Hoi Allen,
om de vraag te beantwoorden: er zijn 16 QF 17-PDRs + Morris C8-AT van D, P, F & X-Troop in Arnhem geweest er waren 2 Airlanding Anti-Tank Batteries de 1st Airlanding Anti-Tank Barttery en 2nd (Oban) Airlanding Tank battery.
Elk bestaande uit 6 Troops met elk 4 Kanonnen, 4 Troops waren bewapend met 4 QF 6-PDRs en 2 Troops met elk 4 QF 17-PDRs
De QF 17-PDR werd getrokken door een Morris C8-AT (Artillery Tractor) De Morris C8-AT was een Omgebouwde C8-Portee die voornamelijk in Noord-Afrika was ingezet in de eerste jaren van de oorlog om de 2-PDR in een frame in de laadbak van de Portee te vervoeren. Rond 1943 Was het leger op zoek naar een light truck die sterk genoeg was om de QF 17-PDR te trekken en die licht genoeg was om samen met de QF 17-PDR in een Hamilcar door de lucht vervoerd te worden.
Hiervoor werd de C8-Portee omgebouwd er werd een extra chassi op het oude Chassis gemaakt waardoor de C8-AT dus hoger zit als de bijvoorbeeld normale C8-GS de Cabine werd verbreed zodat er 1 chauffeur en 3 Bijrijders voorin kunnen, Het reservewiel werd van de benzine tank in de Laadbak gehaald en soms (net als de Airborne Jeep) voor op de bumper gezet. Verder werd het Portee Frame verwijderd en werden er Airborne Markeringen toegevoegd denk aan: Mickey Mouse camouflage, Blauwe H-Nummers, De gele “Centre of gravity” streep aan de linkerkant, Pegasus & RA Markering.
Jammer genoeg is er maar weinig bekend over deze voertuigen want zover mij bekend is is er nog maar 1 in de wereld die origineel is en die staat bij mij in de garage! Vandaar ook mijn fasinatie in dit voertuig
In 1996 Reed ik met de Morris naar de herdenkingen van de slag om Arnhem, aangekomen bij Cafe Schoonoord in Oosterbeek hoorde ik en oude Engelse man om de hoek roepen: “That’s a Morris!” Afvragend hoe de man de Morris alleen aan het geluid kon herkennen riep ik: “How would you know?” Waarop de man reageerde: “Because I drove that one in 1944 when we landen near Wolfheze” dit was Cpl. Tom Henny de Chauffeur van de Morris die in September ‘44 in Oosterbeek door de mannen van de AFPU werd gefilmd. Die samen met zijn gun crew en Glider Pilot Bij schoonoord een biertje deed de volgende dag spraken we af bij de 17-Pdr buiten Hartenstein waar hun 52 jaar eerder mee een Duitse Tank hadden uitgeschakeld hun
Vandaar de interesse en kennis van de C8-AT
Dus geen Morris FAT of QUAD OF C8-GS die werd omgebouw maar de C8-Portee
Mijn Morris-Commercial C8-AT met QF 17-PDR buiten Hartenstein in 1997:
https://m.facebook.com/527762270733960/ ... &source=54
BR,
Rob