wo2 vergeten?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Never Forget Them
Lid
Contacteer:

wo2 vergeten?

Bericht door Never Forget Them »

Voor school doe ik een betogende spreekbeurt met als stelling: Wo2 mag nooit vergeten worden.

En daar bedoel ik vooral mee dat herdenkingen van de slachtoffers altijd zullen moeten plaatsvinden.

Voor deze stelling zoek ik voor en tegen argumenten. Zelf heb ik er al een paar maar meer mensen kunnen altijd ook meer en misschien ook betere argumenten geven. :? :roll:

Bijna iedereen op dit forum zal voor zijn. :cry: Maar misschien hebben jullie ook argumenten tegen. :lol:

Alles is welkom.

Alvast bedankt :)
symen
Lid

Bericht door symen »

Zoals mensen die in het concentratiekamp hebben gezeten meschien willen die niet meet dat het herdagt word dat zovele mensen daar zijn omgekomen. Omdat het hun mechiem weer veel pijn doet.?
Never Forget Them
Lid
Contacteer:

symen schreef:Zoals mensen die in het concentratiekamp hebben gezeten meschien willen die niet meet dat het herdagt word dat zovele mensen daar zijn omgekomen. Omdat het hun mechiem weer veel pijn doet.?
Dat ook maar er zullen ook mensen zijn die alle herdenkingen voor iedere slag overdreven vinden. En die 2 minuten stilte per jaar zat vinden. Of misschien dat ook nog geen eens. Want die vinden bijvoorbeeld dat je het verleden achter moet laten en met de toekomst verder moet gaan. En van die mensen zoek ik ook een beetje argumenten
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Argumenten tegen de herdenking van slachtoffers:
- de meesten zijn inmiddels dood, over een paar jaar zijn ze dat allemaal
- nabestaanden moeten het maar vergeten en door gaan met hun eigen leven
- door de herdenkingen is het just moeilijker voor nabestaanden
- ze kosten geld
- ze kosten ruimte en Nederland is al zo vol
- het is bijna verplicht mee te doen: als je op 4 mei 's avonds een liedje gaat zingen, wordt je vreemd aangekeken
- mensen herdenken omdat het moet, niet omdat ze willen
- het is verstandiger bezig te zijn met de huidige oorlogen en de slachtoffers die nu vallen

Zelf ben ik voor herdenken, maar nu heb je vast wat tegenargumenten. :)
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Skylighter
Lid

Bericht door Skylighter »

YPPY schreef: - ze kosten ruimte en Nederland is al zo vol
Ghehe ik zou dat tegenargument maar niet gebruiken, dat is wel beetje zwak. En een herdenking zoals in Amsterdam op de Dam, kost toch geen ruimte? Of bedoel je hiermee de monumenten?
dvaupell
Lid
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

o.a. YPPY:
door de herdenkingen is het just moeilijker voor nabestaanden
Zoals de overige tegenargumenten geen hout snijden is dit toch wel de meest foute.

Het ergste wat je iemand die geleden heeft kunt aandoen (betreft niet alleen oorlogsslachtoffers..) is het mis- of ontkennen van hun leed.
Juist de erkenning van leed maakt het voor een slachtoffer beter te verdragen.

Enig argument dat ik even kan bedenken tegen herdenkingen is dat je misschien foute types op, voor hun, interessante gedachten brengt.
Ik bedoel ermee dat misschien zo'n Rudolf Hess bijeenkomst helemaal niet zou bestaan als men WO2 was vergeten...
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Ik zeg ook niet dat de tegenargumenten terecht zijn, maar het is een begin. Voor stage moest ik de meest bizarre meningen verdedigen tijdens een cursus debateren en je kan bijna overal een verhaal bij verzinnen.

Onder die ruimte kun je ook verstaan bv. dat het openbaar vervoer rond de Dam omgeleid moet worden, wat voor problemen zorgt en geld kost. Auto's kunnen ook de Dam niet meer over (ik weet niet of dat anders wel kan?). Je kunt er ook een geluidsoverlast verhaal van maken met kleine kinderen die liggen te slapen en wakker worden van de trompetten.

Maar dvaupell (even de advocaat van de duivel spelen), als je als nabestaande weet dat mensen verplicht zijn te herdenken, en het niet menen, heb je er dan zoveel aan? Heb je er dan niet meer aan dat mensen die het wel menen kleinschaliger bij elkaar komen? Ook op andere dagen dan de 'verplichte' herdenkeningsdag? Ben je er dan juist niet bij mee als mensen ook op 8 oktober of 3 februari aan je denken en niet alleen op 4 mei?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
dvaupell
Lid
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

YPPY
Maar dvaupell (even de advocaat van de duivel spelen), als je als nabestaande weet dat mensen verplicht zijn te herdenken, en het niet menen, heb je er dan zoveel aan? Heb je er dan niet meer aan dat mensen die het wel menen kleinschaliger bij elkaar komen? Ook op andere dagen dan de 'verplichte' herdenkeningsdag? Ben je er dan juist niet bij mee als mensen ook op 8 oktober of 3 februari aan je denken en niet alleen op 4 mei?
Tsja YPPY, daar zeg je zo wat.. Ik denk dat "verplicht herdenken" helemaal niet bestaat. Het lijkt me dat als je wordt gedwongen te herdenken, je meer bezig bent met het feit dat je wordt verplicht iets te doen dan dat je denkt aan het geen dat je zou willen/moeten herdenken.

Het gaat mij erom dat de nabestaanden erkenning krijgen voor hun leed. Hoe massaler dit gebeurt hoe beter, zou ik zeggen (Bigger is Better!)
Bij verschillende kleinschalige herdenkingen op verschillende dagen ontbreekt de masaliteit en ik denk dat dat jegens de nabestaanden minder effectief is. Dit is overigens geen reden met deze kleinschalige bijeenkomsten te stoppen.

Wat ik overigens WEL zou willen verplichten is educatie. Op die manier weet je ook wat je staat te herdenken.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Never Forget Them
Lid
Contacteer:

De tegenargumenten zijn in ieder geval goed bruikbaar. bedankt. Als iemand meet heeft wil ik die graag ook weten en ook VOOR argumenten want ik ben zelf ook voor maar goede argumenten bedenken ben ik niet heel goed in :?

Maar educatie is zeker nodig. Ik heb op school alleen geleerd dat Hitler aan de macht kwam en dat er veel Joden zijn vermoord. En tussendoor nog even snel invasie op 6 juni in Normandie. Maar dankzij saving private ryan en de monumenten en herdenkingen van Market Garden rond Arnhem ben ik er achter gekomen dat wo2 uit veel meer bestaat en heb denk ik niet zo als vroeger op 4 mei aan leuke dingen omdat ik stil moet zijn en die 2 minuten moet wacht, zucht. Maar herdenk ik de slachtoffers van wo2. En daarom vind ik dat scholen meer aandacht aan wo2 moeten besteden. Nou spreek ik alleen voor mijn school. Maar ik woon ook in Heteren dus op The Island en in de buurt van Arnhem. Dus hier in de omgeving is hard gevochten en op school heb ik er nooit wat van gehoord. :?
Dit kan op andere scholen anders geregeld zijn maar bij mij was het slecht. Wat ik, dankzij wat ik nu weet eigenlijk niet vind kunnen dat er niks over verteld is. :x
1 leraar van mij woonde zelfs in de Poort van Schoon Der Logt maar heeft er nooit iets over verteld :? :x
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Never Forget Them schreef:De tegenargumenten zijn in ieder geval goed bruikbaar. bedankt. Als iemand meet heeft wil ik die graag ook weten en ook VOOR argumenten want ik ben zelf ook voor maar goede argumenten bedenken ben ik niet heel goed in :?

Maar educatie is zeker nodig. Ik heb op school alleen geleerd dat Hitler aan de macht kwam en dat er veel Joden zijn vermoord. En tussendoor nog even snel invasie op 6 juni in Normandie. Maar dankzij saving private ryan en de monumenten en herdenkingen van Market Garden rond Arnhem ben ik er achter gekomen dat wo2 uit veel meer bestaat en heb denk ik niet zo als vroeger op 4 mei aan leuke dingen omdat ik stil moet zijn en die 2 minuten moet wacht, zucht. Maar herdenk ik de slachtoffers van wo2. En daarom vind ik dat scholen meer aandacht aan wo2 moeten besteden. Nou spreek ik alleen voor mijn school. Maar ik woon ook in Heteren dus op The Island en in de buurt van Arnhem. Dus hier in de omgeving is hard gevochten en op school heb ik er nooit wat van gehoord. :?
Dit kan op andere scholen anders geregeld zijn maar bij mij was het slecht. Wat ik, dankzij wat ik nu weet eigenlijk niet vind kunnen dat er niks over verteld is. :x
1 leraar van mij woonde zelfs in de Poort van Schoon Der Logt maar heeft er nooit iets over verteld :? :x
idd... heb nu WO2 als onderwerp met geschiedenis... heel eenzeidig beeld; Duitsers fout, Geallieerden goed... 6 miljoen joden vermoord... belangrijkste slag; D-Day... en dat is het dan wel zown beetje...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Het verschilt erg per school in hoeverre er aandacht wordt besteedt aan de Tweede Wereldoorlog en tot op welke hoogte er oppervlakkig wordt gebleven. Op mijn middelbare school werd (oa.) zowel de opkomst van Hitler, zijn pact met Stalin en de nasleep van de oorlog goed behandelt.

Voor argumenten vóór de herdenking is deze website erg geschikt: http://www.herdenkenenvieren.nl/hev/betekenis
Veel succes en hopelijk heb je er iets aan! :)
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Never Forget Them
Lid
Contacteer:

Ja ik denk ook dat het per school verschilt. Maar toch vind ik het raar een school midden tussen de slagvelden van vroeger besteed er bijna geen aandacht aan :?

En bedankt voor de link :wink:
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Een ander 'tegen'-argument:

De herdenkingen zijn in principe puur gericht op WO2 en haar slachtoffers. Dit terwijl er door de eeuwen heen vele oorlogen zijn gevoerd, vele massa-moorden hebben plaats gevonden en er nog dagelijks honderden, zoniet duizenden sterven door oorlog.

Goed voorbeeld is de burger-oorlog in Rwanda in 1994 waar de Hutu's zo'n 800.000 (!!) Tutsi's en gematigde Hutu's over de kling hebben gejaagd. Niemand die er toen wat aan deed, niemand die het er nu nog over heeft, practisch niemand die dit überhaupt weet.

Ik ben zeker geen tegenstander van de herdenkingen, maar pleit wel voor meer aandacht voor andere oorlogen/massamoorden, zoals bovenstaand voorbeeld. Ik kan er namelijk met mijn verstand totaal niet bij dat we in 1994 geen ruk hebben gedaan, terwijl we donders goed wisten wat er gaande was in Rwanda, en dat niemand hier ooit nog over praat vind ik minstens even onbegrijpelijk.

Hoe belangrijk het erfgoed van de tweede wereldoorlog ook moge zijn, af en toe krijg ik het idee dat we onze aandacht volledig verkeerd proportioneren. En dat terwijl het zo'n verschrikkelijk kleine moeite is.
dvaupell
Lid
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Groot verschil tussen het door jou genoemde conflict (tussen Hutu's en Tutsi's) en WO2 is dat eerstgenoemd conflict DAAR afspeelde en WO2 HIER!
Het hemd is altijd nader dan de rok.

Ik snap je argument en ben het er niet mee oneens. We zijn, net als iedereen, geneigd eerst naar ons eigen leed te kijken....
AfbeeldingAfbeelding
Never Forget Them
Lid
Contacteer:

dvaupell schreef:We zijn, net als iedereen, geneigd eerst naar ons eigen leed te kijken....
Ik ben 16 dus ik kan niet zeggen dat het mijn eigen leed is maar ik hoor wel veel verhalen van mensen die het zelf hebben meegemaakt. En verder klopt het wel wat dvaupell zegt. Want je kijkt vaak eerder naar ernstige gebeurtenissen in je eigen buurt dan gebeurtenissen aan de andere kant van de wereld. Mij en ik denk ook veel andere mensen spreken de gebeurtenissen in mijn eigen streek ook meer aan. Want je staat echt op de plek en kan de gebeurtenissen proberen een beeld te geven
Plaats reactie