Holocaust wat is dat?

Plaats een reactie

Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :frownno: _/-\o_ :+ :shocked: :yes: :zapped: :bonk: :/ :r :full:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Holocaust wat is dat?

door Ajacied8989 » 12 okt 2006, 18:45

vincent schreef:De inspectie zélf zal geen probleem zijn, ze leren immers. Het probleem is de school, om een dagje Geschiedenis te doen moeten andere vakken geschrapt worden. En die vakken hebben óók te weinig uren om alles erin te pompen.
Heel grappig, de inspectie komt binnenkort langs. We maken te weinig uren. Dus zelfs het als het 1e uur uitvalt moeten we op school gaan zitten niksen bij een andere les. :roll:
In de bovenbouw zijn er studiereizen. Verder wordt er niet eerder iets georganiseerd wat over Geschiedenis gaat.

door Thomas V » 11 okt 2006, 19:00

Tja, wat hier allemaal geplaatst geweest is over de lessen geschiedenis herken ik maar al te goed.
Ik heb vorig jaar nog een leraar gehad die beweerde dat de inval in België (1914) een Blitzkrieg was...
Dat zegt volgens mij genoeg.

door Bigshot » 11 okt 2006, 18:46

Harro schreef:Voor 90 procent van de leerlingen - die geschiedenis niet leuk vinden en ook nooit zullen vinden - is zo'n uitje net zo'n straf als een dag op school.
Je kan het ook zelf leuk maken.

Zo weet ik van mezelf nog, dat we eens voor Aardrijkskunde op eigen gelegenheid glazen pijpjes met zand moesten vullen voor een zogenaamd bodemonderzoek. Verder nog een paar van zulke vage dingen. Als je dan toch in de stad bent, kun je beter van de nood een deugd maken en op een terrasje een paar biertjes meepikken, dan is veel leuker dan een uur in de stad glazen pijpjes met zand vullen.

Zoals je al aangeeft, zijn er 3 uit een klas die actief waren, de rest liep maar wat te etteren in de stad. Maar het hoeft dan nog geen straf te zijn... :wink:

door Harro » 11 okt 2006, 15:27

Precies, plus dat leerlingen het uitje saai en niet leuk vinden zodra er iets van ze verwacht wordt. Zo'n reisje moet vrijblijvend zijn want zodra ze bijvoorbeeld vragen moeten beantwoorden of moeten luisteren naar een uitleg is het er teveel aan. "Praktijk" om het leuker temaken is opnieuw bezien vanuit de liefhebber van het vak. Voor 90 procent van de leerlingen - die geschiedenis niet leuk vinden en ook nooit zullen vinden - is zo'n uitje net zo'n straf als een dag op school.

door vincent » 11 okt 2006, 15:18

De inspectie zélf zal geen probleem zijn, ze leren immers. Het probleem is de school, om een dagje Geschiedenis te doen moeten andere vakken geschrapt worden. En die vakken hebben óók te weinig uren om alles erin te pompen.

door Ajacied8989 » 10 okt 2006, 15:51

Als je ergens heen wilt gaan dan zou je er een hele dag voor moeten uitrekken. Vind ik niet erg, maar ik denk dat de inspectie en de school er wat minder blij mee zijn :D

door Seyffardt » 10 okt 2006, 00:36

Ajacied8989 schreef:Leerlingen bepalen o.a. hun favoriete vakken door te kijken naar de hoeveelheid huiswerk. Hoe minder hoe beter. Geschiedenis is vaak veel huiswerk. Daardoor vinden ze het stom en saai.
Vandaar ook dat ik pleit voor meer "praktijk" dan saaie lesstof :)

door Jeeper704 » 09 okt 2006, 21:42

Harro schreef:Ik bedoel eerder de leraar als lemming die zich honderd procent blijft inzetten tegen de klippen op.
Bedoelde ik ook.

Mijn post was in 2 delen.
Sorry for the misunderstanding.

door Ajacied8989 » 09 okt 2006, 17:23

Leerlingen bepalen o.a. hun favoriete vakken door te kijken naar de hoeveelheid huiswerk. Hoe minder hoe beter. Geschiedenis is vaak veel huiswerk. Daardoor vinden ze het stom en saai.

door Seyffardt » 09 okt 2006, 00:11

Jeeper704 schreef:
Harro schreef:De leraar als lemming.
Ik zou het niet beter verwoord hebben.

Er moet dringend een herziening gebeuren betreffende het vak Geschiedenis (in België alvast al).
De oorlog laten starten in 1950 en eindigen in 1965 (zelf meegemaakt!) gaat m'n petje erg te boven. :roll:

Zal maar m'n spreekbeurt over het Ardennenoffensief niet vermelden .... de nabespreking was om te huilen! :shock: :cry:
In Duitsland is het nog slechter gesteld met geschiedenislessen. Daar beginnen ze geloof ik in 1949 (met de oprichting van de Bondsrepubliek). De periode daarvoor is een lange reeks zwarte bladzijden, verpakt in een collectief ingepompt en aangepraat schuldbesef (ook vwb de periode van vóór '33). Ik heb eens een Duitse vriendin van een kennis moeten uitleggen dat Kaiser Wilhelm II zo ongeveer 'de eerste asielzoeker in Nederland' was, tot zijn dood in '41 in Nederland woonde en hier begraven ligt. Zij was stomverbaasd, maar wel degelijk geintereseerd.

door Harro » 08 okt 2006, 23:01

Ik bedoel eerder de leraar als lemming die zich honderd procent blijft inzetten tegen de klippen op.

door Jeeper704 » 08 okt 2006, 22:50

Harro schreef:De leraar als lemming.
Ik zou het niet beter verwoord hebben.

Er moet dringend een herziening gebeuren betreffende het vak Geschiedenis (in België alvast al).
De oorlog laten starten in 1950 en eindigen in 1965 (zelf meegemaakt!) gaat m'n petje erg te boven. :roll:

Zal maar m'n spreekbeurt over het Ardennenoffensief niet vermelden .... de nabespreking was om te huilen! :shock: :cry:

door Harro » 08 okt 2006, 22:48

De leraar als lemming.

door Seyffardt » 08 okt 2006, 22:37

Harro schreef:Dat wil niet zeggen dat ik niet het uiterste doe om dit te veranderen.
Dát wilde ik horen :)

door Harro » 08 okt 2006, 22:12

Wat vriendelijk van Seyffardt dat hij het speciaal op mijn lessen betrekt. Ik heb het over een breed probleem in het onderwijs. Je kunt interesse er niet inslaan, hoe leuk je het vak ook maakt. Dat wil niet zeggen dat ik niet het uiterste doe om dit te veranderen.

Omhoog