Hitler, Kunst & Politiek

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.

Moderator: rood

Plaats reactie
Nicole

Hitler, Kunst & Politiek

Bericht door Nicole »

Ik ben bezig met een profielwerkstuk. En heb het over Hitler, hoe hij de kunst gebruikte voor de politiek. Ik ben al een redelijk eind op weg, maar mischien zijn er hier nog mensen die goede tips hebben voor boeken, internet sites etc..?
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Hitler noemde kunst die niet binnen het nationaal-socialistische plaatje paste: Entartete Kunst. Hij heeft een hele tentoonstelling georganiseerd om de mensen te laten zien hoe verschrikkelijk die kunst wel was.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Hitler, zelf een knap schilder (bij een vriend-Oostfronter hangen 2 schilderijen van hem) realiseerde zich al snel van de waarde die kunst had. Kunst en nationalisme gaan trouwens hand in hand, zeker in Duitsland waar kunst de kracht van volk en natuur tot uiting deed komen. Je moet eens op het Arno Breker's werk opzoeken, dat ongetemde van zijn werk sloot rechtstreeks aan bij Goethe's ideeën over de "oer"-mens, de mens zoals hij bedoeld was door God; groot, sterk en onafhanhelijk. Breker was trouwens ook lid van HJVB. Deze ideeën werden ook gebruikt in de SS, Nietzsche had het over de Untermensch en de Übermensch. Nu wordt dat vertaald als het "superras" en het "minderwaardige ras", dat is een smerige zak vol leugens; Nietzsche was atheist en zag religie als iets dat mensen zwak maakte, in de tijd waarin hij leefde - de opkomende industrialisatie - zag hij trouwens de schrijnende armoede en de techniek die plots God werd, vandaar zijn bekende uitspraak, "Gott ist tot!". De Übermensch was de onafhankelijke mens, hij had de teloorgang van het christendom overleefd, haatte de kuddegeest en was sterk en kritisch. De Untermensch was de kuddemens, hij had geen eigen denkbeelden en was slechts één iemand van de grijze massa. Die visie drong natuurlijk door tot de Duitse kunst van die tijd. Er bestaat een mooie, originele film over de "dag van de Duitse kunst" in 1939, het zijn amateurbeelden gedraaid door een Duitser - in kleur dan nog. De film noemt "Good Morning, Mr. Hitler!" en is oa. beschikbaar hier;

http://store.yahoo.com/ihf/612.html
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

een voorbeeld van het werk van arno breker, Een sterke arische krijger. De manier van vormgeven van het lichaam doet erg denken aan de griekse en romaanse kunts.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Contacteer:

Bericht door Peter »

In het Derde Rijk stond de kunst in het teken van de Arische superioriteit, alles wat de machthebbers tegenstondzoals bijvoorbeeld abstracte kunst werd gezien als Entartet ( Roel had het erover, en dit was inderdaad tentoongesteld onder de noemer Entartete Kunst ) dit omvatte oa beeldhouwkunst, architectuur, schilderijen, plastieken maar ook film en muziek. Een prachtig voorbeeld van Nazi-kunst is reeds te zien in dit forum, en als je de kans ziet moet je de Leni Riefenstahl film Triumph Des Willens eens bekijken! Dit alles onder supervisie van Göbbels' Reichsministerium für Propaganda und Volksaufklärung.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Contacteer:

Bericht door Peter »

Thomas schreef:Hitler, zelf een knap schilder (bij een vriend-Oostfronter hangen 2 schilderijen van hem) realiseerde zich al snel van de waarde die kunst had. Kunst en nationalisme gaan trouwens hand in hand, zeker in Duitsland waar kunst de kracht van volk en natuur tot uiting deed komen. Je moet eens op het Arno Breker's werk opzoeken, dat ongetemde van zijn werk sloot rechtstreeks aan bij Goethe's ideeën over de "oer"-mens, de mens zoals hij bedoeld was door God; groot, sterk en onafhanhelijk. Breker was trouwens ook lid van HJVB. Deze ideeën werden ook gebruikt in de SS, Nietzsche had het over de Untermensch en de Übermensch. Nu wordt dat vertaald als het "superras" en het "minderwaardige ras", dat is een smerige zak vol leugens; Nietzsche was atheist en zag religie als iets dat mensen zwak maakte, in de tijd waarin hij leefde - de opkomende industrialisatie - zag hij trouwens de schrijnende armoede en de techniek die plots God werd, vandaar zijn bekende uitspraak, "Gott ist tot!". De Übermensch was de onafhankelijke mens, hij had de teloorgang van het christendom overleefd, haatte de kuddegeest en was sterk en kritisch. De Untermensch was de kuddemens, hij had geen eigen denkbeelden en was slechts één iemand van de grijze massa. Die visie drong natuurlijk door tot de Duitse kunst van die tijd. Er bestaat een mooie, originele film over de "dag van de Duitse kunst" in 1939, het zijn amateurbeelden gedraaid door een Duitser - in kleur dan nog. De film noemt "Good Morning, Mr. Hitler!" en is oa. beschikbaar hier;

http://store.yahoo.com/ihf/612.html

Je hebt kennis van zaken! Maar ik ben wel erg nieuwsgierig geworden naar die twee schilderijen! Zou je er een foto van kunnen maken en deze in het forum kunnen plaatsen? Ik ben benieuwd! :)
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Was Hitler een knap schilder? Technisch misschien wel. Nooit een schilderij van hem gezien dat boven de burgerlijkheid uitsteeg. Tenzij iemand mij het tegendeel kan bewijzen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Als je de kans hebt om 'Good morning mister Hitler' te kopen, doe dat dan meteen. Hij is enkele jaren (?) geleden nog op Canvas uitgezonden. Zeer indrukwekkend, ook de parade die de geschiedenis van het Duitse rijk moest uitbeelden.

Hitler's tekeningen die hij aan het front heeft gemaakt vind ik wel iets hebben: de destructie van de oorlog is er wel te zien door vernielde huizen, maar doden en uitgebrande voertuigen staan er nooit op.
Nicole

Bericht door Nicole »

De nationaal-socialisten wouden de gehele Duitse cultuur aan hun ideologie onderwerpen. Het doel was om een nationaal-socialistische eenheidscultuur na te streven, die in haar totaal onder de controle van het nationaal-socialistische machtsapparaat stond. Het basisconcept voor het ideale mensbeeld was een samenhang van lichaamscultus, raszuiverheid en weerbaarheid.
De ideale burger leefde volgens de nationaal-socialisten in een rustige omgeving, met een grote familie, en met natuurlijk veel kinderen. Iedereen die anders was, werd vervolg en deze mensen waren ook onnatuurlijk en verboden.
Ale kunstvormen en cultuurvormen werden in september 1933 onder het toezicht en de controle geplaatst van de Reichskulturkammer, onderverdeeld in: muziek, beeldende kunst, literatuur, pers, film, theater en de openbare omroep. Vanaf 15 november 1933 moest iedere kunstenaar lid worden van de Reichskulturkammer. En voor velen betekende dit een ondergang van hun leven als kunstenaar in Duitsland.
Nicole

Bericht door Nicole »

Dit is het, wat ik nu heb uitgetypt, de rest moet nog worden uitgetyupt, of ben ik mee bezig. Maar voor mij is dit ook het belangrijkstestuk. Mijn vraag, kan iemand mij uitleggen wat men bedoelde met lichaamscultus, raszuiverheid en weerbaarheid. Wat moet ik me hier bij voorstellen?
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Een goed boek over de kunst in het derde rijk is:

Taylor, van der Will, The Nazification of Art, 1990 the Winchester Press

Ook interessant (maar moeilijker te vinden) zijn de uitgaven van het blad "Kunst im Deutschen Reich" Dit was een uitgave uit de jaren 30 en 40 zelf en geeft het beeld weer dat toen bestond van hoe kunst zijn moet zonder de na-oorlogse oordelen/veroordelingen
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
ArtofWar-koen
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2004, 18:15
Locatie: Budel (omg. Eindhoven)

Bericht door ArtofWar-koen »

Hitler is niet voor niets afgewezen aan de kunstacedemie in Wenen. Zijn grote droom was om kunstschilder te worden maar werd afgewezen door joodse experts (wat wellicht voor een deel zijn haat verklaard).
Hem is geadviseerd om zich bezig te houden met architectuur...
"Ja, wij schieten aardig op: wij beginnen onze oorlogen al te nummeren."
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

ArtofWar-koen schreef:Hitler is niet voor niets afgewezen aan de kunstacedemie in Wenen. Zijn grote droom was om kunstschilder te worden maar werd afgewezen door joodse experts (wat wellicht voor een deel zijn haat verklaard).
Kletsika. Hij werd, net als alle ander aspiranten gewoon door de docenten in het algemeen afgewezen. Hier weer de Joden bij betrekken is al net zo fout als zeggen, dat hij zijn afkeer van Joden had gekregen omdat hij een SOA had opgelopen bij een Joodse hoer. ook nonsens, namelijk.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Contacteer:

Bericht door Peter »

Lord_Vetinari schreef:
ArtofWar-koen schreef:Hitler is niet voor niets afgewezen aan de kunstacedemie in Wenen. Zijn grote droom was om kunstschilder te worden maar werd afgewezen door joodse experts (wat wellicht voor een deel zijn haat verklaard).
Kletsika. Hij werd, net als alle ander aspiranten gewoon door de docenten in het algemeen afgewezen. Hier weer de Joden bij betrekken is al net zo fout als zeggen, dat hij zijn afkeer van Joden had gekregen omdat hij een SOA had opgelopen bij een Joodse hoer. ook nonsens, namelijk.
Hitler werd afgewezen vanwege de slechte kwaliteit van zijn werk. Ook het feit dat hij de middelbare school niet had voltooid had dat gevolg.
Plaats reactie