Vraag over duitse inval

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
addy
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 sep 2005, 20:14
Locatie: Meerkerk

Vraag over duitse inval

Bericht door addy »

Hallo,

ik wou graag wete waar de duitsers in wo2 nederland binnevielen. graag een kaart of een site waar het op staat.

mgv,

addy
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Afbeelding

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »


Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gast

Bericht door Gast »

Waarom zie je zo zelden foutloze nederlandse kaarten?
Op de eerste kaart is de braakman ingepolderd, dat gebeurde pas in 1952. En het sloegebied had ook wat duidelijker getekend mogen worden. In 1940 was er alleen maar een dam, terwijl de kaart veel meer op de huidige situatie lijkt.

En wat betekenen die strepen in het ijsselmeer op de tweede kaart? De (geplande?) polders?
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Anonymous schreef:Waarom zie je zo zelden foutloze nederlandse kaarten?
Op de eerste kaart is de braakman ingepolderd, dat gebeurde pas in 1952. En het sloegebied had ook wat duidelijker getekend mogen worden. In 1940 was er alleen maar een dam, terwijl de kaart veel meer op de huidige situatie lijkt.

En wat betekenen die strepen in het ijsselmeer op de tweede kaart? De (geplande?) polders?
Goed, anders ga je even lopen klagen over niet ter zake doende dingen...

Naar mijn weten is de topografische ligging van het sloegebied niet meteen van doorslaggevend belang geweest in de verdediging van Nederland. Waarom dan zeuren over een al dan niet drooggelegde polder, terwijl het op de kaartjes gaat om de pijlen?? :roll:
Вместе мы непобедимы
Gast

Bericht door Gast »

Mist er op het eerste plaatje niet een pijl van een Frans leger dat Nederland te hulp kwam?

Veltro
Gast

Bericht door Gast »

En er was volgens mij ook nog een Engelse tegenstoot/ landing in Hoek van Holland. De vraag ging natuurlijk over de Duitse aanval, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar de volledigheid.

Veltro
Gast

Bericht door Gast »

Ten eerste zie je maar heel zelden correcte kaarten van Nederland. Het komt zelfs regelmatig voor dat de kaarten een Nederland tonen dat nooit in die vorm bestaan heeft.

Ten tweede was de situatie van het Sloegebied wel van belang. Het was, net als de afsluitdijk, een zeer goed te verdedigen stelling. En dat zou het met de getekende situatie niet zijn.
De stelling is ook verdedigd door de Fransen, met o.a. als gevolg het bombardement van Middelburg.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Vraag van Addy is beantwoord.
Addy heeft nu een globale indruk van wat er gebeurt is.
Ik heb ook aan bronvermelding gedaan zodat ie zelf verder kan gaan zoeken.

Dit topic gaat niet over de vraag welke kaart wel of niet correct is en wat de strategische gevolgen daarvan zijn.
Als jullie dit willen bespreken, open dan een topic in discussieren ofzo.

Deze gaat dicht.
Dahag.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gesloten