schepen voeren alleen! En alleen bij vertrek en aankomst was er even een escorte.
Dit was acceptabel omdat er tegen die tijd alleen nog gevaar bestond van duitse onderzeeboten. En die zijn zo langzaam, zeker als ze onder water varen, dat ze alleen een kans maken om zo'n schip te torpoderen als die toevallig precies voor hun lanceerbuis vaart. En die kans is niet groot. Er zijn zo'n 200 overtochten gemaakt, en daarbij is drie keer een onderzeeboot gezien. En twee keer is er een aanval geweest. Er waren geen verliezen.
Deze passagierschepen konden zeer grote aantallen soldaten vervoeren. Het record staat op iets meer dan 15.000 op de Queeen Elizabeth. De "kleinere" schepen, zoals de Nieuw Amsterdam vervoerden gemiddels ongeveer 8.000 soldaten per reis.
Het was uiteraard geen pretje om met zulke aantallen op een schip te zitten. Maar inieder geval was de reis heel wat sneller dan voor die tijd in het konvooisysteem.
Bron: Arnold Hague, "The Alied convoy system, 1939-1945"