persoonsbewijzen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
joost

persoonsbewijzen

Bericht door joost »

Kunt u mij wat meer vertellen over hoe het vervalsen van persoons bewijzen in zijn werk gaat?

alvast bedankt,
Joost
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Waarom?
Wil je een persoonsbewijs vervalsen? :shock: :P
joost

persoons bewijs

Bericht door joost »

Adrian schreef:Waarom?
Wil je een persoonsbewijs vervalsen? :shock: :P
nee het is voor een klein deel van de geschiedenis presentatie, er is erg weinig over te vinden
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik vrees (en hoop eigenlijk) dat niemand op dit forum weet hoe 't vervalsen in z'n werk gaat. Mijn advies zou zijn om 't lekker simpel te houden in de presentatie en gewoon te vertellen dat de foto wordt vervangen en naam etc, etc.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Volgens mij ging het vervalsen van persoonsbewijzen door middel van het wegkrassen van bepaalde letters, namen etc. De persoonsbewijzen waren natuurlijk niet zo geavanceerd als nu. Ook is het mogelijk om nog niet ingevulde persoonsbewijzen proberen te verkrijgen en die dan invullen.
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Ga even naar de bieb en zoek de werken van Lou de Jong op. In een van de delen van 'Het Koninkrijk der Nederlanden in de 2e Wereldoorlog' staat een uitgebreide beschrijving van de manieren van vervalsen. Ook geeft hij een overzicht van de belangrijkste vervalsers.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Passen vervalsen
De verzetsgroep weet duizenden passen te vervalsen. Maar bij twijfel kan de politie of de Duitse Wehrmacht vrij gemakkelijk achterhalen of de pas echt is. Er hoort namelijk bij elke pas een duplicaat, die wordt bewaard in het bevolkingsregister. Om dat controleren onmogelijk te maken, wordt besloten het bevolkingsregister te overvallen, de persoonsbewijzen te verbranden en het gebouw te laten exploderen. Arondéus geeft leiding aan de groep die de overval pleegt.
Bron: http://www.rnw.nl/taal/html/dantzig030814.html
Het leven van Willen Arondéus 1890-1943. Een documentaire.
Door: Rudi van Dantzig
Uitgeverij De Arbeiderspers
ISBN: 90.29.51.4035
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Afbeelding

Hier worden persoonsbewijzen vervalst. Ik kan niet goed zien wat er nou precies gebeurd.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

ook het stelen en kopieren van zegelstempels en dergelijke was belangrijk bij het vervalsen van passen.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

http://members.lycos.nl/moelanspeter/Yv ... %20(2).jpg

De identiteitskaart van mijn grootmoeder. Eigelijk is ze geboren in 1921, maar dat is meesterlijk aangepast op zowel identiteitskaart als in het bevolkingsregister. Dit voorkwam dat mijn grootmoeder verplicht in Duitsland tewerk gesteld werd.
Plaats reactie