Radarpost te Wortegem-Petegem (België)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
marie
Lid

Radarpost te Wortegem-Petegem (België)

Bericht door marie »

In ons dorp staan er nog enkele kleine bunkertjes en schijnbaar zouden deze aan een radarpost toebehoord hebben die bemand werd door Duitse vrouwsoldaten.
Kan er mij iemand helpen met mijn zoektocht omtrent info van deze radarpost?

Sides van de Duitse radartypes heb ik reeds tot mijne beschikking.

Mvg,
Marie
jaguar13743
Lid

Radarstation Wortegem

Bericht door jaguar13743 »

Te Wortegem was inderdaad een radarstation.
Langs de weg naar Oudenaarde kan je nog de 2 betonnen sokkels van 2 Wurlitzer radars zien, er staat er no 1 compleet in Normandie.
Tevens is er nog een gemetste garage.
alle houten gebouwen werden in september 1944 geplunderd.
Het personeel bestond hoofdzakelijk uit vrouwen, ingewartierd bij burgers.
Het station stond onder het commando van het vliegveld van wevelgem.
Terwijl de plunderingen bezig waren zijn enkele duitsers teruggekeerd en hebben 1 burger geusilleerd.
marie
Lid

radarpost te wortegem

Bericht door marie »

hallo,
Na enig speurwerk bij omwonenden heb ik een schets kunnen opstellen van de radarpost.Er stonden schijnbaar 2 Würtzburgradars + 1 Freya radar.Het gemetste gebouwtje was voor de stroomvoorziening (dieselgroep).Er was ook een amunitiekelder,Flak e.d.
Er zouden +/- een 20 tal houten gebouwen gestaan hebben.Het waren inderdaad hoofdzakelijk vrouwen die de post "bemanden".Er waren ook mannelijke soldaten die de boel bewaakten.

Ik wist niet dat dit onder commando stond van het vliegveld van Wevelgem.Mocht je daarover nog enige info hebben mag je die me gerust doorsturen zodat ik m'n zoektocht kan verderzetten.
Wat die gefussilieerde man betreft weet ik ook dat er een Duits soldaat geraakt werd door een granaat en bij deze onthoofd werd.

Mvg,
Marie
fleuremie

Re: Radarpost te Wortegem-Petegem (België)

Bericht door fleuremie »

ben ook op zoek naar meer details van het radarstation te wortegem, heeft iemand nog plans of tekeningen van de site?
mvg

cram xh
Plaats reactie