Is de stelling juist of onjuist???

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
catrien

Is de stelling juist of onjuist???

Bericht door catrien »

Is de stelling juist of onjuist?

De grote hang naar het roemrijke verleden van het overgrote deel van het Duitse volk hetgeen veroorzaakt werd door recente ontwikkelingen als de opkomst van de kapitalistisch-liberale samenleving en de reactie daarop in de vorm van het communisme, heeft geleid tot de ondergang van de republiek van Weimar.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

euh.... en nu in normale mensentaal? Wat wil je precies weten?

Je zegt dat de grote hang naar het verleden is veroorzaakt door de opkomst van het kapitalistisch-liberalisme en door de opkomst van het communisme? En dat de hang naar het verleden de ondergang van de Republiek van Weimar heeft veroorzaakt?

Of zit ik mis?
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Is de stelling juist of onjuist???

Bericht door robin.h »

catrien schreef:Is de stelling juist of onjuist?

De grote hang naar het roemrijke verleden van het overgrote deel van het Duitse volk hetgeen veroorzaakt werd door recente ontwikkelingen als de opkomst van de kapitalistisch-liberale samenleving en de reactie daarop in de vorm van het communisme, heeft geleid tot de ondergang van de republiek van Weimar.
En nu nog dat ook de jongere mensen het snappen,onder andere ik ook. :lol:


Robin.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Is de stelling juist of onjuist???

Bericht door Proos »

catrien schreef:Is de stelling juist of onjuist?

De grote hang naar het roemrijke verleden van het overgrote deel van het Duitse volk hetgeen veroorzaakt werd door recente ontwikkelingen als de opkomst van de kapitalistisch-liberale samenleving en de reactie daarop in de vorm van het communisme, heeft geleid tot de ondergang van de republiek van Weimar.
Even een waarschuwing, wat je hieronder van mij gaat lezen is allemaal natte vingerwerk. Komt uit mijn stoffige geheugen en ik heb dus geen naslagwerk gebruikt. Ik sta dus open voor alle ontkrachtigingen die komen gaan, maar tis even een aanzetje.

In Duitsland was sprake van een sterk gevoel voor status. Adel, leger en geleerden hadden automatisch autoriteit. De afstraffing door het verlies van WOI lag erg zwaar, omdat juist het leger een belangrijk aanzien had.

Ik weet niet zeker of er echt sprake was van een verandering naar kapitalistische-liberalising. Natuurlijk had men een groot verlies te werken met betrekking tot het aanzien van het leger, maar er is ook sprake van een grote economische repressie ten tijde van de Weimar. Veel welvaart was er niet en burgers zagen de rijkdom bij Joden (het is waar dat veel zakenlieden, bankeigenaren, etc. van Joodse afkomst waren) en gaven hen de schuld, of zagen wel wat in het gelijkheidsbeginsel van het communisme.

De vraag is natuurlijk of de arbeidersklasse in Duitsland (met een sterke acceptatie van gezag) al klaar was voor een liberalisering en/of communistische revolutie en daarmee de omverwerping van de Wiemar-republiek. Volgens mij was, wat jij noemt, de hang naar het roemrijke verleden nog te diepgeworteld in de Duitse samenleving.

Ik zou eerder uitgaan van zwakke kanseliers die geen goede reactie hadden op de opkomst van het NSDAP en de onderbuikgevoelens in de samenleving. Ook het feit dat de Weimar een opgedrongen regeringsvorm was, zorgt niet echt voor een goede levensvatbaarheid.

De stelling is mijns inziens dus niet helemaal juist. Er zitten elementen in, maar de conclusie die ik erin lees, vind ik te overheersend ten opzichte van andere factoren. Ik weet ook niet of die sociale beweging naar de kapitalistische-liberalisering wel ten grondslag ligt aan de ondergang van de republiek.

Als je puur getalsmatig gaat kijken is het einde van de Weimar-republiek toch de beëdiging van Hitler als bondskanselier? De hele beweging in de maatschappij die dat mogelijk gemaakt heeft zou dus ten grondslag kunnen liggen = ook de reden van WOII.

Ik vind je stelling erg interessant. Zelf gemaakt?

Waar ga je het voor gebruiken? En waarom vraag je of de stelling goed of fout is? Je stelling mag best fout zijn voor een werkstuk. Zolang je maar aangeeft dat je vanuit een bepaalde stelling begonnen bent en gaande weg bepaalde dingen hebt ontdekt. Dan laat je een stukje van het proces zien.

Laat eens wat weten, ben benieuwd wat het behelst!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gast

Bericht door Gast »

Zit jij op het jeanne d'arc in maastricht???
Gewoon precies dezelfde stelling als iedereen krijgt voor het betoog in de 3e
Lekker makkelijk ben jij om het hier te vragen op internet.....
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Anonymous schreef:Zit jij op het jeanne d'arc in maastricht???
Gewoon precies dezelfde stelling als iedereen krijgt voor het betoog in de 3e
Lekker makkelijk ben jij om het hier te vragen op internet.....
Ik vond 't al zo'n interessante stelling :bonk:
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Anonymous schreef:Zit jij op het jeanne d'arc in maastricht???
Gewoon precies dezelfde stelling als iedereen krijgt voor het betoog in de 3e
Lekker makkelijk ben jij om het hier te vragen op internet.....
Hahahahaha,wie doet dat nou niet,je gaat je toch niet moe maken...... :lol:


Robin. :wink:
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

je gaat je toch niet moe maken......
En het is niet onze bedoeling om leerlingen alles maar voor te kauwen, dus dit topic gaat dicht.

Tip: Ga naar een willekeurige zoekmachine op Internet (Google of Yahoo bijvoorbeeld), en typ zoektermen in als 'Weimar Communisme etc.' met de info die je dan krijgt ben je prima in staat verder zelf antwoorden te vinden.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gesloten