Hoe belangrijk waren fabrieken voor Duitsland in de WO2

Plaats een reactie

Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :frownno: _/-\o_ :+ :shocked: :yes: :zapped: :bonk: :/ :r :full:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Hoe belangrijk waren fabrieken voor Duitsland in de WO2

door Elise » 18 nov 2005, 01:06

Hartstikke bedankt zeg!! Hier kunnen we echt heel veel mee!!

Elise

door vincent » 17 nov 2005, 22:20

De fabrieken werden na de oorlog nog gebruikt, al veranderden de bedrijven volledig. Hier een overzicht van een aantal bedrijven die samen een overzicht vormen van wat er met de Duitse industrie na de oorlog is gebeurd

- IG Farben was voor de oorlog het grootste chemische bedrijf ter wereld met bedrijven als AGFA, Bayer en BASF onder zich. Na de oorlog werd het bedrijf aangeklaagd wegens oorlogsmisdaden en werd opgeheven.

-Mercedes-Benz bouwde in de oorlog voertuigen en vliegtuigmotoren. Na de oorlog lagen de fabrieken vrijwel geheel in puin, veel productiemachines lagen in het gedeelte dat bezet was door de Fransen en niet bijkonden komen. De wetenschappers zaten nog gevangen en grondstoffen hadden ze niet. 3 jaar na het einde was het ze toch weer gelukt om een voertuig te bouwen. Na een tijdje mochten ze ook weer meedoen aan racecompetities.

- Henschel bouwde in de oorlog verschillende oorlogsprodukten, zoals vliegtuigen. De fabrieken waren tegen het eind van de oorlog vrijwel geheel verwoest en pas in 1958 werd het bedrijf her-opgericht als helikopter "garage"

- DEMAG was voornamelijk een tankfabriek tijdens de oorlog, na de oorlog bouwde het bedrijf kranen en magazijnen.

- Messerschmitt bouwde in de oorlog vliegtuigen, na de oorlog mochten ze geen vliegtuigen meer maken dus begonnen kleine autootjes te maken. Tegenwoordig bestaat het bedrijf niet meer.

- Krupp bouwde tijdens de oorlog oa. tanks en minutie. Ze werden na de oorlog aangeklaagd wegens oorlogsmisdaden. In 1951 werd het bedrijf weer heropgericht. Tegenwoordig is het weer een allesbouwer, maar deze keer voor vreedzame doeleinden.

- Volkswagen (KdF tijdens de oorlog) bouwde tijdens de oorlog de Kever en daarvan afgeleide voertuigen. na de oorlog bouwde de Britten er kevers met behulp van de vele onderdelen die er nog lagen. Tegenwoordig bouwt het nog steeds personenvoertuigen.

Interessante links:
http://people.westminstercollege.edu/st ... istory.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Krupp_Trial
http://en.wikipedia.org/wiki/IG_Farben_Trial

door Zhukov » 17 nov 2005, 20:28

Ik denk dat als je zelf nadenkt je had kunnen bedenken dat fabrieken van levensbelang waren voor Duitsland (en elke ander land, wat dt betreft) :)

Het is heel simpel; zonder fabrieken geen wapentuig en zonder wapentuig geen oorlog. Dus als de Duitsers de oorlog hadden willen winnen hadden er meer fabrieken moeten komen die meer tanks, geweren, granaten e.d. produceerden. Dat is bovendien de reden dat vliegtuigen vaak fabrieken bombarderen, zodat de vijand geen wapens meer kan maken. Een kapotte tank zal dan onmogelijk vervangen kunnen worden, wat dus in het voordeel werkt van degene die de fabriek heeft gebombardeerd.

Je tweede vraag is interessanter. Veel fabrieken bleven natuurlijk door draaien, aangezien veel Duitsers in de fabrieken werkten. Het spreekt denk ik voor zich dat de fabrieken na de oorlog echter geen tanks meer maakten, maar in plaats daarvan bijvoorbeeld tractoren voor landbewerking gingen produceren. Dat vergde een kleine aanpassing, maar de fabriek kon wel gewoon gebruikt blijven.

Ik kan je echter geen concrete voorbeelden geven, aangezien ik hier niet genoeg verstand van heb. Misschien dat iemand anders je extra specifieke info kan geven?

Hoe belangrijk waren fabrieken voor Duitsland in de WO2

door Elise » 17 nov 2005, 15:31

Wij hebben twee vraagjes voor onze spreekbeurt:

Hoe belangrijk waren de Duitse fabrieken in de oorlog voor Duitsland?
En
Welke resten bleven er na de oorlog over van de fabrieken (werden ze nog gebruikt)?

Alvast bedankt voor als jullie een antwoord (willen) geven!!

Okker en Elise

Omhoog