La Coupole, V2 bunker

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

Nou bij mijn weten ligt daar niks meer en staan daar alleen de muren nog.

Even wat aanvullende info over de mensen die schuilden in valkenburg :

Tijdens de bevrijding van Valkenburg in september 44 hadden de Duitsers zich ingegegraven op hellingen buiten Valkenburg, vervolgens hebben ze de bruggen in Valkenburg laten springen, de Amerikanen zaten dus vast. Ook de Amerikanen hebben zich (aan de andere kant) buiten Valkenburg ingegegraven. Er heeft zich een heus artillerie duel ontketend dat meer weg had van een luchtslag. De burgers hebben zich toen teruggetrokken in de Gemeentegrot, Fluwelengrot en in de Catacomben om aan het oorlogsgeweld te ontkomen. Mijn opa heeft er onder andere ondergedoken gezeten ivm de Arbeidsinsatz. Doordat er zoveel mensen zaten er onhygiënische toestanden ontstonden is er nadat er soep en vrundvlees was uitgedeeld door Paters een voedselvergiftiging uitgebroken, het verhaal dat later werd verteld als "Het drama van de geslachte Koe".



Sappig detail : een ondergedoken Joodse man had zich verborgen achter
het Maria beeld in de Lourdes grot.

Er ligt ook een atoomschuilkelder in de Gemeentegrot (niet open voor het publiek) ik heb het geluk gehad dat ik de douche ruimtes en toiletten heb mogen aanschouwen evenals een aantal slaapzalen.
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik ben er zelf ook eenmaal geweest, heb mijn ogen uitgekeken, ik heb ook de douches gezien.

mooi om dat is te bezichtigen
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

Cas,jij zegt dat die niet open is voor publiek,maar dit klopt niet. Ik ben er zelf een tijd terug nog geweest en heb toen alles kunnen bekijken :?
mvg
Rémy
----
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

Ik ben er jaren geleden geweest ergens begin jaren 90 toen ik bij Alles Kits op de tv geweest ben en TOEN was die nog niet open
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Plaats reactie