vraag ivm belgen die bij boeren in Duitsland werkten

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
carnut
Lid

vraag ivm belgen die bij boeren in Duitsland werkten

Bericht door carnut »

Hey !

Is er ergens informatie te vinden over waar Belgische krijgsgevangenen werkten bij boeren in Duitsland in WO II ?
Mijn grootvader werkte bij een boer in duitsland maar niemand weet niet meer waar.

groeten,
Gert.

Afbeelding
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Dat zal moeilijk worden.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Mike.H
Lid

Re: vraag ivm belgen die bij boeren in Duitsland werkten

Bericht door Mike.H »

EDIT schreef:<knip, foto hoeft niet gequote te worden, Proos>
niet gewoon vlakbij het gevangenenkamp?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Peter M
Lid

Re: vraag ivm belgen die bij boeren in Duitsland werkten

Bericht door Peter M »

Mike.H schreef:
EDIT schreef:<knip, foto hoeft niet gequote te worden, Proos>
niet gewoon vlakbij het gevangenenkamp?
Tewerkstelling bij particulieren gebeurde meestal niet via een kamp. Zover ik weet ging dat ook niet altijd gepaard met evenveel administratie, maar misschien heeft er iemand in de familie nog zijn (Vorläufiger) Fremdenpass? Een rood boekje met adelaar erop, waarin -denk ik- dat soort zaken vermeld staan.
carnut
Lid

Bericht door carnut »

Nee, die " Fremdenpass" is er niet, heb ik trouwens nooit gezien/gehoord dat die er was. Die is volgens mij ver weggegooid na de oorlog...Mijn grootvader zat nooit in een gevangenekamp, hij werd voor de keuze gezet; ofwel een kamp ofwel helpen bij een boer.... De keuze werd meteen een boer natuurlijk, maar ook daar werd hij flink mishandeld, moest gras eten van de honger, sliep altijd buiten wat hem 2X bevroren voeten opleverde en daardoor een zware handicap voor de rest van zijn leven...

Ik dacht dat er misschien ergens een archief was waar deze mensen allemaal heen gingen, omdat de Duitsers meestal vrij gedetailleerd zulke archieven bijhielden...Natuurlijk erg moeilijk om net zo'n archief te localiseren, als het er al is....

Ik heb nog enkele mooie oude foto's, ik zal die eens scannen en posten, misschien heeft iemand er iets aan.

Gert.
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

carnut schreef:
Ik heb nog enkele mooie oude foto's, ik zal die eens scannen en posten, misschien heeft iemand er iets aan.

Gert.
Ja, doen, mooie foto's zijn altijd interessant :-)
Plaats reactie