Hitler, Kunst & Politiek
Hitler, Kunst & Politiek
Ik ben bezig met een profielwerkstuk. En heb het over Hitler, hoe hij de kunst gebruikte voor de politiek. Ik ben al een redelijk eind op weg, maar mischien zijn er hier nog mensen die goede tips hebben voor boeken, internet sites etc..?
- Roel R.
- Lid
- Berichten: 5675
- Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
- Contacteer:
google eens op albert speer, germania, Arno Breker,Wolf willrich en Josef Thorak
nog wat links
http://www.hitler.org/art/
http://www.taivaansusi.net/reich/galler ... ersart.htm
http://www.nazi-third-reich-art.com/third-reich-art.htm
http://www.nazi-third-reich-art.com/
http://fcit.coedu.usf.edu/holocaust/arts/artReich.htm
nog wat links
http://www.hitler.org/art/
http://www.taivaansusi.net/reich/galler ... ersart.htm
http://www.nazi-third-reich-art.com/third-reich-art.htm
http://www.nazi-third-reich-art.com/
http://fcit.coedu.usf.edu/holocaust/arts/artReich.htm
- paulstolk
- Lid
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
- Locatie: Ede, gelderland
- Contacteer:
-
- Lid
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15
Hitler, zelf een knap schilder (bij een vriend-Oostfronter hangen 2 schilderijen van hem) realiseerde zich al snel van de waarde die kunst had. Kunst en nationalisme gaan trouwens hand in hand, zeker in Duitsland waar kunst de kracht van volk en natuur tot uiting deed komen. Je moet eens op het Arno Breker's werk opzoeken, dat ongetemde van zijn werk sloot rechtstreeks aan bij Goethe's ideeën over de "oer"-mens, de mens zoals hij bedoeld was door God; groot, sterk en onafhanhelijk. Breker was trouwens ook lid van HJVB. Deze ideeën werden ook gebruikt in de SS, Nietzsche had het over de Untermensch en de Übermensch. Nu wordt dat vertaald als het "superras" en het "minderwaardige ras", dat is een smerige zak vol leugens; Nietzsche was atheist en zag religie als iets dat mensen zwak maakte, in de tijd waarin hij leefde - de opkomende industrialisatie - zag hij trouwens de schrijnende armoede en de techniek die plots God werd, vandaar zijn bekende uitspraak, "Gott ist tot!". De Übermensch was de onafhankelijke mens, hij had de teloorgang van het christendom overleefd, haatte de kuddegeest en was sterk en kritisch. De Untermensch was de kuddemens, hij had geen eigen denkbeelden en was slechts één iemand van de grijze massa. Die visie drong natuurlijk door tot de Duitse kunst van die tijd. Er bestaat een mooie, originele film over de "dag van de Duitse kunst" in 1939, het zijn amateurbeelden gedraaid door een Duitser - in kleur dan nog. De film noemt "Good Morning, Mr. Hitler!" en is oa. beschikbaar hier;
http://store.yahoo.com/ihf/612.html
http://store.yahoo.com/ihf/612.html
- Roel R.
- Lid
- Berichten: 5675
- Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
- Contacteer:
In het Derde Rijk stond de kunst in het teken van de Arische superioriteit, alles wat de machthebbers tegenstondzoals bijvoorbeeld abstracte kunst werd gezien als Entartet ( Roel had het erover, en dit was inderdaad tentoongesteld onder de noemer Entartete Kunst ) dit omvatte oa beeldhouwkunst, architectuur, schilderijen, plastieken maar ook film en muziek. Een prachtig voorbeeld van Nazi-kunst is reeds te zien in dit forum, en als je de kans ziet moet je de Leni Riefenstahl film Triumph Des Willens eens bekijken! Dit alles onder supervisie van Göbbels' Reichsministerium für Propaganda und Volksaufklärung.
Thomas schreef:Hitler, zelf een knap schilder (bij een vriend-Oostfronter hangen 2 schilderijen van hem) realiseerde zich al snel van de waarde die kunst had. Kunst en nationalisme gaan trouwens hand in hand, zeker in Duitsland waar kunst de kracht van volk en natuur tot uiting deed komen. Je moet eens op het Arno Breker's werk opzoeken, dat ongetemde van zijn werk sloot rechtstreeks aan bij Goethe's ideeën over de "oer"-mens, de mens zoals hij bedoeld was door God; groot, sterk en onafhanhelijk. Breker was trouwens ook lid van HJVB. Deze ideeën werden ook gebruikt in de SS, Nietzsche had het over de Untermensch en de Übermensch. Nu wordt dat vertaald als het "superras" en het "minderwaardige ras", dat is een smerige zak vol leugens; Nietzsche was atheist en zag religie als iets dat mensen zwak maakte, in de tijd waarin hij leefde - de opkomende industrialisatie - zag hij trouwens de schrijnende armoede en de techniek die plots God werd, vandaar zijn bekende uitspraak, "Gott ist tot!". De Übermensch was de onafhankelijke mens, hij had de teloorgang van het christendom overleefd, haatte de kuddegeest en was sterk en kritisch. De Untermensch was de kuddemens, hij had geen eigen denkbeelden en was slechts één iemand van de grijze massa. Die visie drong natuurlijk door tot de Duitse kunst van die tijd. Er bestaat een mooie, originele film over de "dag van de Duitse kunst" in 1939, het zijn amateurbeelden gedraaid door een Duitser - in kleur dan nog. De film noemt "Good Morning, Mr. Hitler!" en is oa. beschikbaar hier;
http://store.yahoo.com/ihf/612.html
Je hebt kennis van zaken! Maar ik ben wel erg nieuwsgierig geworden naar die twee schilderijen! Zou je er een foto van kunnen maken en deze in het forum kunnen plaatsen? Ik ben benieuwd!

- paulstolk
- Lid
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
- Locatie: Ede, gelderland
- Contacteer:
- Peter M
- Lid
- Berichten: 6271
- Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09
Als je de kans hebt om 'Good morning mister Hitler' te kopen, doe dat dan meteen. Hij is enkele jaren (?) geleden nog op Canvas uitgezonden. Zeer indrukwekkend, ook de parade die de geschiedenis van het Duitse rijk moest uitbeelden.
Hitler's tekeningen die hij aan het front heeft gemaakt vind ik wel iets hebben: de destructie van de oorlog is er wel te zien door vernielde huizen, maar doden en uitgebrande voertuigen staan er nooit op.
Hitler's tekeningen die hij aan het front heeft gemaakt vind ik wel iets hebben: de destructie van de oorlog is er wel te zien door vernielde huizen, maar doden en uitgebrande voertuigen staan er nooit op.
De nationaal-socialisten wouden de gehele Duitse cultuur aan hun ideologie onderwerpen. Het doel was om een nationaal-socialistische eenheidscultuur na te streven, die in haar totaal onder de controle van het nationaal-socialistische machtsapparaat stond. Het basisconcept voor het ideale mensbeeld was een samenhang van lichaamscultus, raszuiverheid en weerbaarheid.
De ideale burger leefde volgens de nationaal-socialisten in een rustige omgeving, met een grote familie, en met natuurlijk veel kinderen. Iedereen die anders was, werd vervolg en deze mensen waren ook onnatuurlijk en verboden.
Ale kunstvormen en cultuurvormen werden in september 1933 onder het toezicht en de controle geplaatst van de Reichskulturkammer, onderverdeeld in: muziek, beeldende kunst, literatuur, pers, film, theater en de openbare omroep. Vanaf 15 november 1933 moest iedere kunstenaar lid worden van de Reichskulturkammer. En voor velen betekende dit een ondergang van hun leven als kunstenaar in Duitsland.
De ideale burger leefde volgens de nationaal-socialisten in een rustige omgeving, met een grote familie, en met natuurlijk veel kinderen. Iedereen die anders was, werd vervolg en deze mensen waren ook onnatuurlijk en verboden.
Ale kunstvormen en cultuurvormen werden in september 1933 onder het toezicht en de controle geplaatst van de Reichskulturkammer, onderverdeeld in: muziek, beeldende kunst, literatuur, pers, film, theater en de openbare omroep. Vanaf 15 november 1933 moest iedere kunstenaar lid worden van de Reichskulturkammer. En voor velen betekende dit een ondergang van hun leven als kunstenaar in Duitsland.
-
- Lid
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59
Een goed boek over de kunst in het derde rijk is:
Taylor, van der Will, The Nazification of Art, 1990 the Winchester Press
Ook interessant (maar moeilijker te vinden) zijn de uitgaven van het blad "Kunst im Deutschen Reich" Dit was een uitgave uit de jaren 30 en 40 zelf en geeft het beeld weer dat toen bestond van hoe kunst zijn moet zonder de na-oorlogse oordelen/veroordelingen
Taylor, van der Will, The Nazification of Art, 1990 the Winchester Press
Ook interessant (maar moeilijker te vinden) zijn de uitgaven van het blad "Kunst im Deutschen Reich" Dit was een uitgave uit de jaren 30 en 40 zelf en geeft het beeld weer dat toen bestond van hoe kunst zijn moet zonder de na-oorlogse oordelen/veroordelingen
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
- ArtofWar-koen
- Lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 04 jan 2004, 18:15
- Locatie: Budel (omg. Eindhoven)
Hitler is niet voor niets afgewezen aan de kunstacedemie in Wenen. Zijn grote droom was om kunstschilder te worden maar werd afgewezen door joodse experts (wat wellicht voor een deel zijn haat verklaard).
Hem is geadviseerd om zich bezig te houden met architectuur...
Hem is geadviseerd om zich bezig te houden met architectuur...
"Ja, wij schieten aardig op: wij beginnen onze oorlogen al te nummeren."
- Lord_Vetinari
- Lid
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
- Locatie: Oss
Kletsika. Hij werd, net als alle ander aspiranten gewoon door de docenten in het algemeen afgewezen. Hier weer de Joden bij betrekken is al net zo fout als zeggen, dat hij zijn afkeer van Joden had gekregen omdat hij een SOA had opgelopen bij een Joodse hoer. ook nonsens, namelijk.ArtofWar-koen schreef:Hitler is niet voor niets afgewezen aan de kunstacedemie in Wenen. Zijn grote droom was om kunstschilder te worden maar werd afgewezen door joodse experts (wat wellicht voor een deel zijn haat verklaard).
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Hitler werd afgewezen vanwege de slechte kwaliteit van zijn werk. Ook het feit dat hij de middelbare school niet had voltooid had dat gevolg.Lord_Vetinari schreef:Kletsika. Hij werd, net als alle ander aspiranten gewoon door de docenten in het algemeen afgewezen. Hier weer de Joden bij betrekken is al net zo fout als zeggen, dat hij zijn afkeer van Joden had gekregen omdat hij een SOA had opgelopen bij een Joodse hoer. ook nonsens, namelijk.ArtofWar-koen schreef:Hitler is niet voor niets afgewezen aan de kunstacedemie in Wenen. Zijn grote droom was om kunstschilder te worden maar werd afgewezen door joodse experts (wat wellicht voor een deel zijn haat verklaard).