Tips gezocht voor trip door Wallonië en Noord-Frankrijk.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ferry_ww2
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2019, 12:29

Tips gezocht voor trip door Wallonië en Noord-Frankrijk.

Bericht door ferry_ww2 »

Beste leden,

Allereerst wil ik even gedag zeggen. Dit is mijn eerste post. Ik ben Ferry, 35 jaar uit Den Haag.
Ik heb een brede interesse in geschiedenis, waaronder ook oorlogen. Dit laatste is vooral aangewakkerd door de boeken die mijn vader altijd naast zijn bed had liggen. Hem zal ik dus ook dezelfde vraag stellen die ik jullie wil stellen.

Volgende maand ga ik met twee vrienden een klein rondje doen door Wallonië en Noord_Frankrijk, op zoek naar indrukwekkende herinneringen aan de oorlogen. Met name WW2 is favoriet bij mijn vrienden, al vind ik zelf WW1 ook erg interessant. Ik heb een gedeelde Google Maps aangemaakt voor mijn vrienden, waarvan ik hier een screenshot heb. Zoals jullie wellicht zien zijn een aantal POI's dan ook WW1 gerelateerd. Ik ben dus ook zoek naar indrukwekkende plekken uit WW2.

Wie kan mij wijzen op interessante plekken in die omgeving die echt het bezoeken waard zijn? Bij voorkeur met een Google Maps link erbij.

Waarschijnlijk blijven we vooral in het noordoosten, want terug via de kust is volop interessant, maar kost ons wel veel meer kilometers. Maar tips in die regio zijn alsnog welkom :)

Alvast ontzettend bedankt!
test.jpg
ferry_ww2
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2019, 12:29

Re: Tips gezocht voor trip door Wallonië en Noord-Frankrijk.

Bericht door ferry_ww2 »

Maar liefst 43 views en niet 1 reactie? Niet eens een "Welkom op dit forum"?
Ok...
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Tips gezocht voor trip door Wallonië en Noord-Frankrijk.

Bericht door Bertus Bunker »

Dag Ferry , probeer eens Traces of War.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Tips gezocht voor trip door Wallonië en Noord-Frankrijk.

Bericht door Kugelblitz »

Ha Ferry, welkom! :) Ik ben zelf nooit in de regio geweest, dus kan uit eigen ervaring helaas niets aanraden.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Tips gezocht voor trip door Wallonië en Noord-Frankrijk.

Bericht door Charly1975 »

ferry_ww2 schreef:Maar liefst 43 views en niet 1 reactie? Niet eens een "Welkom op dit forum"?
Ok...
Welkom op dit forum.

43 views en niet één reactie...tja...welkom op het forum. Er zijn mensen die lezen (kijken) een post en kunnen je wel of niet helpen. Als ze je niet kunnen helpen wat is het nut om te reageren? Alleen maar voor een 'hallo en welkom?" (daarvoor is er een draadje in de babbelbox) Stel dat alle 43 niets te melden hadden met betrekking tot je vraag...maar ze zouden wel reageren...dan had je 43x een hallo en nog geen bruikbaar antwoord.

M.b.t. je vraag:

Ook al wil je liever niet via de kust terug heb ik toch een tip voor je om in Ramskapelle (Knokke, België) het 'For Freedom Museum' te bezoeken. Het is een klein museum maar erg netjes en het verdiend m.i. gewoon een bezoekje.

Anders in Adegem even stil staan bij de gevallen Canadezen op de militaire begraafplaats aldaar, gewoon uit respect voor hun ultieme offer. Ook al is een bunker en een museum mooi.....zonder hen te gedenken is het totaal nutteloos.

Daar vlak bij in Heulendonk (Maldegem) kun je ook het "Canada & Poland War II museum" bezoeken. Persoonlijk vond ik die wat minder aangezien je er officieel geen foto's mag nemen. Qua collectie is het best mooi.

Verder dan die hoek ben ik zelf nog nooit geweest, maar Eben-Emael staat ook zeker nog op mijn lijst.

Veel plezier in ieder geval samen en vergeet niet een leuk verslag te posten!


Edit PS: excuus dat ik geen Google maps heb gebruikt, maar ik ben niet zo ICT technisch om dat voor elkaar te krijgen :lol:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
ferry_ww2
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2019, 12:29

Re: Tips gezocht voor trip door Wallonië en Noord-Frankrijk.

Bericht door ferry_ww2 »

Bertus Bunker schreef:Dag Ferry , probeer eens Traces of War.
Thanks :) Ga even kijken
Kugelblitz schreef:Ha Ferry, welkom! :) Ik ben zelf nooit in de regio geweest, dus kan uit eigen ervaring helaas niets aanraden.
Thanks :)
Helaas. Wie weet heb ik straks wel goede tips :)

Charly1975 schreef:
ferry_ww2 schreef:Maar liefst 43 views en niet 1 reactie? Niet eens een "Welkom op dit forum"?
Ok...
Welkom op dit forum.

43 views en niet één reactie...tja...welkom op het forum. Er zijn mensen die lezen (kijken) een post en kunnen je wel of niet helpen. Als ze je niet kunnen helpen wat is het nut om te reageren? Alleen maar voor een 'hallo en welkom?" (daarvoor is er een draadje in de babbelbox) Stel dat alle 43 niets te melden hadden met betrekking tot je vraag...maar ze zouden wel reageren...dan had je 43x een hallo en nog geen bruikbaar antwoord.

M.b.t. je vraag:

Ook al wil je liever niet via de kust terug heb ik toch een tip voor je om in Ramskapelle (Knokke, België) het 'For Freedom Museum' te bezoeken. Het is een klein museum maar erg netjes en het verdiend m.i. gewoon een bezoekje.

Anders in Adegem even stil staan bij de gevallen Canadezen op de militaire begraafplaats aldaar, gewoon uit respect voor hun ultieme offer. Ook al is een bunker en een museum mooi.....zonder hen te gedenken is het totaal nutteloos.

Daar vlak bij in Heulendonk (Maldegem) kun je ook het "Canada & Poland War II museum" bezoeken. Persoonlijk vond ik die wat minder aangezien je er officieel geen foto's mag nemen. Qua collectie is het best mooi.

Verder dan die hoek ben ik zelf nog nooit geweest, maar Eben-Emael staat ook zeker nog op mijn lijst.

Veel plezier in ieder geval samen en vergeet niet een leuk verslag te posten!


Edit PS: excuus dat ik geen Google maps heb gebruikt, maar ik ben niet zo ICT technisch om dat voor elkaar te krijgen :lol:
We gaan nog een andere keer ook Normandie doen. Dus dan komen we wel langs de kust. Ik noteer je tips voor die trip ;)
Plaats reactie