Kleding van het leger.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

vind je dat ook?

Peiling eindigde op 15 mei 2006, 17:20

ja?
26
81%
nee?
6
19%
 
Totaal aantal stemmen: 32

Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Met de vraag in de openingspost had ik associaties met bijvoorbeeld een enkel kledingstuk: een broek, een trui, een petje. Dat lijkt mij geen probleem, tenzij hier schokkerende symbolen op zijn aangebracht. Wanneer het echter om een compleet uniform gaat dan bestaan er wel bezwaren: zoals de verwarring met het gezag of schrikeffecten e.d.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
aKoni
Lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 nov 2003, 19:36
Locatie: Tilburg
Ontvangen: 1 keer

Bericht door aKoni »

Ikzelf draag af en toe een legerbroek, dus inderdaad ik vind 1 kledingstuk wel kunnen, maar een heel uniform gaat een beetje te ver.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Eind jaren 60, in de periode van de "Flower Power" was het bijna verplichte mode om in afgedankte militiare kledingstukken rond te lummelen. Liefst beschreven met viltstift, met lang vettig haar en een joint in de mondhoek.

Dit waren dan de dienstweigeraars en de gewetensbezwaarden. Triestig.

Leo
Gebruikersavatar
Mike Hazeleger
Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike Hazeleger »

johan willaert schreef:Ja, maar draag dan ook je haar kort, poets elke dag je schoenen, draag ook je bottines als het 30 graden is, doe altijd de voorziene knopen van je hemd dicht, zorg dat je zakken altijd dicht zijn, draag de gepaste kousen, slaap af en toe eens buiten als het vriest en regent, loop op gepaste tijdstippen de voorziene uithoudingstesten met alle uitrusting, enz.... 8)
af en toe buiten slapen e.d. heeft toch niets met de kleding enz. te maken offe zit ik nou verkeerd :?
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Mike Hazeleger schreef:
johan willaert schreef:Ja, maar draag dan ook je haar kort, poets elke dag je schoenen, draag ook je bottines als het 30 graden is, doe altijd de voorziene knopen van je hemd dicht, zorg dat je zakken altijd dicht zijn, draag de gepaste kousen, slaap af en toe eens buiten als het vriest en regent, loop op gepaste tijdstippen de voorziene uithoudingstesten met alle uitrusting, enz.... 8)
af en toe buiten slapen e.d. heeft toch niets met de kleding enz. te maken offe zit ik nou verkeerd :?
Ik geloof dat Johan's sarcasme je een beetje ontgaat ;) Johan is beroepsmilitair, vandaar...
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Legerkleding dragen heb ik geen probleem mee doe hetzelf ook als ik ga zoeken met de MD, dit omdat het makkelijke kleding is en gerust vuil mag worden.

en omdat de boswachters me niet zien :P

Verder mocht je geloof ik geen emblemen etc. dragen? Waarom zou ik zo 1,2,3 niet weten heb het eens gehoord van een maat van me die dat wel deed tijdens het zoeken en dat de politie daar moeilijk over begon te doen.

Mvg.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Mike Hazeleger
Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike Hazeleger »

Peter schreef:
Mike Hazeleger schreef:
johan willaert schreef:Ja, maar draag dan ook je haar kort, poets elke dag je schoenen, draag ook je bottines als het 30 graden is, doe altijd de voorziene knopen van je hemd dicht, zorg dat je zakken altijd dicht zijn, draag de gepaste kousen, slaap af en toe eens buiten als het vriest en regent, loop op gepaste tijdstippen de voorziene uithoudingstesten met alle uitrusting, enz.... 8)
af en toe buiten slapen e.d. heeft toch niets met de kleding enz. te maken offe zit ik nou verkeerd :?
Ik geloof dat Johan's sarcasme je een beetje ontgaat ;) Johan is beroepsmilitair, vandaar...
ooooh oke ;) bedankt Peter... ;)... zo zo beroepsmilitair toe maar... dat hoop ik later ook te worden ;)
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Bericht door symen »

Ik heb ja gedaan.

Ik vind dat je wel bijvoorbeeld alleen een broek of alleen een jas of zo daarvan aan heb maar helemaal lijkt me niet goed anders maak je helemaal geen onderscheid meer tussen echte militairen en geen echte militairen.
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

Ik heb ook altijd mijn nederlandse panzerboots aan, ik heb er geen problemen mee, ik heb ook al eens als canadees in belgie friet wezen halen, ik kreeg alleen maar positieve reacties, dit was trouwens omdat we onderweg waren naar een reenactment.

zelf loop ik ook met een jas volgehangen met patches van bands, patches uit het leger, bijv rangen zoals Generaal, epaulletten ervan, op een legerjas. waarom zou dit niet mogen, ik draag ook mijn nl officiers jas mee epauletten. waarom zou dit niet mogen?

ik vind het de fijnste kleren en omdat ik er dikwijls niks voor hoef te betalen kan ik mijn kleedgeld voor het meeste opmaken aan uniformen wo2, trouwens de kleren zitten hardstikke goed.

ik heb dan ook gewone kleren maar waarom zou ik duur zijn als ik goedkoop kan zijn.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Waffenambt schreef:Ik heb ook altijd mijn nederlandse panzerboots aan, ik heb er geen problemen mee, ik heb ook al eens als canadees in belgie friet wezen halen, ik kreeg alleen maar positieve reacties, dit was trouwens omdat we onderweg waren naar een reenactment.

zelf loop ik ook met een jas volgehangen met patches van bands, patches uit het leger, bijv rangen zoals Generaal, epaulletten ervan, op een legerjas. waarom zou dit niet mogen, ik draag ook mijn nl officiers jas mee epauletten. waarom zou dit niet mogen?

ik vind het de fijnste kleren en omdat ik er dikwijls niks voor hoef te betalen kan ik mijn kleedgeld voor het meeste opmaken aan uniformen wo2, trouwens de kleren zitten hardstikke goed.

ik heb dan ook gewone kleren maar waarom zou ik duur zijn als ik goedkoop kan zijn.
'
;) Smart thinking
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

:P je moet tog ergens je kleren vandaan halen en als ik dan voor het zelfde geld andere dingen kan kopen, ja waarom niet :?
:evil:
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Waffenambt schreef::P je moet tog ergens je kleren vandaan halen en als ik dan voor het zelfde geld andere dingen kan kopen, ja waarom niet :?
:evil:
Als jij dat zo wilt, tsjah, maar ik loop er toch liever wat moderner bij dan in oude Nederlandse legerkleding.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Ja hoor...lekker dragen als je dat leuk vindt :)
Ik draag zelf regelmatig een camobroek, cap, jack of t-shirt (niet tegelijk anders lijkt het idd alsof ik een compleet uniform draag);als mode item kan het prima.Tijdens paintballgames draag ik altijd een Bundeswehr Panzerkombi (zonder emblemen).
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Dragen van legerkleding

Bericht door asjemenou »

Vroeger heb ik er wel in gelopen. Begin jaren 80 was het zelfs erg in. De mode was toen legerkisten en een legerjas. Ik droeg toen een Britse camouflagejas. Ik was toen de held van de buurt want niemand had die! Schrijven op de legerjas deed ik niet want dat vond ik zonde. Buttons opspelden was niet zo erg want die kon je weer verwijderen.
Vandaag de dag zou ik er niet zo snel meer in rondlopen. Ik stoor mij er ook niet aan als anderen het wel dragen zolang men maar geen fascistische of nazistische tekens draagt.
Wat die legeronderscheidingstekens betreft, volgens mij is dat niet verboden hoor. Het openbaar dragen van thans gedragen politie/marechaussee kledij wel.
Red
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 feb 2006, 17:51
Locatie: Belgie

Bericht door Red »

In Ieper is er alle 3de zondag van de maand in een feestzaaltje een klein verkoopplaatsje van materiaal uit de Tweede wereldoorlog en boeken,...(geen wapens, bommen,...) ik ben vorige maand voor de 1ste keer geweest, en daar kwam ik ook mensen tegen met legeruniformen aan (uit die tijd en eigen tijd) niemand heeft daar problemen mee, dusja, nog maar zo'n voorbeeld.
Plaats reactie