moffen?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
karen baijens

moffen?

Bericht door karen baijens »

Wie kan mij vertellen waarom de duitsers in WO2 moffen werden genoemd.
moffen ken ik van handwarmers, stenen en buizenverbindingen.

Ik weet dat het een schelwoord is maar waarvan is dit afgeleid?

weet iemand het?

groet karen
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50

Bericht door Roel R. »

Het is een scheldwoord uit de middeleeuwen en komt van het woord Muff, wat een ongemanierd mens is.

In de oorlog is mof weer in zwang geraakt. Er werden allerlei betekenissen voor bedacht zoals Mensche ohne Freunde.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland

Bericht door KevinP »

Waarom werden de Duitsers in de oorlog moffen genoemd?

Paul Dorland, Baarn

Volkeren zijn inventief in het verzinnen van scheldnamen, zo leert een kleine rondgang langs buitenlandse kennissen. De Britten noemen de Duitsers ‘Jerry’, de Amerikanen en Australiërs noemen hen ‘Krauts’, de Fransen ‘Boche’. Even dacht ik dat Duitsers minder schelderig waren. Maar het Goethe Instituut weet desgevraagd dat in het Duits de Britten ‘Tommy’ heten, Amerikanen ‘Yankees’ of ‘Ami’s’, Nederlanders ‘Käseköpfe’, Italianen ‘Spaghettis’, en Russen ‘Ivans’. Het schelden is dus Europees in evenwicht.

Veel lezers voeren dit soort terminologie terug op de Tweede Wereldoorlog. Maar veel scheldnamen zijn al ouder. ‘De bijnaam mof wordt al in de zestiende eeuw gebruikt’, weet Peter Hofstra (Utrecht). ‘Het komt van Muff, nog steeds een Duits woord voor een chagrijnig persoon.’
Volgens Bas Gobets is het verwant met het Middelnederlandse woord ‘moffelen’, ‘een grote mond opzetten’. Dat is waarschijnlijk een letterlijke vertaling van het woord ‘Germaan’. ‘De oorsprong daarvan ligt vermoedelijk in het Oud-Ierse gairm of het Welsh garm dat schreeuwen of roepen betekent. 'Germaan” betekent dus schreeuwer.’
‘Vooral in de Gouden Eeuw werd er veel gescholden’, schrijft Hofstra. ‘Duitse gastarbeiders voorzagen toen in onze vraag naar goedkope arbeid. Uit die tijd is een aantal “moffenkluchten” overgebleven, waarin de Duitsers als onbeschaafde wezens werden neergezet. De term 'mof' kreeg in het westen van Nederland al snel een bredere betekenis. Iedereen die 'voorbij Zwolle' woont, werd 'mof' genoemd. De Tweede Wereldoorlog heeft de betekenis van het woord 'mof' weer aangescherpt.’

Overgenomen uit Intermediair, 11 maart 2004
Zie ook op dit forum: Hoe is het woord mof ontstaan?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon, ClaudeBot en 0 gasten