Middelharnis/Sommelsdijk en Ouddorp

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Leroy
Lid

Middelharnis/Sommelsdijk en Ouddorp

Bericht door Leroy »

Hoi,

Ik zou eigenlijk graag willen weten welke Duitse divisies hier gezeten hebben. Flak opstellen, e.d.

Ik weet wel dat er in Ouddorp (22km verderop, zelfde eiland nog) enorm veel Bunkers staan. Maar ik zou graag meer informatie willen weten of Middelharnis/Sommelsdijk (is 1 dorp) en Ouddorp.

Foto's enzo. Gewoon zoveel mogelijk dingen!!!
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Bericht door Alex »

Ouddorp staat niet echt veel meer toch? Ik dacht dat ze het hele zooitje in de jaren 70 opgeblazen hebben? Hier in Hellevoetsluis staat nog wat maar ook niet echt heel veel bijzonders, maar zou je misschien wat kunnen vertellen over de bunkers bij je in de buurt?
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

alex schreef:Ouddorp staat niet echt veel meer toch? Ik dacht dat ze het hele zooitje in de jaren 70 opgeblazen hebben? Hier in Hellevoetsluis staat nog wat maar ook niet echt heel veel bijzonders, maar zou je misschien wat kunnen vertellen over de bunkers bij je in de buurt?
Nou, vroeger (zon 6jaar geleden) ging ik altijd met mijn Opa en Oma zoeken naar bunkers (Mijn Opa vond WW2 ook een zeer interessant onderwerp uit de geschiedenis). En wij hebben toch aardig wat bunkers gevonden hoor, toch zeker wel een stuk of 10. En dan nog een paar in Stellendam. (Ze zijn trouwens allemaal van iemand, mss een idee voor later om te ze kopen :P )

En ik zag trouwens op i-net in een regel dat er ook een B-17 is neergestort voor de kust van Ouddorp. Misschien dat er iemand meer info. over heeft?

/edit

Heeft er misschien iemand orginele fotos uit WW2 van het eiland "Goeree-Overflakkee". Ik wil me nl. wat meer gaan verdiepen in dit onderwerp (Ga morgen naar de Bib.). Ik ben nl. van plan een website op te gaan richten over G-O in WW2. :)
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Bericht door Alex »

Ja dat klopt van die B-17. die ligt dacht ik paar honderd meter uit de kust voor de vuurtoren. Der zijn plannen geweest om het vliegtuig te lichten(heeft ook in de krant gestaan) maar dat is om een of andere reden toch niet door gegaan geloof ik. De bunkers die jij bedoeld in ouddorp zijn zeker die in de tuinen van mensen liggen? Want mijn pa ging vroeger ook altijd spelen in de duin en en daar stond het er helemaal vol mee zei hij maar dat ze zijn gesloopt spijtig genoeg. Als ik vragen mag: waar liggen die bunkers dan in stellendam?? Als je wil kan je me wel toevoegen op msn :wink:
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

alex schreef:Ja dat klopt van die B-17. die ligt dacht ik paar honderd meter uit de kust voor de vuurtoren. Der zijn plannen geweest om het vliegtuig te lichten(heeft ook in de krant gestaan) maar dat is om een of andere reden toch niet door gegaan geloof ik. De bunkers die jij bedoeld in ouddorp zijn zeker die in de tuinen van mensen liggen? Want mijn pa ging vroeger ook altijd spelen in de duin en en daar stond het er helemaal vol mee zei hij maar dat ze zijn gesloopt spijtig genoeg. Als ik vragen mag: waar liggen die bunkers dan in stellendam?? Als je wil kan je me wel toevoegen op msn :wink:
Ik heb ooit is een bunker gevonden in een hof, je kan em dan ook totaal niet zien aangezien hij helemaal onder een begroeit gedeelte ligt, je ziet enkel de ingangen...(Toen ik aan iemand in de buurt vroeg of hij er meer wist zei hij dat deze van iemand was en dat hij er meerdere had in Stellendam)

En ik had dat ook gelezen van die berging, wel jammer dat het niet doorging. (word sparen :P )
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Meer informatie over de neergestorte B-17.
Dit is het verhaal van Adrian Caldwell, wonende in de VS. Ze is op zoek naar informatie over het neerstorten van haar vaders B-17G bommenwerper (Serienummer: 42-37975) op 4 februari 1944. Het vliegtuigwrak zal zeer waarschijnlijk ergens voor de kust tussen Vlissingen en Ouddorp liggen.

Haar vader, Sergeant Leroy Leist was de staartschutter van dit vliegtuig. Alle tien bemanningsleden kwamen om en verdronken.

Vier drenkelingen werden reeds geborgen zover nu bekend is.

Drie van de bemanningsleden spoelden destijds aan op het strand bij de vuurtoren van Ouddorp bij "Het Flauwewerk" waarvan twee binnen een dag na het neerstorten. Een ander bemanningslid werd in april gevonden bij Ellemeet. Er bleven zes van de tien dappere jonge bemanningsleden achter en liggen waarschijnlijk nog steeds in het wrak. Adrians vader is een van deze vermiste mannen.

Wanneer iemand zich iets kan herinneren omtrent dit ongeval of informatie heeft over een vliegtuig dat neerstortte in dit gebied tussen Vlissingen en Ouddorp zouden we dit zeer op prijs stellen. De dochter zoekt naar haar vermiste vader in hoop en onder gebed dat hij eens gevonden mag worden en wellicht geborgen, samen met de andere vermiste jonge mannen.

Ze is nu al zes jaar zoekende naar dit vliegtuig. In de loop der tijd heeft ze een uitstekend Nederlands team verzameld die haar vrienden geworden zijn. Wanneer iemand haar kan helpen, zou zij en ook het team zeer dankbaar zijn. "Het wordt tijd dat mijn vader en zijn kameraden naar huis komen" is de uitspraak van dochter Adrian.

Foto crew: klik hier

bron: Metaldec.nl
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Bericht door Alex »

Leroy geloof me, als je beetje door googled dan kom je veel meer tegen :wink: Als je nog meer wilt weten over bunkers in de omgeving geef maar een brul op msn :) :P
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

alex schreef:Leroy geloof me, als je beetje door googled dan kom je veel meer tegen :wink: Als je nog meer wilt weten over bunkers in de omgeving geef maar een brul op msn :) :P
Van de bunkers weet ik al genoeg, ik wil nu gewoon weten of wij een verzetbeweging hadden en welke Duitse divisies hier zaten e.d.
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Is er dan ook niemand die mij kan helpen bij mijn zoektocht? :cry:
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Bericht door Alex »

Voor zover ik weet hebben er hier in de buurt niet echt veel verzetsgroepen gezeten maar dat vraag ik nog wel een keer na je voor.
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Ik ben nu bezig met een website over "Goeree-Overflakkee". Ik heb enkel nog de lay-out klaar binnenkort zullen de links gaan werken en langzaam aan zal er allerlei informatie komen!

Hopelijk vinden jullie het wat!!! :)

Zie mijn signature voor de link!!!
Gijsbert333
Lid

Re: Middelharnis/Sommelsdijk en Ouddorp

Bericht door Gijsbert333 »

Leroy schreef:Hoi,

Ik zou eigenlijk graag willen weten welke Duitse divisies hier gezeten hebben. Flak opstellen, e.d.

Ik weet wel dat er in Ouddorp (22km verderop, zelfde eiland nog) enorm veel Bunkers staan. Maar ik zou graag meer informatie willen weten of Middelharnis/Sommelsdijk (is 1 dorp) en Ouddorp.

Foto's enzo. Gewoon zoveel mogelijk dingen!!!
Waarscheinlijk hebben er Punktstutztruppen gezeten. Ik woon zelf op Schouwen en duivenland en daar staat het ook vol met bunkers. Er staan er zeker nog een stuk of 80. Punkstutztruppen zaten dus bij ons ook. Er is in het gebied Schouwen en duivenland en Goederede niet of zeer weinig gevochten. Het ging hier vooral om de verdediging van het luchtruim. Als je bent geintresseerd in bunkers die wel hebben gediend tegen de bevrijders moet je maar eens op Walcheren gaan kijken (rond Middelburg en Vlissingen).

Greetz Gijs 8)
Robbert A
Lid

Bericht door Robbert A »

hallo leroy,

misschien ken je deze al maar deze gaat vooral over Goederee-Overflakee.
http://www.wo2go.nl

groeten,
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
martinus
Lid
Ontvangen: 8 keer

Bericht door martinus »

Leuk dat er toch nog interesse is in deze hoek van het land. Er zijn zeker nog bunkers te vinden in de buurt van Ouddorp. Ik heb zelf nog wat kaarten waar de widerstandnesten op staan van de kop van Goeree.

Ik weet zelf dat het 743e Infanterieregiment hier aanwezig was. Toch zijn er ook nog andere regimenten hier geweest. Ook zijn er verschillende Armeniers hier gelegerd geweest, waarvan ik zeker weet dat er een is gesneuveld doordat hij op een mijn stapte. (verhaal van mijn opa).

Ik raad je het volgende boek aan: De Atlantikwall op Goeree, geschreven door Peter Heijkoop & Jeroen Rijpsma. Dit is een echte aanrader! Hier staat oa in welke divisies hier gelegerd zaten en welke bunkers er waren en er nog zijn. Nogmaals als je hier geinteresseerd in bent moet je dit boek zeker aanschaffen.

Ik kan al de foto's van bunkers etc. wel scannen, maar in het boek staan ze haast allemaal met erg veel info.

Ook de stichting wo2Goeree zal je waarschijnlijk niet onbekend zijn. Ook die zijn momenteel erg actief.

Er heeft een 2 cm flak stelling gestaan bij de vuurtoren. Hier vind je helaas heel erg weinig van terug.
Plaats reactie