Flakstelling Aalsmeer
- rené&yvette
- Lid
Flakstelling Aalsmeer
Hallo,
Weet er iemand iets over een Flakstelling langs de ringvaart in Aalsmeer?(Schiphol)
Bedankt René
Weet er iemand iets over een Flakstelling langs de ringvaart in Aalsmeer?(Schiphol)
Bedankt René
verbeter de wereld,begin bij jezelf
- jan willem
- Lid
vrij algemeen!
Ik denk dat je veel beter kunt vragen welke eenheid er in jullie buurt gelegerd was. Gezien de ligging van Aalsmeer zouden er in de omgeving nog wel veel meer aan Flak te vinden zijn geweest.
JW
JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
- rené&yvette
- Lid
Re: vrij algemeen!
Het gaat me niet zo zeer om de eenheid,maar om de plaats(ligging)van deze stellingen,ik denk namelijk dat ik resten(betonnen structuur) gevonden heb.jan willem schreef:Ik denk dat je veel beter kunt vragen welke eenheid er in jullie buurt gelegerd was.
JW
Boskoop is inderdaad niet zo heel ver weg,maar het gaat me echt om Aalsmeer.
Bedankt,René
- rené&yvette
- Lid
Re: Flakstelling Aalsmeer
Luchtfoto's?rené&yvette schreef:Hallo,
Bedankt René
In aalsmeer had de Luftwaffe wel Sanitär-eenheden, namelijk RL 26/ 59, KTB1, San.Komp. (mot.), 16(L) (Aalsmeer).
Ook bestonden er 'Scheinflughafen' om bommenwerpers te misleiden, eentje ervan was in/rond Aalsmeer. Hier een lijst (van Lucftarchiv.de):
Verder was er een Bunker-complex:
.
Ook bestonden er 'Scheinflughafen' om bommenwerpers te misleiden, eentje ervan was in/rond Aalsmeer. Hier een lijst (van Lucftarchiv.de):
enHallo Eric, Sehr geehrter Herr Aders,
In den Niederlanden waren die Scheinflughafen selten als autonomes Objekt eingerichtet. Diese Anlagen gehörten fast immer ´zu´ ein Luftwaffe Flugplatz und sollte Englische Bombenangriffen (oder sg. Intruder) ablenken von dem eigentlichen Flugplatz. Decknamen für Scheinflughafen sind mir nicht bekannt.
Wer noch Fragenzeichen lösen kann, darf sich melden!
Hier sind welche:
SF 16 Aalsmeer (bei Schiphol)
SF 19 Ockenburg (bei Den Haag)
SF ?? Noordwijkerhout (bei Schiphol)
SF ?? Vogelzang (bei Schiphol)
SF ?? Woudenberg (bei Soesterberg)
SF ?? Velthuizen (bei Soesterberg)
SF ?? Egmont-Binnen (bei Bergen, Noord-Holland)
SF ?? Harskamp (bei Deelen)
SF ?? Middenmeer (bei De Kooy/Den Helder)
SF ?? Renesse (bei Haamstede)
SF 31 Ouddorp (bei Waalhaven)
SF ?? Marrum (bei Leeuwarden)
SF 37 Brakel/Alphen (bei Gilze-Rijen)
SF 38 Dun (bei Welschap/Eindhoven)
SF 39 Schandelo (bei Venlo)
SF 40 Voskamp (bei Volkel)
Grüssen, Marcel Hogenhuis - Venlo
Wellicht werden er rondom deze Scheinflughafen verscheidene (lichte) Flakstellungen gebouwd?Hallo Leute,
In ein KTB einer Inf.Div. welche im Küstenbereich der Niederlanden stationiert war, fand ich noch neue Nummern von Scheinflughäfen:
Hier eine ergänzte Liste:
SF 10 Marrum (bei Leeuwarden)
SF 11 Middenmeer (bei De Kooy/Den Helder)
SF 12 Egmont-Binnen (bei Bergen, Noord-Holland)
SF 13 Uitdam (bei Schellingwoude)
SF 14 Vogelzang (bei Schiphol)
SF 15 Noordwijkerhout (bei Schiphol)
SF 16 Aalsmeer (bei Schiphol)
SF 18 Velthuizen (bei Soesterberg)
SF 19 Ockenburg (bei Den Haag)
SF 20 könnte Schipluiden bei Ypenburg sein
SF 21 Woudenberg (bei Soesterberg)
SF ?? Harskamp (bei Deelen)
SF 31 Ouddorp (bei Waalhaven)
SF 33 Renesse (bei Haamstede)
SF 37 Brakel/Alphen (bei Gilze-Rijen)
SF 38 Dun (bei Welschap/Eindhoven)
SF 39 Schandelo (bei Venlo)
SF 40 Voskamp (bei Volkel)
Es gibt übrigens noch eine ganze Reihe von bekannten Scheinflughafen deren Nummern nicht bekannt sind. FlH.Twente zum Beispiel hatte zwei Scheinflughafen bei Saasveld und auf deutschem Gebiet bei Buurse. Aber hier sind bestimmt noch nicht alle Quellen ausgeschöpft !
Bezüglich Flugplatz Venlo nennt der Autor J.Derix übrigens noch zwei Scheinflughafen die wegen der Entfernung zu Venlo unmöglich mit der Venloer Nachtjagdflugplatz zu tun gehabt können: bei Baal nördlich Laarbruch und bei Sevelen (war für Bönninghardt gemeint).
Verder was er een Bunker-complex:

Laatst gewijzigd door Opgeheven account 1427 op 26 okt 2005, 23:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Haha, dan zal dit ook wel van jou zijn:

Zijn er hier mensen die wel eens het archief Bureau Registratie Verdedigingswerken raadplegen? En voor mij eens kijken of er wat te vinden is over een bunker die bij Aalsmeer ondergewerkt is? (Exacte adres buiten de lijst om te verkrijgen.) In het kadaster staat een deel van zijn tuin gemerkt als 'bunker' maar de dijktuin is rechtgetrokken met 2 meter grond over wat hij dacht de betonvloer van het kippenhok van de vorige bewoner.
Als we wat meer informatie weten te vinden (de zijde met de ingang b.v.!) is de eigenaar wellicht over te halen om de ingang eens uit te graven.
Mogelijk is de bunker een onbekend restant van de Vordere Wasserstellung.

- rené&yvette
- Lid
Niet van jou? Haha, dat dacht ik.. degene die dit geschreven heeft (ook over bunkers e.d. rond Aalsmeer) heet ook René namelijk 
http://forten.info/rondzendlijst/archief/200402.txt

- rené&yvette
- Lid
Hoi,Sbf.Koch schreef:Niet van jou? Haha, dat dacht ik.. degene die dit geschreven heeft (ook over bunkers e.d. rond Aalsmeer) heet ook René namelijk
nee dat ben ik niet,ken hem ook niet,maar ik zal hem eens proberen te bereiken want hij heeft wel heel veel info.
Bedankt
Groet René