De fabrieken werden na de oorlog nog gebruikt, al veranderden de bedrijven volledig. Hier een overzicht van een aantal bedrijven die samen een overzicht vormen van wat er met de Duitse industrie na de oorlog is gebeurd
- IG Farben was voor de oorlog het grootste chemische bedrijf ter wereld met bedrijven als AGFA, Bayer en BASF onder zich. Na de oorlog werd het bedrijf aangeklaagd wegens oorlogsmisdaden en werd opgeheven.
-Mercedes-Benz bouwde in de oorlog voertuigen en vliegtuigmotoren. Na de oorlog lagen de fabrieken vrijwel geheel in puin, veel productiemachines lagen in het gedeelte dat bezet was door de Fransen en niet bijkonden komen. De wetenschappers zaten nog gevangen en grondstoffen hadden ze niet. 3 jaar na het einde was het ze toch weer gelukt om een voertuig te bouwen. Na een tijdje mochten ze ook weer meedoen aan racecompetities.
- Henschel bouwde in de oorlog verschillende oorlogsprodukten, zoals vliegtuigen. De fabrieken waren tegen het eind van de oorlog vrijwel geheel verwoest en pas in 1958 werd het bedrijf her-opgericht als helikopter "garage"
- DEMAG was voornamelijk een tankfabriek tijdens de oorlog, na de oorlog bouwde het bedrijf kranen en magazijnen.
- Messerschmitt bouwde in de oorlog vliegtuigen, na de oorlog mochten ze geen vliegtuigen meer maken dus begonnen kleine autootjes te maken. Tegenwoordig bestaat het bedrijf niet meer.
- Krupp bouwde tijdens de oorlog oa. tanks en minutie. Ze werden na de oorlog aangeklaagd wegens oorlogsmisdaden. In 1951 werd het bedrijf weer heropgericht. Tegenwoordig is het weer een allesbouwer, maar deze keer voor vreedzame doeleinden.
- Volkswagen (KdF tijdens de oorlog) bouwde tijdens de oorlog de Kever en daarvan afgeleide voertuigen. na de oorlog bouwde de Britten er kevers met behulp van de vele onderdelen die er nog lagen. Tegenwoordig bouwt het nog steeds personenvoertuigen.
Interessante links:
http://people.westminstercollege.edu/st ... istory.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Krupp_Trial
http://en.wikipedia.org/wiki/IG_Farben_Trial
De fabrieken werden na de oorlog nog gebruikt, al veranderden de bedrijven volledig. Hier een overzicht van een aantal bedrijven die samen een overzicht vormen van wat er met de Duitse industrie na de oorlog is gebeurd
- IG Farben was voor de oorlog het grootste chemische bedrijf ter wereld met bedrijven als AGFA, Bayer en BASF onder zich. Na de oorlog werd het bedrijf aangeklaagd wegens oorlogsmisdaden en werd opgeheven.
-Mercedes-Benz bouwde in de oorlog voertuigen en vliegtuigmotoren. Na de oorlog lagen de fabrieken vrijwel geheel in puin, veel productiemachines lagen in het gedeelte dat bezet was door de Fransen en niet bijkonden komen. De wetenschappers zaten nog gevangen en grondstoffen hadden ze niet. 3 jaar na het einde was het ze toch weer gelukt om een voertuig te bouwen. Na een tijdje mochten ze ook weer meedoen aan racecompetities.
- Henschel bouwde in de oorlog verschillende oorlogsprodukten, zoals vliegtuigen. De fabrieken waren tegen het eind van de oorlog vrijwel geheel verwoest en pas in 1958 werd het bedrijf her-opgericht als helikopter "garage"
- DEMAG was voornamelijk een tankfabriek tijdens de oorlog, na de oorlog bouwde het bedrijf kranen en magazijnen.
- Messerschmitt bouwde in de oorlog vliegtuigen, na de oorlog mochten ze geen vliegtuigen meer maken dus begonnen kleine autootjes te maken. Tegenwoordig bestaat het bedrijf niet meer.
- Krupp bouwde tijdens de oorlog oa. tanks en minutie. Ze werden na de oorlog aangeklaagd wegens oorlogsmisdaden. In 1951 werd het bedrijf weer heropgericht. Tegenwoordig is het weer een allesbouwer, maar deze keer voor vreedzame doeleinden.
- Volkswagen (KdF tijdens de oorlog) bouwde tijdens de oorlog de Kever en daarvan afgeleide voertuigen. na de oorlog bouwde de Britten er kevers met behulp van de vele onderdelen die er nog lagen. Tegenwoordig bouwt het nog steeds personenvoertuigen.
Interessante links:
http://people.westminstercollege.edu/staff/bknorr/html/history.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Krupp_Trial
http://en.wikipedia.org/wiki/IG_Farben_Trial