Het is wáár dat als ene leraar het leuk verteld de leerlingen het beter onthouden. Bovendien boeid het ze ook meer.
Als wij weer de zoveelste aantekening van het bord over moeten nemen, of weer saaie aantekeningen moeten maken, hoor je het gezucht en geklaag alweer, terwijl als de leraar het verteld de meeste mensen wel zitten op te letten. Ook al kan hij misschien niet zo heel mooi vertellen, het is altijd nog leuker en leerzamer dan opdrachten uit het boek maken waarbij het eigenlijk een kwestie is van overschrijven.
Over de hoeveelheid info over WO2: het is inderdaad vrij weinig. Over de strijd in mei 1940 staan denk ik 10 korte zinnen.
Dat vind ik echter niet zo'n probleem, omdat er gewoon heel veel behandelt moet worden.
Ik denk echter dat er een stuk efficiënter met de tijd omgegaan zou kunnen worden.
Bijvoorveeld onderdeel "het oude Griekenland". Met die democratie enzo. Wij zitten op een Gymnasium, we hebben Latijn en GRIEKS met GRIEKSE CULTUUR met onder andere de GRIEKSE BESTUURSVORMEN etc. etc. Waarom dan ook bij geschiedenis? Bij Grieks (een verschrikkelijk, ehh, minder prettig vak) wordt eht nog eens uitgebreider behandelt ook.
Nou zijn niet alle (VWO)scholen Gymnasia. Maar dan denk ik: waarom worden dan de Romeinen en de Grieken zo uitgebreid behandelt? Vaderlandse geschiedenis is iets belangrijker vind ik, maar vooral is het raar omdat er zoveel gelijkenissen zijn.
Neem gewoon een hoofdstuk "Romeinen" met daarin ook even snel de Grieken doorheen gedraaid (wat een mooie woodekeuze
) op grond van de overeenkomsten. De cultuur van de Grieken is namelijk grotendeels overgenomen door de Romeinen, de Romeinen hebbne er alleen maar zelf dingen aan TOEGEVOEGD. Verder nog 1 paragraaf met even kort de behandeling van de oude Griekse staatsvormen en je bent klaar.
Ook over de oermensen. Een hoofdstuk met merendeels onnodige informatie. Kan een hoop uit geschrapt worden voor dingen die belangrijker zijn, omdat die vaker in het dagelijkse leven voorkomen.
Verder vind ik het jammer dat sommige dingen helemaal niet behandelt worden. Laats kwam ik op Wikipedia een stuk tegen over de "7-jarige oorlog". Geen diee wat het was. Bleek een grote oorlog te zijn tussen veel landen, nooi van gehoord! Zoiets lijkt me toch wel belangrijk om op zijn minst te NOEMEN, net als enkele andere oorlogen voor WOI en WOII.
Het is wáár dat als ene leraar het leuk verteld de leerlingen het beter onthouden. Bovendien boeid het ze ook meer.
Als wij weer de zoveelste aantekening van het bord over moeten nemen, of weer saaie aantekeningen moeten maken, hoor je het gezucht en geklaag alweer, terwijl als de leraar het verteld de meeste mensen wel zitten op te letten. Ook al kan hij misschien niet zo heel mooi vertellen, het is altijd nog leuker en leerzamer dan opdrachten uit het boek maken waarbij het eigenlijk een kwestie is van overschrijven.
Over de hoeveelheid info over WO2: het is inderdaad vrij weinig. Over de strijd in mei 1940 staan denk ik 10 korte zinnen.
Dat vind ik echter niet zo'n probleem, omdat er gewoon heel veel behandelt moet worden.
Ik denk echter dat er een stuk efficiënter met de tijd omgegaan zou kunnen worden.
Bijvoorveeld onderdeel "het oude Griekenland". Met die democratie enzo. Wij zitten op een Gymnasium, we hebben Latijn en GRIEKS met GRIEKSE CULTUUR met onder andere de GRIEKSE BESTUURSVORMEN etc. etc. Waarom dan ook bij geschiedenis? Bij Grieks (een verschrikkelijk, ehh, minder prettig vak) wordt eht nog eens uitgebreider behandelt ook.
Nou zijn niet alle (VWO)scholen Gymnasia. Maar dan denk ik: waarom worden dan de Romeinen en de Grieken zo uitgebreid behandelt? Vaderlandse geschiedenis is iets belangrijker vind ik, maar vooral is het raar omdat er zoveel gelijkenissen zijn.
Neem gewoon een hoofdstuk "Romeinen" met daarin ook even snel de Grieken doorheen gedraaid (wat een mooie woodekeuze :P ) op grond van de overeenkomsten. De cultuur van de Grieken is namelijk grotendeels overgenomen door de Romeinen, de Romeinen hebbne er alleen maar zelf dingen aan TOEGEVOEGD. Verder nog 1 paragraaf met even kort de behandeling van de oude Griekse staatsvormen en je bent klaar.
Ook over de oermensen. Een hoofdstuk met merendeels onnodige informatie. Kan een hoop uit geschrapt worden voor dingen die belangrijker zijn, omdat die vaker in het dagelijkse leven voorkomen.
Verder vind ik het jammer dat sommige dingen helemaal niet behandelt worden. Laats kwam ik op Wikipedia een stuk tegen over de "7-jarige oorlog". Geen diee wat het was. Bleek een grote oorlog te zijn tussen veel landen, nooi van gehoord! Zoiets lijkt me toch wel belangrijk om op zijn minst te NOEMEN, net als enkele andere oorlogen voor WOI en WOII.