Zinloos geweld

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Stelling: Zinloos geweld is niet te voorkomen

Mee eens
13
76%
Mee oneens
4
24%
Geen mening
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 17

Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Zinloos geweld

Bericht door Proos »

Op de site van Dagblad de Limburger staan vandaag reacties van haar lezers op de volgende stelling:
De Mening: Zinloos Geweld. Zinloos geweld valt niet te voorkomen. De overheid hoeft daarom na het drama met Rene Steegmans geen extra maatregelen te nemen. Zo luidde de stelling die Dagblad De Limburger zijn lezers voorlegde. De reacties die hierop binnenkwamen zijn hieronder te lezen.

Lees de reacties hier (knippen en plakken in je browser):

Code: Selecteer alles

http://www.limburger.nl/Artikel/0,4317,31-1-1--927385|730825|213,00.html
Bron: Dagblad De Limburger
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Volgens mij bestaat zinloos geweld helemaal niet...
Geweld heeft altijd een reden/functie.
Het is alleen zo jammer dat die reden bijna altijd angst is.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

benmaf schreef:Volgens mij bestaat zinloos geweld helemaal niet...
Geweld heeft altijd een reden/functie.
Het is alleen zo jammer dat die reden bijna altijd angst is.
Ik denk niet dat die reden vaak angst is. Ik denk dat het eerder stoerdoenerij is.

Of zinloos geweld wel of niet bestaat blijft, moeilijk. Volgens degene die het pleegt, is het zinvol, terwijl het volgens anderen zinloos kan zijn.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

je doet toch stoer uit angst dat mensen je kleine hartje met voeten zullen treden?
De reden dat ik dit soort dingen zeg is omdat het vanuit het oogpunt van de geweld pleger niet zinloos is; daarom is het een rare benaming die er volgens mij alleen maar toe kan leiden dat de geweldpleger zichzelf gekleineerd voelt.
Dat leidt weer tot nog meer uitingen van frustratie.
Dus de funcie wordt een beetje voorbij gestreefd volgens mij; maar dat kan aan mij liggen.
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
PPL
Lid

Bericht door PPL »

De term 'zinloos geweld' is pertinent onjuist.
De term impliceert dat met het toepassen van het geweld geen doel wordt nagestreefd.
Er is echter wel een doel, uitschakelen van de opponent.
Tot dusver mijn taalkundig commentaar, gevoelsmatig weet natuurlijk een ieder waar op gedoeld word met de term.
Het feit dat de term fout is, praat namenlijk niet de daad op zich goed.

Sowieso is de toepassing van gewld een monopolie van de overheid.
Bij het vormen van een gemeenschap geef je als het ware het 'recht' op gebruik van geweld op.
Enerzijds aan de politie om in de samenleving orde na te streven, anderzijds naar het militaire apparaat om de staatkundige souvereiniteit te borgen.
(zie hiervoor ook "The social Contract" van Hobbes, of lees eens wat van John Locke).

Specifieker ingaand op de vraag, kunnen we er wat tegen doen, is mijn antwoord tot mijn spijt nee.
Al was het alleen maar omdat mensen vanuit emotie gekke dingen kunnen doen, waardoor zij de binding met de realiteit kwijtraken en het overzicht op de geldende waarden en normen.
Dat kan zowel vanuit, haat, angst of liefde zijn.
(waarbij ik oevrigens nu even niets probeer goed te praten, laat ik daar vooral duidelijk in zijn. Het is puur een psycho-analytische gevolgtrekking)

Wat we echter wel kunnen doen is het aantal (dodelijke) slachtoffers terugdringen.
Dit onder meer door bij de opvoeding meer te hameren op normen en waarden, de burgers bewust te maken hoe te handelen bij het zien van het zinloss geweld.
In ideale omstandigheden zou een burger de andere op zijn gedrag moeten (kunnen) aanspreken indien de ander uit de band springt.
Dit geld in het geval van blind geweld (of dat nu uit blinde emotie is of niet), maar mijns inziens ook als ik "stoere" verhalen hoor over alco-mobilisme !
Blijft natuurlijk openstaan wat het gevolg is van dat 'aanspreken'.
Doet de aangesprokene er daadwerkelijk mee, of word het genegeerd ?

Dan kom je op een grens te staan om eventueel zelf geweld toe te passen, wat niet voor iedereen haalbaar is...(fysiek of emotioneel)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik heb nooit gesuggereerd dat 2 fouten een juist maken!
Ik ben geen wikundige! :+

Ja..ff serieus.

Geweld is een monopolie van de overheid.
Leuk voor ze. :+

okok..nou echt serieus.

De basis van zowel haat als liefde ligt bij angst.
Meestal de angst om alleen te zijn, of de angst voor het onbekende.
Om het even trouwens.
Angst is de moeder aller emoties heb ik me wel eens laten vertellen.
maar goed.

ff over je opperingen:
de reden dat mensen je zullen negeren is het weigeren te realizeren dat ze fout zitten.
De reden daarvoor is de angst voor de consequenties van de fout.
Want de psychische gevolgen van het maken van een fout zijn vaak niet zo te overzien.
Angst dus.

En fysiek of emotioneel haalbaar is toch ook een kwestie van angsten overwinnen; of niet dan.
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

bij ons in België heb ik nog nooit gehoord van zinloos geweld. Hoe komt het eigelijk dat ze daar in Nederland zoveel heisa over maken, over zinloos geweld?
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Het is niet omdat er hier minder heisa over gemaakt wordt dat het hier niet bestaat hé :) Denk aan Glenn Wijnandts die hier in Antwerpen niet lang geleden zomaar is neergestoken en waar een grote mars voor gehouden is, tegen zinloos geweld in het algemeen.
Brianlinden
Lid
Lid

Bericht door Brianlinden »

Zinloos geweld is niet te voorkomen....Als iemand dronken is (drugs etc...) dan zal hij eerder iemand slaan dan iemand die bij vol verstand is...Of in groepsverband word ook weleens uitgedaagd. De marsen/optochten zijn nutteloos je leert er niks van. Als ik nog eens slachtoffer word van zinloos-vol geweld wil een een <b>fakkel</b> toch..
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

Brianlinden@leiden schreef:Als iemand dronken is (drugs etc...)
Sinds wanneer kan iemand dronken worden van drugs?? :+
Brianlinden
Lid
Lid

Tussenhaakjes, Ik bedoel ermee onderinvloed van drank EN/OF drugs
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ik denk niet dat het voorkomen kan worden(Of ik weet het wel zeker eigenlijk).

Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

Nee.
Er blijft altijd wel geweld. En aangezien al het geweld zinloos is (nou, het meeste wel in ieder geval), blijft het er ook altijd wel, helaas.
Brianlinden
Lid
Lid

Is er wel zinvol geweld
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het enige zinnige geweld is het geweld dat ertoe dient om verder geweld te voorkomen, al het andere geweld is zinloos,
Plaats reactie