door Nico Roelofs » 20 nov 2004, 10:34
Op dat andere forum heb zeer waardevolle informatie gekregen. Heb de informatie maar even gekopieerd:
De verkeersbrug bij Arnhem en de spoorbrug bij Oosterbeek zijn vernield door bewakingsdetachementen ( waaronder militairen van 11 C.PN ), die administratief vielen onder III - 43 RI.
De spoorbrug in Oosterbeek werd opgeblazen om 5.15 uur, het bevel is gegeven door de commandant van het detachement bij de verkeersbrug. Deze laatste brug is iets eerder gesprongen, van wie de commandant op zijn beurt het bevel daartoe heeft gekregen is niet duidelijk.
Om 5.15 uur waren de dichtstbijzijnde Duitsers in de buurt van Westervoort net begonnen met het forceren van de overtocht over de IJssel ( wat toch geruime tijd zou vergen ), terwijl de Duitsers die via de Overbetuwe moesten oprukken zelfs pas in de loop van de avond de verdedigingslinie van III-43 RI langs (min of meer ) het Pannerdens Kanaal tussen Huissen en Bemmel zouden passeren. Rond 18.30 kregen de daar gelegerde Nederlandse militairen de opdracht tot de terugtocht.
De verkeersbrug bij Arnhem is ongetwijfeld uit voorzorg tot springen gebracht. De Duitsers, ook die uit de richting Westervoort, doken dus pas veel later op.
De vraag aan welke kant de brug is opgeblazen kan ik niet goed beantwoorden. De foto, die ik van de in het water liggende brug heb, geeft ( althans mij ) daarover geen uitsluitsel.
Volgens het Stafwerk over het Veldleger moet het springen van de Rijnbrug bij Arnhem worden gesteld op rond 6.00 uur, dus iets NA het vernielen van de Oosterbeekse Spoorbrug. Dit in tegenstelling tot wat eerder door mij is vermeld.
Volgens het dagboek van de 207e Duitse infanterie- divisie was het de bedoeling dat het Regiment Der Fuhrer, dat toebedeeld was aan de 207e divisie, de Rijnbrug zou bezetten/veiligstellen totdat andere troepen die taak zouden overnemen. Dit is dus mislukt.
Datzelfde dagboek stelt het Duitse binnentrekken in Arnhem op 11.45 Duitse d.w.z. 10.05 Nederlandse tijd. Het lijkt dus redelijk om te veronderstellen dat de brug ( althans de restanten ervan ) omstreeks 11.00 Nederlandse tijd wel door de Duitsers zal zijn bereikt. Misschien zelfs wel iets eerder.
Op dat andere forum heb zeer waardevolle informatie gekregen. Heb de informatie maar even gekopieerd:
De verkeersbrug bij Arnhem en de spoorbrug bij Oosterbeek zijn vernield door bewakingsdetachementen ( waaronder militairen van 11 C.PN ), die administratief vielen onder III - 43 RI.
De spoorbrug in Oosterbeek werd opgeblazen om 5.15 uur, het bevel is gegeven door de commandant van het detachement bij de verkeersbrug. Deze laatste brug is iets eerder gesprongen, van wie de commandant op zijn beurt het bevel daartoe heeft gekregen is niet duidelijk.
Om 5.15 uur waren de dichtstbijzijnde Duitsers in de buurt van Westervoort net begonnen met het forceren van de overtocht over de IJssel ( wat toch geruime tijd zou vergen ), terwijl de Duitsers die via de Overbetuwe moesten oprukken zelfs pas in de loop van de avond de verdedigingslinie van III-43 RI langs (min of meer ) het Pannerdens Kanaal tussen Huissen en Bemmel zouden passeren. Rond 18.30 kregen de daar gelegerde Nederlandse militairen de opdracht tot de terugtocht.
De verkeersbrug bij Arnhem is ongetwijfeld uit voorzorg tot springen gebracht. De Duitsers, ook die uit de richting Westervoort, doken dus pas veel later op.
De vraag aan welke kant de brug is opgeblazen kan ik niet goed beantwoorden. De foto, die ik van de in het water liggende brug heb, geeft ( althans mij ) daarover geen uitsluitsel.
Volgens het Stafwerk over het Veldleger moet het springen van de Rijnbrug bij Arnhem worden gesteld op rond 6.00 uur, dus iets NA het vernielen van de Oosterbeekse Spoorbrug. Dit in tegenstelling tot wat eerder door mij is vermeld.
Volgens het dagboek van de 207e Duitse infanterie- divisie was het de bedoeling dat het Regiment Der Fuhrer, dat toebedeeld was aan de 207e divisie, de Rijnbrug zou bezetten/veiligstellen totdat andere troepen die taak zouden overnemen. Dit is dus mislukt.
Datzelfde dagboek stelt het Duitse binnentrekken in Arnhem op 11.45 Duitse d.w.z. 10.05 Nederlandse tijd. Het lijkt dus redelijk om te veronderstellen dat de brug ( althans de restanten ervan ) omstreeks 11.00 Nederlandse tijd wel door de Duitsers zal zijn bereikt. Misschien zelfs wel iets eerder.