door Mike.H » 30 apr 2007, 11:52
Jim schreef:Mike.H schreef:Mannerheim ik vind het prima als je mij verbeterd, maar als je nou ook met voorbeelden komt..? Zwitserland heeft BF-109 jagers van Duitsland in de Luchtmacht gehad en was gewoon "neutraal" maar had geen afkeer van Duitsland volgens mij.. dat ook omdat Zwitserse fabrieken vaak van Duitsland waren. (wapenfabrieken dan)
De Duitse jagers in Zwitserland waren afkomstig van de Luftwaffe die daar om wat voor reden dan ook geland waren. Verdwaald, noodlanding desertie. Zo hadden de Zwitsers ook een scala aan geallieerde toestellen. B-17 bommenwerpers P-51 Mustangs Mosquito's. Als ze werkten werden ze in Zwitserse luchtmacht kleuren geschilderd en gebruikt. Reserve onderdelen kwamen van niet te herstellen toestellen die geregeld uit de lucht kwamen vallen gratis.
Na de oorlog hebben de Zwitsers een groot aantal toestellen terug
gegeven aan de Amerikanen en Britten en sommige toestellen gehouden en betaald!
In tegenstelling tot wat men denkt. Een geallieerde soldaat die Zwitserland bereikte werd niet automatich terug naar huis gestuurd. Deze kwamen meestal in een interneringskamp. Ook de Duitse piloten. Waarschijnlijk niet bijelkaar. De ambassades van het betreffende land moest dan moeite doen om zijn mannen vrij te krijgen. Beter was het voor een militair de eigen ambassade op te zoeken. Scheelde tijd en een hoop rompslomp. Zonder geldige papieren het land binnen komen was gewoon strafbaar. Hadden veel militairen niet verwacht.
Switzerland took delivery of its first Bf 109s in 1938 when ten Bf 109Ds were delivered. After this, 80 109E-3s were purchased which arrived from April 1939. During the war, a further four 109s (two Fs and two Gs) were acquired by the Swiss Air Force through internment. The 109Es were supplemented by eight aircraft licence manufactured by Doflug, at Altenrhein, from spare parts and delivered in 1944.
In April 1944, 12 further G-6 aircraft were acquired in exchange for the destruction of a highly secret Messerschmitt Me 110G nightfighter which made an emergency landing in Switzerland. The new 109Gs suffered from numerous manufacturing defects and after problematic service were withdrawn from use by May 1948. The 109Es continued in service until December 1949. [5]
On 10 May 1940, air combat between Switzerland and Germany was initiated. Several Swiss Bf 109s engaged a German Dornier Do 17 near the border at Bütschwil; in the ensuing exchange of fire, the Dornier was hit and eventually forced to land near Altenrhein. The scene was repeated on 16 May when a German He 111 returned from France by way of Swiss airspace. Two Swiss fighters jumped the light bomber when it dropped below cloud cover to de-ice its wings. The German aircraft was hit by machine gun fire and was further damaged by anti-aircraft fire near Zürich. Two injured flyers parachuted; the other two crew members went down with the plane and were captured.[citation needed]
On 1 June when the Germans sent 36 He 111s through Swiss airspace, Switzerland sustained its first casualty. Sub Lieutenant Rudolf Rickenbacher was killed when his Bf 109 caught fire after being hit in the fuel tank by enemy fire.[citation needed]
On 8 June, a C-35 observation plane, a relic biplane, was attacked over the Jura Mountains by two German Bf 110s. The pilot and observer were killed. Later on the same day, Swiss Captain Lindecker led about 15 Swiss fighters against 28 German planes. The Swiss pilots again displayed their ability in air-to-air combat, knocking three of the German planes from the sky and severely wounding the crew in a fourth. A Swiss Bf 109 was hit and damaged in the dogfight.[citation needed]
During the war, the Swiss aircraft were painted with red and white striped "neutrality markings" around the fuselage and main wings to avoid confusion with German 109s.
van Wiki.
Dus toch niet alle BF-109's waren door internering bij de Zwitserse Luchtmacht gekomen.
[quote="Jim"][quote="Mike.H"]Mannerheim ik vind het prima als je mij verbeterd, maar als je nou ook met voorbeelden komt..? Zwitserland heeft BF-109 jagers van Duitsland in de Luchtmacht gehad en was gewoon "neutraal" maar had geen afkeer van Duitsland volgens mij.. dat ook omdat Zwitserse fabrieken vaak van Duitsland waren. (wapenfabrieken dan)[/quote]
De Duitse jagers in Zwitserland waren afkomstig van de Luftwaffe die daar om wat voor reden dan ook geland waren. Verdwaald, noodlanding desertie. Zo hadden de Zwitsers ook een scala aan geallieerde toestellen. B-17 bommenwerpers P-51 Mustangs Mosquito's. Als ze werkten werden ze in Zwitserse luchtmacht kleuren geschilderd en gebruikt. Reserve onderdelen kwamen van niet te herstellen toestellen die geregeld uit de lucht kwamen vallen gratis. :)
Na de oorlog hebben de Zwitsers een groot aantal toestellen terug
gegeven aan de Amerikanen en Britten en sommige toestellen gehouden en betaald!
In tegenstelling tot wat men denkt. Een geallieerde soldaat die Zwitserland bereikte werd niet automatich terug naar huis gestuurd. Deze kwamen meestal in een interneringskamp. Ook de Duitse piloten. Waarschijnlijk niet bijelkaar. De ambassades van het betreffende land moest dan moeite doen om zijn mannen vrij te krijgen. Beter was het voor een militair de eigen ambassade op te zoeken. Scheelde tijd en een hoop rompslomp. Zonder geldige papieren het land binnen komen was gewoon strafbaar. Hadden veel militairen niet verwacht.[/quote]
Switzerland took delivery of its first Bf 109s in 1938 when ten Bf 109Ds were delivered. After this, 80 109E-3s were purchased which arrived from April 1939. During the war, a further four 109s (two Fs and two Gs) were acquired by the Swiss Air Force through internment. The 109Es were supplemented by eight aircraft licence manufactured by Doflug, at Altenrhein, from spare parts and delivered in 1944.
In April 1944, 12 further G-6 aircraft were acquired in exchange for the destruction of a highly secret Messerschmitt Me 110G nightfighter which made an emergency landing in Switzerland. The new 109Gs suffered from numerous manufacturing defects and after problematic service were withdrawn from use by May 1948. The 109Es continued in service until December 1949. [5]
On 10 May 1940, air combat between Switzerland and Germany was initiated. Several Swiss Bf 109s engaged a German Dornier Do 17 near the border at Bütschwil; in the ensuing exchange of fire, the Dornier was hit and eventually forced to land near Altenrhein. The scene was repeated on 16 May when a German He 111 returned from France by way of Swiss airspace. Two Swiss fighters jumped the light bomber when it dropped below cloud cover to de-ice its wings. The German aircraft was hit by machine gun fire and was further damaged by anti-aircraft fire near Zürich. Two injured flyers parachuted; the other two crew members went down with the plane and were captured.[citation needed]
On 1 June when the Germans sent 36 He 111s through Swiss airspace, Switzerland sustained its first casualty. Sub Lieutenant Rudolf Rickenbacher was killed when his Bf 109 caught fire after being hit in the fuel tank by enemy fire.[citation needed]
On 8 June, a C-35 observation plane, a relic biplane, was attacked over the Jura Mountains by two German Bf 110s. The pilot and observer were killed. Later on the same day, Swiss Captain Lindecker led about 15 Swiss fighters against 28 German planes. The Swiss pilots again displayed their ability in air-to-air combat, knocking three of the German planes from the sky and severely wounding the crew in a fourth. A Swiss Bf 109 was hit and damaged in the dogfight.[citation needed]
During the war, the Swiss aircraft were painted with red and white striped "neutrality markings" around the fuselage and main wings to avoid confusion with German 109s.
van Wiki.
Dus toch niet alle BF-109's waren door internering bij de Zwitserse Luchtmacht gekomen.