Vragen ivm Italie en Joegoeslavie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Roadrunner

Vragen ivm Italie en Joegoeslavie

Bericht door Roadrunner »

Hallo allemaal ik ben bert en ik ga een bespreking geven over de tweede wereldoorlog en in het bijzonder over Italie en Joegoeslavie

Is er iemand die me zou kunnen helpen door informatie ofzo op te sturen?

Allesinds bedankt

bert
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Welke aspecten zou je willen weten? De verhoudingen tussen Italie en Joegoslavie, legers, structuur, jeugd etc. ?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Ik zou nu graag wat info hebben over joegoslavie tss 1939 en 1945.
Politieke leiders
Hoe de mensen toen leefden
wat de economische gevolgen waren...

Allesinds al bedankt om te luisteren en eventueel te helpen.

Grtz bert
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Mijn onderzoeksveld is Italie. Met betrekking tot Joegoslavie kom ik niet verder (dus uitgezonderd de Italiaanse invloedsferen en stadstaten in Joegoslavie) dan wat er te vinden is op google of standaardwerk. Op je zoektocht zou ik me concentreren op de verschillende protectoraten in Joegoslavie, autonome gebieden, de onderlinge machtsstijd om deze en tussen deze en de drie grootse partizanen fracties, de royalisten, de cetniks en de communisten.
Hiervanuit kan je de omstandigheden in elke invloedsfeer uitwerken met haar eigen vorm van bestuur, leiders etc.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Ok bedankt sorry dat mijn responce zo lang wegbleef maar mijn pc was kapot

bedankt voor de raad

Grtz Bert
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Voor Italie zou je ook eens wat van Primo Levi kunnen lezen. Dat is een schrijver die niet alleen over zijn ervaring in een concentratiekamp schreef, maar ook over de tijd voor en na de oorlog. Dat gaat dan vooral over hoe de mensen toen leefden.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
roadrunner

Bericht door roadrunner »

ok bedankt
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Roadrunner, ik heb nog een interessante titel voor je: Empire on the Adriatic, Mussolini's conquest of Yugoslavia 1941-1943. ISBN 1-929631-35-9. Ik heb het boek vandaag gekocht en ziet er interesant uit.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Michiel
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 feb 2006, 15:33
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Michiel »

Met betrekking tot Joegoslavië zou je eens moeten zoeken op Google op bepaalde zoektermen:

Ustasa (ook wel Ustasha), de Kroatische nazipartij
Ante Pavelic, de Joegoslavische leider (Poglavnik)
Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik zou de Ustasa niet willen betitelen als een Kroatische nazipartij. Deze partij heeft ideologisch en structureel niets met de nazipartij te maken gehad. Als het al met een buitenlandse stroming vergeleken moet worden is het de Italiaanse Fascistische partij, omdat de Ustasa opgezet en getraind is door Italianen en met Italiaanse middelen en financiele steun. Mussolini heeft altijd geprobeerd met de Ustasa Jougoslavie uiteen te laten vallen omzo Dalmatie en de kuststreken in handen te krijgen.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie