operatie Uranus

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Erik

operatie Uranus

Bericht door Erik »

Ik ben een werkstuk aan het maken over de slag om Stalingrad.
Maar ik ben vastgelopen bij de tegenaanval van de Russen. Ik kan niet voldoende informatie vinden hierover. Ik heb al een paar site's gevonden op deze site maar sommige daarvan zijn een beetje vaag. Weet u dus nog een paar site's over het tegenoffensief van het rode leger?
U zou me er heel er me helpen alvast bedankt.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Operatie Uranus, dat doet me terugdenken zeg .. wat ben ik oud aan het worden! Tijdens de eindexamens van het 6e jaar middelbaar onderwijs deed ik voor het (mondelinge) examen Engels een korte schets over de oorlogsituatie bij Stalingrad op het moment toen Uranus losbrak. De leraar was zo onder de indruk dat ik 100% kreeg, wat nog nooit eerder gebeurd was.

Operatie Uranus was eigenlijk een val die dichtsprong voor de Duitse troepen in en rond stad Stalingrad. Je moet je de situatie visualiseren om ze ten volle te begrijpen; Stalingrad aan de Wolga, voor 95% ingenomen. Kortom, de stad zat vol Duitse troepen. Dit ging echter ten koste van de flanken ten zuiden en westen van het front, waar manschappen en materiaal weggenomen werden om in de stad ingezet te worden. Het hele 6. Armee (von Paulus) had zich in en rond stad Stalingrad genesteld, terwijl het zwakke 3. Roemeense Leger haar westflank openhield, en het 4. Roemeense Leger haar zuiderflank. Deze zwakke flanken (amper tanks aanwezig, anti-tank-geschut was véél te weinig voorradig) waren het doel van de Russen in de ochtend van 19.11.1942, om 07:30u 's morgens. 3 Russische Legers - waaronder 1 tankleger, walste de lange, uitgestrekte lijn van het 3e Roemeense Leger plat en 3 andere Russische legers, waaronder 2 tankcorpsen, beukten de zuiderse Roemeense lijn plat. Je kan je wel voorstellenn, dat de eenvoudige Roemeense soldaat, hoe dapper hij ook was, geen kans maakte tegen de honderden T-34 tanks die op hen afrolden. Tegen 22.11.1942 was het dan ook achter de rug, om 06:00u 's morgens weer, konden de gigantische Russische strijdkrachten de omsingeling sluiten door het veroveren van de Donbrug, en een dag later was Kalatsch in hun handen. Daarmee was niet alleen Stalingrad totaal afgesneden, maar omsingeld door gigantische Russische troepen die een evenzeer gigantische strook land bezetten. Het grote slachtoffer was natuurlijk het Roemeense leger, dat eerst al 80 minuten trommelvuur uit 3.500 Russische stukken te verduren kreeg, en daarna een zwerm van 200 T-34 over zich heen kreeg. Deze aanval kwam als een totale verrassing en het Duitse hoofdkwartier, net zoals STAVKA overigens, wist nooit precies wat er gaande was. In totaal werden zo'n 330.000 As-soldaten ingesloten, terwijl de Russische plannen op 85.000 hadden gehoopt. Een success voor de Russen, maar de harde winter in een ingesloten Kessel zou een ware hel worden de Duitse troepen. De stad werd een hel waar geen mens kon overleven, de koude, het gebrek aan winterkleding en eten ... Stad Stalingrad was een nachtmerrie voor iedereen die erin vastzat. Toen het begon te dooien, waren alle As-leger die ingesloten waren vernietigd of gevangen genomen. 2 Roemeense divisies van hun 3. Leger en een deel van het 4. Panzerarmee had zich kunnen redden. Nagenoeg het hele Duitse 6. Armee - hetzelfde dat de lage landen had veroverd - was venietigd of gevangen genomen, het hele Roemeense 4. Leger was venietigd en van het Italiaanse 8. Leger was eveneens geen spoor meer.

Voor de Duitse soldaten die gevangen genomen werden bij Stalingrad, zo'n 90.000 man, waren de voorzuitzichten niet bepaald goed. Ze zouden worden doodgewerkt door de Russen en uiteindelijk keerden slechts 5.000 terug naar huis. Het verschil tussen deze twee cijfers is een stille getuige van de onmenselijkheid die eigen was aan de Russische kampen.
Plaats reactie