bruggenhoofden ??

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Jaap

bruggenhoofden ??

Bericht door Jaap »

wat zijn bruggenhoofde precies?
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

http://www.vandale.nl zegt:

brug·gen·hoofd (het ~)
1 in het water uitgebouwd metselwerk of wal waarop een brug rust => landhoofd, walhoofd
2 [mil.] vooruitgeschoven stelling van waaruit verder strekkende ondernemingen op touw gezet kunnen worden
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Opgeheven account 316

bruggenhoofd

Bericht door Opgeheven account 316 »

Een bruggenhoofd is een veilige parameter, opgesteld in vijandelijk gebied, om de hindernis te veilig te kunnen oversteken. Om bijvoorbeeld een rivier over te steken die de demarcatielijn vormt tussen vriendelijk en vijandig gebied, zal men eerst lichte infanterie de rivier laten oversteken en een veilig gebied creëren, meestal in de vorm van een halve cirkel, opdat daarna de zwaardere en tragere eenheden veilig de brug of voorde kan oversteken.
Dit kan ook in een ruimer perspectief beschouwd worden. Om een voorbeeld te geven: Irak, nu bezet door Amerikaanse troepen, is een bruggenhoofd in de Islamitische wereld.
Ik hoop dat ik nu een bruggenhoofd een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen :)
Gast

Bericht door Gast »

Moet wel duidelijk zijn raf, maar als k toch nog vervelend mag zijn :oops: kan iemand mij misschien heel kort uitleg geven over de volgende 2 dik gedrukte termen:
Een bruggenhoofd is een veilige parameter, opgesteld in vijandelijk gebied, om de hindernis te veilig te kunnen oversteken. Om bijvoorbeeld een rivier over te steken die de demarcatielijn vormt tussen vriendelijk en vijandig gebied, zal men eerst lichte infanterie de rivier laten oversteken en een veilig gebied creëren, meestal in de vorm van een halve cirkel, opdat daarna de zwaardere en tragere eenheden veilig de brug of voorde kan oversteken.
Dit kan ook in een ruimer perspectief beschouwd worden. Om een voorbeeld te geven: Irak, nu bezet door Amerikaanse troepen, is een bruggenhoofd in de Islamitische wereld.
Ik hoop dat ik nu een bruggenhoofd een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen
Alvast bedankt.. een lastige michel
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

sry ik ben de vervelende gast; dacht da'k ingelogd was.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Een demarcatielijn is een afgesproken grens tussen twee vechtende partijen, geen front dus, die ontstaan door ontwikkelingen in de strijd maar door afspraken in de diplomatiek zoals bij een staak het vuren waarbij afgesproken word dat bv een bepaalde rivier de tijdelijke grens vormt
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Thnx.. en de parameter?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Parameter is gewoon een duur woord voor een set variabele coördinaten en de oppervlakte van een terrein op dewelke een bepaalde eenheid actief is.

We spreken trouwens van een "bridge head" bij bruggenoperaties en een "beach head" wanneer het over landingsoperaties gaat. Normandië was, tot de uitbraak in augustus, eigenlijk een klein strandenhoofd dat totaal afgegrendeld was.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Thnx Thomas
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Plaats reactie