Beste Seyffardt,
(Neem de toon van de antwoorden niet te serieus op!)
Seyffardt schreef:
Een geestelijke, of hij nu Katholiek of Protestant is, dient zich volgens de leer van Christus, de "Überpacifist", ver te houden van (oorlogs)geweld, of dat nu tegen het Nationaalsocialisme of het Communisme gericht is. Dát bedoelde ik dus met dat eeuwige opportunisme. Op het moment dat het hen uitkomt worden wapenen gezegend en gebeden uitgesproken voor overwinning op het slagveld.
Dit is pertinent onjuist. De H. Apostel Paulus schrijft in zijn brieven zelf, dat de "overheid het zwaard niet voor niets draagt". Inderdaad is binnen het Christendom de oorlogsvoering strikt beperkt tot de verdedigingsoorlog verder niet.
Overigens schijn jij in elk geval een historisch gezien onjuist beeld van Jezus-Christus te hebben. Het hippie-beeld van "Jesus Christ Super Star" of zoiets.
Hij was echt niet alleen de Messias die de kinderen bij Zich op schoot nam (en eenieder die de kinderen iets aan zou doen met de eeuwige dood én aardse straffen bedreigde), maar ook de toornige "Boodschapper Gods" (vgl. Isaïas) die met een ijzeren ketting de kooplieden, kopers en geldwisselaars uit de voorhoven van de (tweede) Tempel in Jeruzalem dreef ("Het Huis Mijns Vaders is een Huis des gebeds, doch gij hebt er een rovershol van gemaakt").
Ik geef onmiddelijk toe, dat er in het verleden en bij vele twisten misdragingen van geestelijken zijn geweest, maar om dit nu als "bewijs" tegen het Christendom, of meer precies: de Rooms-katholieke Kerk, te beschouwen gaat mij wat ver. Ik heb nooit beweerd, dat de katholieken allemaal lieverdjes zijn geweest. Integendeel. Ik heb persoonlijk bijvoorbeeld een grote aversie van kardinaal De Richelieu (1585-1642) van Frankrijk, en dan vooral van zijn politiek en "diplomatie".
Overigens is er onlangs over Titus Brandsma's dood een boekje open gedaan, dat hem nog net niet zijn status als zaligverklaarde heeft gekost.
Zegt wie? "Een boekje opgedaan".... Door wie? Wat? Waar? Dit soort vage aantijgingen slaan werkelijk nergens op. Of er ergens "een" boekje wordt "opengedaan", zegt helemaal niets. Rumoer, persoonsbeschadiging en roddels kennen we onderhand wel (bijv. Goldhagen), en alle werden zij door geschoolde historici (bijv. Lapide) weerlegd. Of weer net zo'n hetze ("boekje opendoen") als recentelijk vanuit Ameirka tegen Pater Kolbe, die zogenaamd "antisemiet" zou zijn, ondanks, dat hij in Auschwitz stierf in plaats van een joodse familievader?
Beweer je nu dat de inquisitie in Europa "slechts" 3000 doden gekost heeft? Welk Roomse prentenboeken heb jij dan toch allemaal gelezen, wijsneus? Die zogenaamde oud-Hollandse Geuzenhaat tegen "de Papen" is op zich al een geschiedkundig feit.
Niet om het helemáál goed te praten, maar het is je reinste onzin om mij hiervan te betichten. Volgens de autoriteiten op het vlak van de Spaanse Inquisitie werden ca. 44.000 processen gevoerd tijdens de actiefste periode van de S.Inq. (vijftig jaar lang), waarbij 700 doodsvonissen werden uitgesproken (meestal het schavot - toen nog zonder "humane" guillotine, maar met "hand"-beul). Dat is 1,6 %. Het aantal van 700 in 50 jaar is minder dan tegenwoordig per jaar in de Verenigde Staten of bijv. Singapore ter dood wordt veroordeeld.
De Pauselijke Inquisitie, de enige Inquisitie die rechtstreeks van de Paus afhing, maakte in haar 400-jarig bestaan ca. 300 slachtoffers. Men zegge: driehonderd.
De Slag bij Heiligerlee, de plundering van Antwerpen en de bestraffing van geuzensteden door het Spaanse leger waren geen daden van de Spaanse Inquisitie. Geheel niet. Dat waren oorlogsmisdaden.
De Inquisitie-mythe werd behalve in liederen als "Slaet op den trommele" (overigens tijdens nationaal-socialisme herleefd, mooie - Middeleeuws klinkende - melodie trouwens) vooral pas in de 18e eeuw vereeuwigd in de liberale "Encyclopédie" van Dénis Diderot en Jean-Jacques Rousseau en Voltaire. Die allen politieke plannen met het katholicisme hadden. Dat zijn geen objectieve bronnen. Mijn bronnen zijn: James Hannam (Oxford), Edward M. Peters (University of Berkeley) e.v.a. (Onder meer professoren Modern Age/Nieuwe Tijd die ik zelf mocht beluisteren. Daaronder anti-katholieke individuen, die echter van de "Inquisitie Mythe" spraken.)
Alsof die Heidenen een keus werd gelaten! Kom op, zeg. Vandaar dat er van de voorchristelijke beschaving zoveel is overgebleven!
Juist ja. Als men een fanatische bloederige bekering had gevoerd, had men wel zeker de voorchristelijke beschaving uitgeroeid. Of bedoel je juist, dat er weinig over is gebleven? Nu is het zo, dat op Germaanse cultusplaatsen kerken gebouwd werden. De Germaanse cultusplaatsen waren overigens niet geïnstitutionaliseerd en geavanceerd (zoals de Romeinse heidense tempels - die dan ook bleven bestaan door het Christelijk gebruik als kerk, bijv. in Nîmes, Frankrijk), maar natuurlocaties: eiken, rivieren, poelen (vennen) en heuvels. Die bestaan nog.
Overigens weet ik wel, dat de Germaanse en Keltische cultus vaak heel wat "barbaarser" was, dan jij het Christendom hier voorstelt. Zo bracht men in noodsituaties ook gerust mensenoffers. In Nederland zijn de Kaninefaten (een Keltisch restvolk dat door Germanen net niet verdreven was) het bekendste voorbeeld. Zij leefden in de duinen van Zuid-Holland (huidige 's-Gravenhage, Rotterdam tot ongeveer Bloemendaal).
Niet voor niets zingen de patriottische Anglicanen van Engeland nog elk jaar bij de Night of the Proms deze frase uit het lied Jerusalem: "and was Jerusalem builted HERE, among
those dark satanic mills?" (
http://www.moveaway.org/jerusalem.MP3) Om naar de Keltische cultus te verwijzen, vrees ik.....
Historisch gezien is de cultuur van onze voorvaderen en die van vele andere volkeren natuurlijk hoogst interessant. En wie wil niet weten wat er begraven ligt in de grafheuvels die overal doorheen onze Lage Landen (vooral Ardennen, Limburg, Brabant) te vinden zijn?
En er gebeuren tegenwoordig veel vreselijker dingen in onze "beschaafde" landen dan in die "barbaarsheid" van "toen", dat geef ik graag toe. Vergeleken met de quasi-"Europese" liberaal-hedonistische samenleving die vanaf ca. 1965 geleidelijk de originele West-Europese heeft verdrongen, was de voorchristelijke cultuur er zeker één die veel beter was.
Vrijwel alle Christelijke feestdagen zijn gebaseerd op die van het Heidendom, waarvan de oorspronkelijke vieringen wel degelijk verboden werden. Bepaalde symbolen heeft men daarbij echter wel overgenomen, zoals de verlichte bomen met Kerst (Joel) en de eieren met Pasen (Ostara) en wat te denken van de processie? Heidenser kan bijna niet; in elke natuurreligie kan men dit terugvinden.
Dit is deels waar, maar de mythe van bijv. Kerstmis, dat 25 december gekozen zou zijn vanwege de Saturnalia of zelfs Sol Invictus, is just that. Een mythe. Want historici hebben aangetoond, dat 25 december wel degelijk ongeveer de datum moet zijn geweest, ook gezien de volkstelling in Juda (Bethlehem) in opdracht van keizer Augustus (Octavianus) die precies vastgelegd is. Pasen verschuift elk jaar, terwijl Ostara van de vaste zonnecyclus afhangt. Meestal vallen zij niet samen, slechts uiterst zelden. Een feit is het wel, dat men de gebruiken van de heidense feesten naar de dichtbijliggende Christelijke feestdagen verschoof en ze hierbij kerstende. Overigens was de Katholieke Kerk erg tegen de kerstboom, Luther stimuleerde echter (misschien wel juist vanwege de Pauselijke weerstand) de kerstboom als symbool van "het geboren Licht Christus". Op zich een mooie symboliek die ook de katholieke huishoudens veroverd heeft. Ja, het eieren zoeken is echt een overblijfsel uit de vruchtbaarheidscultus van het voorjaar. Ook het branden van Paasvuren (in Overijssel, Oostelijk Gelderland en Noord-Noord-Brabant en rond het Rijk van Nijmegen) is direct een voorchristelijk gebruik om het voorjaar en het licht te vieren (zie video:
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/i ... 4004-bb.rm). Een gekerstende Germaanse reidans vindt men nog terug in de volksrondgang in het uiterst katholieke stadje Ootmarsum in Noordoostelijk Twente, waarbij de bevolking zowel drinkt en eet als Verrijzenisliederen zingt ("Christus ist opgestanden", "Alleluia den blijden toon/Lof zij dat zuiver Lam Gods zoet"). Van Twentse paasgebruiken (katholieke gebruiken met heidense achtergrond, uitgez. het oerchristelijke wijwatersprenkelen) vindt men hier een prachtige reportage:
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/i ... 4006-bb.rm.
Negatief was die kerstening helemaal niet. Ik vind de gebruiken een groot cultuurgoed die bovendien de historische invloeden op het Nederlandse volk duidelijk illustreren.
zo'n uitspraak getuigt van stupiditeit of anti-katholieke overtuiging
En dat is in jouw opinie zo ongeveer hetzelfde?
Ja, eigenlijk wel, maar goed. Ja, helaas dus.

Ik ben en blijf immers een katholiek van de
oude stempel.
Vraag aan mij of ik gek ben en ik antwoord met: neen, Vrij Heiden! En dat is dus ook niet hetzelfde.

Je naamgever Seyffardt dacht er wel een beetje anders over bij zijn rede voor het vertrek van het Vrijwilligerslegioen "Wij gaan Stalin halen" Nederland (1941): "voor de waarden die voor de christelijke beschaving van waarde ....moeten blijven." Maar goed: hoor het hem zelf zeggen:
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/i ... 9022-bb.rm
Overigens stond Seyffardt bij het uitspreken van die woorden wel onder het heidense Ostara-symbool van de - rood-wit-blauw-ingekleurde - zonnewieken (waarvan ook het sanskritische hakenkruis - later symbool der NSDAP - afgeleid is).
Overigens weet je wel, wat "de mensen" concluderen, als je zegt, dat de Vrij-Heiden bent en tegelijkertijd een avatar van het Vrijwilligerslegioen (later geïncorporeerd in de Waffen-SS) hebt.
Maar goed, ik heb geen vooroordelen, hoor. Anders had ik zelf wel een andere nick name gekozen dan de omstreden en voor nazi-propagandadoeleinden in katholieke landen gebruikte Pr. Cyriel Verschaeve (overigens een groot - melancholisch - dichter).
Door de geschiedenis gevangen worden we allemaal. We kiezen zelf alleen op welke wijze. En soms ook niet.
«Vlaanderens schoonste uur heeft geslagen» - Onderpastoor en dichter Cyriel Verschaeve, West-Vlaanderen, 1940. Een Romanticus, gevangen door de geschiedenis.