B17's "Stup-N-Takit" & "Patches"

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Shifty
Lid
Contacteer:

B17's "Stup-N-Takit" & "Patches"

Bericht door Shifty »

Hallow ,

Sinds kort ben ik te weten gekomen dat er in de omgeving van een vriend van me 2 B17 Bombers neergestort zijn. Deze B17's zijn neergestort op 17 augustus , 1943. Nu ben ik een heleboel informatie aan het opzoeken voor later deze door te geven aan de gemeente samen met een aanvraag voor een monument ter ere van deze soldaten.

B17 Bomber

Afbeelding

Afbeelding

1) B- 17F STUP-N-TAKIT OR-Q # 42-29559

One of those hundreds of four-engined bombers which took part in the raid, was the bomber B-17 Stup-N-Takit, with 1st Lt Bennett in command. That particular day his crew consisted of 2nd Lt Stanley A. Dahlman, co-pilot, 1st Lt Adriaan T. Van Bemmel, navigator, 1st Lt Maurice T. Sullivan, bombardier, T. Sgt Ford C. Cowherd, both engineer and top turret gunner, T. Sgt William J. Barrett, radio-operator, Sgt Robert F. Gaynor, right waist gunner, S. Sgt. Thomas J. Hunt, left waist gunner, Sgt John F. Greager, ball turret gunner and tail gunner S. Sgt Edward P. Troy. The whole crew had already taken part in various raids, some of them more than ten times, a few like T. Sgt. Barrett even more than twenty times. The raid on Regensburg-Schweinfurt was the latter’s 25th combat flight, which was to have finalized his ‘Tour’. Alas fate would decide otherwise.

Afbeelding
(Photo; AFHRA)

Bottom row left to right; 1Lt. Ch. Bennett, 1Lt. A. Van Bemmel, 2Lt. S. Dalhlman, 1Lt. M. Sullivan

Top row R. Gayner , F. Cowherd , W. Barrett

Killed In Action
2nd Lt. Stanley A. Dahlman
T. Sgt. William J. Barrett
S. Sgt. Thomas J. Hunt
Prisoner Of War
S .Sgt. Edward P. Troy
S. Sgt. G. Gaynor
S. Sgt. John F. Gregor
Survivors
1st Lt. Van Bemmel
T. Sgt. Cowherd
1st Lt. Charles A. Bennett
Missing
2nd Lt. Sullivan
2) Boeing B-17F-25-BO "Patches"

Mission

August 17th 1943
The Air Raid on Regensburg and Schweinfurt

Crash Site

Testelt (Bel) -Averbode (Bel)

Crew

Pilot : D. Mutschler
Returning from its mission to Schweinfurt the B-17F 41 – 24564 XK*W ‘Patches’ (305th BG 365th Sqdrn) crashed around 4p.m. on the Weefberg (Averbode Belgium). Three airmen were killed, seven survived. All survivors were taken prisoner

Heb MACR 300 gemailed en achter de crew gevraagd en heb een zekere Mike Luce gecontacteerd wiens vader co-piloot was van de "Patches".

Nu ben ik nog steeds opzoek naar het verhaal achter de crash.
Naar de stijl van het verhaal over de "Stup-N-Takit".

http://www.91stbombgroup.com/schweinfurt_raid.html

Bij voorbaat dank

Jan
Sbas
Lid

Bericht door Sbas »

Een mooi project alleen een monument is een heel karwij niet alleen financieel alleen de hele romp slomp die erbij komt kijken duurt jaren. Mits de gemeente uberhaupt instemt!

Succes iig!

Sbas
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Een zeer eervolle zaak waar ik je dan ook erg veel succes bij wens!!! :D :cheer:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie