Belgisch Leger halveren?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
harvester
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:43

Belgisch Leger halveren?

Bericht door harvester »

gisteren in het nieuws gehoord.


Minister van begroting vandelanotte wil het belgisch leger serieus afslanken (van 40 000 manschappen naar 20 000 :shock: ) en het geld dat hij daar mee uitspaart wil hij in ontwikkelingshulp steken.

Dit is waanzin! zomaar 20 000 banen schrappen omdat een of andere minister zin heeft om bij wijze van propaganda zijn goeie wil te tonen en ontwikkelingshulp te steunen en daarmee schaft ie zowat de helft van het leger af!


graag jullie meningen hierover!
Hell no, we don't die, We just go to hell to regroup
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

denk niet dat dit zomaar kan aangezien het belgisch leger volop aan het recruteren is.

Vandelanotte is beetje ziek in het hoofd. Aan de ene kant zitten ministers die meer weten over landsverdediging bezig om modern inzetbaar leger te maken waar jonge mensen voor nodig zijn om zo de wat ouderen te laten afvloeien en dan gaat deze "idioot" de helft buitengooien.
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

En wie gaat die ontwikkelingshulp dan organiseren vraag ik mij dan af? Zal er nog genoeg genie zijn om kapotgeschoten dorpen weer op te bouwen? Nog genoeg transport om voedsel en andere hulp naar getroffen gebied te brengen?
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

dat bedoel ik juist Peter.

men moet ook niet vergeten dat van die 40.000 een 5000 man zowiezo out is door blessures, verwondingen en dergelijke en niet strijdklaar is op die moment als het er al niet meer zijn.

Ook niet te vergeten is de buitenlandse activiteiten die het Belgische leger om handen heeft. Afganistan, Kosovo, Congo en andere afrikaanse landen.

als men het leger zou halveren zou al deze dingen in het gedrang komen. Men moet ook genoeg manschappen hebben om de mensen in het buitenland af te lossen zodat men niet altijd dezelfde mensen naar het buitenland moet sturen.

Bij rampen in Belgie (watersnood en dergelijke) heeft men ook mensen nodig die inzetbaar zijn.

Dus ik denk dat meneer Vandelanotte is een keertje alle puntjes moet gaan bekijken die het belgische leger voor handen heeft en hoe hij in godsnaam deze dingen kan doen met de helft van de strijdkrachten van op dit moment.

Niet iedereen wil nog bij het leger komen, niet iedereen ziet het zitten binnen het leger om veel buitenlandse missies te doen. Moest het gehalveerd worden kun je er van op aan dat de eenheden die de buitenlandse diensten draaien dat die de gang van zaken niet meer aan kunnen en ook gaan kampen met mensen die niet meer meewillen en de dienst gaan verlaten omdat ze overwerkt worden door al die missies.
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Is vandelanotte niet "die vadsige waal die alleen maar op z'n reet zit" :|
Ik heb er geen kracht meer voor
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

nee vandelanotte is geen waal.
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Kijk, ik ben natuurlijk geen Belg, maar dit is natuurlijk voor de Nederlandse deelnemers wel dè kans om grappen te gaan maken :P

Maar even au serieux; Zou het echt een besparing opleveren? Er komen tenslotte wel 20.000 werklozen bij. Ik weet niet precies hoe dat geregeld is in België, maar in Nederland zou je hiermee maar zo'n 30% op de kosten besparen... Als je dat dan in ontwikkelingshulp steekt, levert het volgens mij geen enkele besparing op.

Wordt men er in bijvoorbeeld Congo beter van als de Belgische militairen vertrekken en ze krijgen daar wat geld (in de vorm van ontwikkelingshulp) voor ?

Ik heb overigens geen enkel probleem met ontwikkelingshulp an sich, om te voorkomen dat die indruk ontstaat.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

ik ben van mening dat je met gedeelde ontwikkelingshulp
opgedeeld in mensen/materiaal en financiele steun beter kan helpen dan gewoon maar geld geven.
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Vooral is landen waar de corruptie lustig tiert...
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Is een verkleining van willekeurig welk leger niet altijd een vergroting van de kans op duurzame vrede?
Is het daarom niet zo dat wat de reden dan ook is dit altijd een goed idee is?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

een leger halveren is nooit een goede zaak niet als je weet dat het Belgische leger eigenlijk geen strijdend leger is maar meer een hulp bij opbouw van landen, hulp bij rampen, politiemacht bij problemen in het buitenland.

Belgische luchtmacht is een van de weinige landen dat droppings doet met de C130 op lage hoogte. Onze F16 piloten horen bij de top 3 van de wereld ja ik meen het TOP 3. Onze Genietroepen worden ontzettend veel uitgezonden voor buitenlandse missies om te helpen bij rampen, het opzetten van tentenkampen en barakken voor wat langere opvang. Onze medische dienst word ingezet in verschillende landen zowel afrika als afghanistan, kosovo en dergelijke. 1JP (jagers te paard), Bevrijding, en andere gevechtseenheden zitten regelmatig in het buitenland op missie om meer een politiemacht te doen dan gevechtshandelingen.

het halveren van het Belgische leger zou vernietigend zijn voor onze buitenlandse opdrachten het zou onze capaciteit zodanig verzwakken dat we geen meerdere buitenlandse opdrachten aankunnen. Wat ons aanzien direct de dieperik in zou laten storten. We hebben jarenlang gewerkt om ons leger deze status van hulpmacht in tijd van nood te geven. We gaan geen uitdaging uit de weg van landen die ons nodig hebben.
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Als iedereen dat zou doen, dan heb je wat mij betreft helemaal gelijk, Arjen.

Op dit moment worden (westerse) legers vooral voor vredesoperaties en reddingsacties ingezet. Dat lijkt me geen reden om het leger te verkleinen.

Dus: Alle legers afschaffen en reddingsdiensten uitbreiden! (Maar dat is natuurlijk slechts theorie)
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Is een verkleining van willekeurig welk leger niet altijd een vergroting van de kans op duurzame vrede?
Is het daarom niet zo dat wat de reden dan ook is dit altijd een goed idee is?
Ligt eraan hoe je het leger wil inzetten. De meeste legereenheden van Westerse landen hebben taken als vredesbewaking of worden ingezet bij rampen.

Maar als elk land het leger zou verkleinen, dan zou de kans op vrede groter zijn.

Maar inderdaad dan houdt ook België geen leger meer over... Net nu ze investeringen hebben gedaan bij de afdeling Defensie!
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Overigens heeft Marc ook wel een beetje gelijk hoor; het zijn vaak erg goed getrainde professionals als het gaat om reddingsoperaties. Wat dat betreft petje af voor dat soort jongens hoor!
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Dan veranderen we de naam van leger in reddingsoperatie dienst. De techniek die ze leren is het zelfde, de doel blijft het zelfde. Helpen van mensen. Door militairen ergens heen te sturen om daar de mensen dingen te leren is een hele goede stap voor de ontwikkeling van die mensen.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Plaats reactie