Ik heb de vraagstelling een beetje naar Vlaanderen gedraaid, omdat dat mijn betoog beter ondersteuntwerner vuijk schreef:Waarom die grote verschillen tussen Nederland en Belgie?marloes schreef:wikipedia;
In totaal zijn 6806 Nederlanders veroordeeld omdat zij in dienst waren getreden bij de Duitse krijgsmacht. Daarnaast zijn 3283 personen veroordeeld ter zake van hulpverlening aan de vijand, en 1344 personen wegens verraad. Er werden in totaal 140 doodvonnissen uitgesproken
Na de oorlog werden door de Belgische justitie meer dan 40.000 veroordelingen uitgesproken, waarvan 1247 doodsvonissen. Circa 7700 personen werden berecht wegens hun lidmaatschap van de Waffen-SS.

Volgens mij ligt het verschil tussen Vlaanderen en Nederland niet zozeer in de grootte, maar vooral in de aflijning van de collaboratie. Ben ik fout als ik zeg dat de collaboratie zich in nederland vooral voordeed door de eerder marginale NSB en aanverwante?
Als dat zo is, lag het in Vlaanderen iets anders. Daar was namelijk een collaboratie gevoerd vanuit bepaalde kernen van de brede Vlaamse beweging. Met het VNV sympathiseerden hier voor (en tijdens) de oorlog verschillende Vlaamse bewegingen, waarvan de leden soms overlapten, met als gevolg dat men ook in die bewegingen veel meer naar schuld aan collaboratie kon zoeken. Ik denk dus dat de grijze zone in Vlaanderen iets minder individueel was dan in Nederland.
Hang daaraan vast dat de Belgische staat argwanend stond tegenover het vaak separatistische Vlaamsgezinde, wat ook niet geheel onbelangrijk is geweest in de veroordelingen denk ik.
Andere opinies?
Ps: over heel België vind ik trouwens 2940 doodvonnissen (waarvan 242 uitegvoerd) en in totaal 57.000 veroordelingen.