FuhrerPistole

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

FuhrerPistole

Bericht door Roel R. »

Thomas had het in een eerdere post over een goude fuhrerpistole, helaas kan ik dat topic niet terug vinden,

kun je hier iets meer over vertellen thomas?, ik kan hier weinig tot niets over vinden online
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Het is inderdaad zeer zeldzaam, was geen militaire erkenning maar een soort dank van de Führer zelf voor behaalde resultaten. In dit geval was het omdat BDG, mijn overleden maar onvergeten vriend, als beste niet-Duitser van zijn Lehrgang te Tölz was afgestudeerd. De uitreiking is vergelijkbaar met de SS-ring.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Intressant, zijn er foto's bekend van deze "onderscheiding"en hoeveel zijn er uitgereikt?, gebeurde de uitreiking door de fuhrer zelf?
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Nee, alleen militaire eretekens die tijdens een zeer moeilijke maar belangrijke actie werden verdiend, werden persoonlijke toegekend door Hitler persoonlijk. Hij had een heel druk dagschema (2 ruime vergaderingen over de oorlogstoestand per dag) en kon zich dus niet elke prestigieuze uitreiking vrijmaken.

Hoeveel van die pistolen werden verdeeld weet ik niet, maar ik had er voordien nog nooit van gehoord. Het exemplaar is helaas niet bewaard gebleven, tijdens de Zusammenbruch heeft hij het begraven voor een eik. Hij is nog teruggekomen, later, om het te komen zoeken maar helaas, het was weg.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Thomas schreef: De uitreiking is vergelijkbaar met de SS-ring.
Over SS-ringen gesproken, mijn in coma geraakte vriend, was er ook drager van.
Als de tijd er rijp voor was, vertelde hij mij, mocht ik hem hebben, omdat zijn famillie hem zou verkopen.

Thomas, zijn er foto's/feiten bekend van Nederlanders die een SS-ring droegen, want ik dacht dat alleen Duitse SS-ers in aanmerking hiervoor kwamen.

Bjorn.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Er waren nederlandse ss-ers die een ring hadden, je zou hiervoor eens moeten kijken op het honor ring gedeelte van germandaggers forum
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Bedankt Roel :) .
(Bekijk je je PB's trouwens weleens?? :) )
Plaats reactie