Op 25 julie 1952 werd door Nederland, Belgie, Luxemburg, west-Duitsland, Frankrijk en Italie de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (EGKS) opgericht,
De EGKS en de EEG (Europese Economische Gemeenschap) en Eurotom (regelt Kernenergie binnen Europa) deze 3 organistaties hebben gezorgd dat de Europese Unie er nu is.
een aantal jaren later en wel in 1967 werden deze 3 samengevoegd en waren ze bekend onder de naam Europese Gemeenschappen (EG). Nadat het verdrag van Schengen ondertekend was kon de eigelijke unie niet lang meer op zich laten wachten (voor de nietwetende, Schengen is een afspraak tussen Europese landen om geen grenscontroles meer te houden)
Op 1 november 1993 was het zo ver, door middels van het verdrag betreffende de Europese Unie, beter bekend als het verdrag van Maastricht. Behoorde op 1 november van 1993 alle landen die bij de EG zaten tot de Europese Unie.
De Europese Unie heeft en krijgt steeds meer invloed in het dagelijks leven, er is een Europees Gerechtshof, er is een gemeenschappelijke munt (die ook door San marino, Liechtenstein, Vaticaanstad, Liechtenstein en ook Andorra word gebruikt ondanks dat ze geen lid zijn) En veel landen willen graag toetreden tot de Unie, de volgende landen willen toetreden: Georgi?, Oekra?ne, Roemeni? (datum toetreding 2007) Bulgarije (datum toetreding: 2007) Kroati? (gesprekken zouden op 17 maart starten, wegens niet meewerken aan het Joegoslavi?-tribunaal is dit niet doorgegaan) Turkije (gesprekken starten oktober) en Macedoni?.
En nog pas geleden heeft Nederland na Frankrijk het verdrag tot samenstelling van een grondwet afgekeurd, de grootste reden hiervan was dat Nederland teveel betaalde aan de EU.
Nadat ik de EU even in vogelvlucht heb besproken wil ik 2 dingen be-discuseren,
---Zal Europa ooit een worden (Als land), hoe denken jullie dat dit eruit zal zien?? wat zal er moeten gebeuren etc.
---Stel, de landen die nu lid willen worden (opsomming hierboven) zijn lid geworden, Heeft Europa de kracht om een Wereldmacht te worden, zoals de VS (Gaarne niet hebben over of de VS wel/geen wereldmacht is)
Ik weet het, het is misschien een wat moeilijker onderwerp, maar zeker intressant om meningen uit te wisselen, ben benieuwd

Vriendelijke Groet,
Dean