Patroon

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Ben Bremmer

Patroon

Bericht door Ben Bremmer »

Hallo ik detector amateur en heb een afgeschoten patroon gevonden in België op een akker.
Met aan de onderkant het volgende R 1926 l
Het is van een Lee Enfield MK 4 Geweer ( WO2 ).
Nu komt mijn vraag via iemand op het internet heb ik vernomen dat je dat ding niet in huis mag hebben en als er brand uitbreekt keert de verzekering niets uit als ze deze de patroon vinden ( hij is leeg en 2/3 is er niet meer alleen de onderkant nog ).
Moet je een vergunning hier voor hebben of is er iets dat ik moet melden.
Ik weet me geen raad.
gr
Ben Bremmer
benbremmer@wanadoo.nl
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Patroon

Bericht door sobel »

Ben Bremmer schreef:Hallo ik detector amateur en heb een afgeschoten patroon gevonden in België op een akker.
Met aan de onderkant het volgende R 1926 l
Het is van een Lee Enfield MK 4 Geweer ( WO2 ).
Nu komt mijn vraag via iemand op het internet heb ik vernomen dat je dat ding niet in huis mag hebben en als er brand uitbreekt keert de verzekering niets uit als ze deze de patroon vinden ( hij is leeg en 2/3 is er niet meer alleen de onderkant nog ).
Moet je een vergunning hier voor hebben of is er iets dat ik moet melden.
Ik weet me geen raad.
gr
Ben Bremmer
benbremmer@wanadoo.nl
naar mijn weten is het geheel ingevaarlijk en legaal, mits er geen kruitsporen inzitten, en er geen slaghoedje meer aanwezig is.

Mvg

Sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Ben Bremmer

Patroon

Bericht door Ben Bremmer »

Er zit aan de onderkant een ingedeukt rond ding als gevolg van het afschieten.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Patroon

Bericht door Nico Roelofs »

Ben Bremmer schreef:Er zit aan de onderkant een ingedeukt rond ding als gevolg van het afschieten.
Dan mag jij deze gewoon hebben. Hulzen waarvan het patroon is afgeschoten mag je gewoon vrij voor handen hebben. Let wel op dat het slaghoedje dus ook moet zijn afgegaan.

Maar het verhaal klopt wel dat een verzekering misschien niks zal uitkeren als ze munitie aantreffen. Maar dan alleen bij spul waarvan voor de brand nog kruit in aanwezig was. Of je moet beschikken over een munitie vergunning en dan mag je bepaalde patronen wel met kruit hebben. Maar hoe het precies zit weet ik niet.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

De verzekering keert zeker uit, ten minste, onze wel. Dat zal je moeten na vragen!
Gebruikersavatar
Ben Bremmer
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2005, 22:10
Contacteer:

Patroon

Bericht door Ben Bremmer »

Oke allemaal hartelijk dank voor de antwoorden.
En hierbij mijn compliementen voor de mooie side.
gr
Ben Bremmer
Plaats reactie