door koen » 03 okt 2004, 14:44
ENGELSE DAM BUSTER- OPERATIE BRACHT DUITSERS ZWARE SLAG TOE
Hoewel de slag om Engeland in de zomer van 1940 door het Royal Air Force werd gewonnen bleef de Duitse Luftwaffe heer en meester boven de Duistland en de bezette gebieden.
Tot 1942 was Engelse luchtmacht Nauwelijks in staat om de Duitsers op het vaste land van Europa met succes aan te pakken. In dat jaar kwam daar verandering in. Behalve de Amerikanen. Die in 1942 van uit Engeland op beperkte schaal begonnen met lucht aanvallen. Op Duitse militairen instanties in west Europa, was ook Royal Air Force in de loop van 1942 en 1943 in staat om de bombardementen op Duitsland steeds verder op te voeren. Op 5 maart 1943 begon de slag om de Ruhr daarbij werden de Duitse instanties in het Ruhr gebied bijna elke dag en nacht gebombeerd. Met het doel de militaire wapenindustrie van de Duitsers zoveel mogelijk tot stil stand te brengen. Onderdeel van de slag om de Ruhr was de verwoesting van een aantal dammen in de rivier gebied. Die de water toevoer aan de staalfabrieken regelden en hydro-elektrische energie leverden.
De drie belangrijkste dammen die in de Mohne bij Gumme, de dam in de Eder hij Hemfurht en de dam in de Sorpe bij Korbeck. Samen hielden deze drie dammen meer dan 330 miljoen kubieke meter water tegen.
De upkeep- mijn
Door kolossale afmetingen bestonden er aanvankelijk geen wapens om deze dammen te verwoesten. Een van de meest kundige ingenieurs van Engeland en hoofdontwerper bij een vliegtuigen fabriek, barnes wallis, had echter maandenland de structuur van de dammen bestudeerd. Hij ontwierp een speciale bom eigenlijk een mijn die als deze onder water tegen de dam wand kwam ontplofte. De dam zou dan breken. De mijn die de naam upkeep kreeg woog ongeveer 4.200 kilo en had de vorm van een groot olievat. Het probleem was echter om deze precies tegen de damwand te krijgen. Daarvoor werd een speciale techniek ontwikkeld. Dit hield in dat een vliegtuig op een lage hoog te(18 meter) en een exacte snelheid (400 km per uur) over de stuw meer op de dam moest aan vliegen om dan de mijn op ca. 400 meter af te werpen. De mijn vloog dan stuiterend naar de damwand, zonk naar beneden en kwam tenslotte door de barometrische ontsteking tot ontploffing. Om te zorgen dat de mijn niet bij de eerste aanraking tot ontploffing kwam, moest de voorwaartse snelheid van de mijn onder weg worden vertraagd. Wallis loste dit op door een mechanisme te ontwerpen, waarbij de mijn in het vliegtuig voor het afwerpen, in een tegengestelde rotatie werd gebracht. Elke keer als de mijn het water raakte werd deze daardoor afgeremd. Voor het zover was, werden er heel wat proefnemingen op kleine schaal gedaan op zelfgebouwde dammetjes en daarna met vliegtuigen op een echte, niet meer in gebruik zijnde dam in Wales.
Operatie chastise
De commandant van het engelse Bomber Command, Arthur Harris, later bekent als Bomber Harris, zag aanvankelijk niets in het drieste plan, maar veranderde maar veranderde van mening toen hij de film opnamen zag van de proeven in Wales. Op 28 februari gaf hij officieel toestemming om door te gaan met de voor bereidingen van deze operatie. Vervolgens werd er op 21 maart een apart squadron, het 617 squadron gevormd en gestationeerd op de vlieg basis Scampton in Lincolnshire. Het squadron werd uitgerust met vier motorige , lancaster bommenwerpers, een vliegtuig, dat ontworpen was door Roy Chadwick. De vliegtuigen werden special aangepast om upkeep te kunnen vervoeren. Als commandant van het 617 squadron werd de ervaren vlieger Guy Gibson aangewezen, die al 174 bombardementsvluchten had gemaakt. Voor aangenomen werd om de aan val halverwege de maand mei uit te voeren. Wanner het water in de stuwmeren zo hoog mogelijk zou zijn. Omdat er voor deze operatie geen bescherming van jachtvliegtuigen kom worden mee genomen. Werd besloten om de aanval ’s nachts uit te voeren, in de nacht van 16 op 17 mei 1943. Bovendien zou er op lage hoogte naar het Ruhr gebied worden gevlogen om te voorkomen dat ze voor tijdig zouden worden ontdekt. En oom de kans door Duitse nachtjagers te worden aangevallen zo klein mogelijk te houden. In de bestuit volgende weken oefende de mannen overal boven Engeland in het vliegen bij nacht op zeer lage hoogte, zonder dat ze wisten dat wat de uiteindelijke opdracht zou zijn. De voor genomen operatie Chatsie werd strikt geheim gehouden.
dit verhaal is nog niet af komen nog twee hoofdstukjes
wil je het hele verhaal mail me
kijk ook op:
http://www.dambusters.org.uk
ENGELSE DAM BUSTER- OPERATIE BRACHT DUITSERS ZWARE SLAG TOE
Hoewel de slag om Engeland in de zomer van 1940 door het Royal Air Force werd gewonnen bleef de Duitse Luftwaffe heer en meester boven de Duistland en de bezette gebieden.
Tot 1942 was Engelse luchtmacht Nauwelijks in staat om de Duitsers op het vaste land van Europa met succes aan te pakken. In dat jaar kwam daar verandering in. Behalve de Amerikanen. Die in 1942 van uit Engeland op beperkte schaal begonnen met lucht aanvallen. Op Duitse militairen instanties in west Europa, was ook Royal Air Force in de loop van 1942 en 1943 in staat om de bombardementen op Duitsland steeds verder op te voeren. Op 5 maart 1943 begon de slag om de Ruhr daarbij werden de Duitse instanties in het Ruhr gebied bijna elke dag en nacht gebombeerd. Met het doel de militaire wapenindustrie van de Duitsers zoveel mogelijk tot stil stand te brengen. Onderdeel van de slag om de Ruhr was de verwoesting van een aantal dammen in de rivier gebied. Die de water toevoer aan de staalfabrieken regelden en hydro-elektrische energie leverden.
De drie belangrijkste dammen die in de Mohne bij Gumme, de dam in de Eder hij Hemfurht en de dam in de Sorpe bij Korbeck. Samen hielden deze drie dammen meer dan 330 miljoen kubieke meter water tegen.
De upkeep- mijn
Door kolossale afmetingen bestonden er aanvankelijk geen wapens om deze dammen te verwoesten. Een van de meest kundige ingenieurs van Engeland en hoofdontwerper bij een vliegtuigen fabriek, barnes wallis, had echter maandenland de structuur van de dammen bestudeerd. Hij ontwierp een speciale bom eigenlijk een mijn die als deze onder water tegen de dam wand kwam ontplofte. De dam zou dan breken. De mijn die de naam upkeep kreeg woog ongeveer 4.200 kilo en had de vorm van een groot olievat. Het probleem was echter om deze precies tegen de damwand te krijgen. Daarvoor werd een speciale techniek ontwikkeld. Dit hield in dat een vliegtuig op een lage hoog te(18 meter) en een exacte snelheid (400 km per uur) over de stuw meer op de dam moest aan vliegen om dan de mijn op ca. 400 meter af te werpen. De mijn vloog dan stuiterend naar de damwand, zonk naar beneden en kwam tenslotte door de barometrische ontsteking tot ontploffing. Om te zorgen dat de mijn niet bij de eerste aanraking tot ontploffing kwam, moest de voorwaartse snelheid van de mijn onder weg worden vertraagd. Wallis loste dit op door een mechanisme te ontwerpen, waarbij de mijn in het vliegtuig voor het afwerpen, in een tegengestelde rotatie werd gebracht. Elke keer als de mijn het water raakte werd deze daardoor afgeremd. Voor het zover was, werden er heel wat proefnemingen op kleine schaal gedaan op zelfgebouwde dammetjes en daarna met vliegtuigen op een echte, niet meer in gebruik zijnde dam in Wales.
Operatie chastise
De commandant van het engelse Bomber Command, Arthur Harris, later bekent als Bomber Harris, zag aanvankelijk niets in het drieste plan, maar veranderde maar veranderde van mening toen hij de film opnamen zag van de proeven in Wales. Op 28 februari gaf hij officieel toestemming om door te gaan met de voor bereidingen van deze operatie. Vervolgens werd er op 21 maart een apart squadron, het 617 squadron gevormd en gestationeerd op de vlieg basis Scampton in Lincolnshire. Het squadron werd uitgerust met vier motorige , lancaster bommenwerpers, een vliegtuig, dat ontworpen was door Roy Chadwick. De vliegtuigen werden special aangepast om upkeep te kunnen vervoeren. Als commandant van het 617 squadron werd de ervaren vlieger Guy Gibson aangewezen, die al 174 bombardementsvluchten had gemaakt. Voor aangenomen werd om de aan val halverwege de maand mei uit te voeren. Wanner het water in de stuwmeren zo hoog mogelijk zou zijn. Omdat er voor deze operatie geen bescherming van jachtvliegtuigen kom worden mee genomen. Werd besloten om de aanval ’s nachts uit te voeren, in de nacht van 16 op 17 mei 1943. Bovendien zou er op lage hoogte naar het Ruhr gebied worden gevlogen om te voorkomen dat ze voor tijdig zouden worden ontdekt. En oom de kans door Duitse nachtjagers te worden aangevallen zo klein mogelijk te houden. In de bestuit volgende weken oefende de mannen overal boven Engeland in het vliegen bij nacht op zeer lage hoogte, zonder dat ze wisten dat wat de uiteindelijke opdracht zou zijn. De voor genomen operatie Chatsie werd strikt geheim gehouden.
dit verhaal is nog niet af komen nog twee hoofdstukjes
wil je het hele verhaal mail me
kijk ook op:
http://www.dambusters.org.uk